Gå til innhold

Hva spiser dere til middag på julaften??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vokst opp med kokt torsk med poteter,hvit saus,grønnsaker og lefse til,men etter jeg flyttet hit mannen min kommer fra så spiser vi pinnekjøtt:) (heldigvis:))

Torsk er ikke noe julemat..

Hva spiser dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser gjerne torsk!! Det kommer helt an på hvem vi feirer sammen med. Selv foretrekker jeg pinnekjøtt fordi det krever så lite av kokken, og julaften blir mindre stressende. Ellers spiser vi vekselsvis ribbe (æsj), and (supernam), pinnekjøtt (superenkelt) og kalkun (nja. Kokken er ikke flink nok, og den blir alltid tørr og det er stress hele dagen)

Skrevet

Her blir det ribbe med alt tilbehør:o) Gleder meg!

Skrevet

Er oppvokst med pinnekjøtt og elsker det!! Men....saboeren min HATER det. Det samme gjør sønnen hans... Så da blir det den kjedelige svineribba da. Må ha mye godt tilbehør for at det skal bli noe særlig synes jeg.

Skrevet

Torsk er så langt ifra julemiddag for meg som du kan komme, jeg hadde blitt kjempeskuffet om jeg fikk servert det...

Men heldigvis er det ikke noe fare for det :)

Vi har bestandig spist pinnekjøtt, nam nam nam:)

Etter at jeg begynte å feire jul sammen med min kjære så har vi hatt både pinnekjøtt og ribbe på julaften. Vi har vært så mange tilbords at det har ikke blitt for mye med begge deler.

I år blir vi færre, så vi får se om det kun blir pinnekjøtt. Åhhh jeg gleder meg sånn :)

Skrevet

Svineribbe er ok. Men vi blir så kvalme av den. Og da skjærer vi tilogmed bort mye av fettet...som mange spiser. Men vi sliter med at vi gulper svineribbe flere dager etter.

Så her blir det mest vanlig mat i romjulen, gjerne taco.

Og lutefisk må vi ha en dag og røkt lammelår!

Skrevet

Ribbe med tilbehør som julepølse, medisterkaker osv osv... Nam....

Skrevet

Lutefisk, så det er jo torsk det også:)

Ribbe har vi annendagen, pinnekjøtt skal vi også ha en dag - og baccalao på nyttårsaften tror jeg. Kalkun er oppskrytt;)

Skrevet

Kalkunen blir ikke tørr om man gjør følgende,-

Fyll;

kjøttdeig

melk

loff (uten skalk)

egg

salt og pepper

pepper

persille

paprikapulver

Stapp alt inni kalkunen. Så tar man smør (ORDENTLIG SMØR) og gnir inn kalkunen og gnir inn salt og pepper etterpå. Dette gjøres kvelden før.

Krås kokes med buljong og man får en kraft man tar vare på. Under veis i stekingen sånn ca en gang i halvtimen tømmer man over av kraften man har kokt på kråsen.Kan også gjøres litt sjeldnere. Men min en gang i timen. (Saus lages av viltsauspose, men man sper med leverea som er hakket i småbiter, stekt i ekte smør, kotk ut av stekepannen og denne sjyen spes i sausen.)

Kalkunene min får på denne måten et sprøtt skinn som nærmes "Løfter seg" fra kjøttet og melom skinn og kjøtt samles det buljong/stekekraft. Kjøttet blir mørt og langt fra tørt og VELDIG nam......AHh, gleder meg kjenner jeg :o)

Skrevet

Desverre ribbe med tilbehør :-/ He he. Nytter ikke å endre en så inngrodd tradisjon. Både jeg og mannen kommer fra ribbespisende familier... .) Men det er da koslig med julaften lell...

Skrevet

Ribbe på julaften, og pinnekjøtt en av de andre dagene :)

Namnamnam med ribbe, pinnekjøtt kan de ha for seg selv, mest pga lukta, hehe :)

Torsk er så langt fra julemat jeg kan tenke meg, og er glad for at vi aldri har hatt den tradisjonen.

Kalkun er godt, men heller ikke julemat, heller nyttårsaften mat.

Skrevet

vi har hatt ribbe i alle år, men i fjor så hadde vi kalkun :) blir ribbe iår tenker jeg...

godt vi har alle julaften her hjemme hos oss for da lager vi det vi liker..

kunne ikke falt meg inn å spise fisk eller pinnekjøtt på julaften !!!!

Skrevet

her er det annenhvert år med ribbe og pinnekjøtt :))

ribbe når vi er med min familie og pinnekjøtt med hans familie :))

Og i år blir det ribbe :)) mmm, glede meg.

Skrevet

jeg må ha skinkestek - liker ikke noe annet... ellers får alle det de vil ha, ifjor hadde vi skinkestek, ribbe, julepølse og pinnekjøtt. med alt tilbehør. riskrem og multekrem til dessert

Skrevet

En salig blanding :-)

Vi har både ribbe og pinnekjøtt. I tillegg serveres medisterpølser og grove pølser (svinemør). Som tilbehør har vi rødkål og surkål, kålrotstappe og poteter.

Skrevet

Pinnekjøtt men jeg personlig synes ribbe er akkurat like godt:)

Skrevet

Jeg er fra d bli'e sørlandet og her er nyfiska torsk julemiddag for meg. Liker hverken ribbe eller pinnekjøtt, så er storfornøyd med torsken min! :) Tilbehør er kokte poteter, sandefjordsmør (laget fra bunnen av), gulrøtter, litt ferske reker og nytrukket torsk. Torsken blir kjøpt av en lokal fisker på formiddagen, så ferskere fisk får du ikke! NAM NAM!!!! :) :)

Dessert er riskrem.

Skrevet

elsker fisk, så kunne gjerne hatt torsk jeg.

Men pinnekjøtt er min julefavoritt.

Ribbe er ikke helt min smak, men spiser om jeg får det servert.

Ellers blir det italiensk jul på oss i år, så hvem vet hva svigermor finner på å servere :) gleder meg masse uansett hva det blir, hun er en god kokk!!

Skrevet

Vi har både ribbe, pinnekjøtt og lutefisk.. Ofte er vi mange som spiser. Men jeg spiser alltid ribbe julaften og pinnekjøtt 1 juledag.!

Skrevet

vi spiser ribbe med alt tilbehør :D

Så blir det som regel pinnekjøtt en av de andre dagene (jeg er ikke så glad i det...)

Og på nyttårsaften blir det kalkun! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...