Gå til innhold

Herding av brystvorter


Mamma jeg?

Anbefalte innlegg

Noensom har erfaring med dette? hjelper det? Fikk beskjed av JM om og begynne og dra og klype litt i brystvortene. Dette skulle hjelpe så jeg ikke ble så fort sår når den lille begynte og suge. Har ei venninne som har brukt og gni en litt stiv vaskeklut mot brystvortene. Hun mente det hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bl.a. bladet Gravid og Gro Nylander avviser dette. Det eneste som jeg har lest at kan være anbefalt er å gå uten BH, fordi brystene er utanurlig godt beskyttet inni BH'en hele dagen, og sånn sett kan være litt ekstra sensitive ifht amming. Selv tenker jeg ikke gjøre noe som helst. Tenker at kroppen ordner alt det der selv, som det meste annet. Så får jeg jo se da, om jeg har vært for tøff i trynet eller ikke. ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader sikkert ikke å gni litt med en stiv vaskeklut, men ikke sikker på om det hjelper så mye heller egentlig.. Om du vil prøve, så sørg bare for at du ikke blir øm eller får sår. Sår på brystvortene er VONDT (fikk det da 1.mann fikk tenner og syntes det var gøy å bite i puppen til mamma) og det er jo fare for infeksjon/ betennesle.

Jeg stimulerte ikke da jeg finn 1.mann, ble jo litt øm de første dagene etter fødselen. Utrolig hvor hardt de små kan suge! Men det viktigste er at småen har riktig sugeteknikk og at du smører brystvortene ved behov (så huden ikke sprekker), så kommer ammingen til å gå så fint så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at du IKKE skal gjøre dette.

 

Med eldstedatteren min fikk jeg følgende råd som virket kjempebra.

 

Begynne å legge babyen til brystet bare 5 min på hver side, hver 2 timer.

Øk så litt etter litt slik at når melken kommer inn så er du oppe i 30 min (eller det du trenger)

 

Faren for såre brystvorter øker dersom babyen bruker deg som smokk.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jordmor fortalte at man gjorde dette i "gamle dager", men at man nå visste at det ikke hadde noe for seg (annet enn å plage gravide i siste del av svangerskapet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt fra flere at dette kan hjelpe. Gjerne mot slutten av svangerskapet når du tar deg en dusj, gni litt på brystvortene eller knip i dem. Jeg hadde planer om å gjøre dette, men i og med at melkeproduksjonen er satt i gang hos meg (begynte allerede i uke 25) bør ikke jeg stimulere brystene nå før babyen kommer, fordi da vil produksjonen kunne bli satt skikkelig i gang nå, noe som er ugunstig når man ikke har noen å amme.

 

Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...