Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #1 Skrevet 17. november 2009 økonimien min har gått til helvete og har bare meg selv og takke..har forbrukslån og kredittkortgjeld på rundt 300 000, etter skatt har jeg utbetalt cirka 19000, 5000 går til huslån og føler at nesten resten går til kredittkort osv. Jeg har til dags dato ikke fått en eneste purring, for betaler jeg det ikke i tide går alt til dundass..Er først de siste mnd jeg har skjønt egentlig hvor ille denne gjelda mi er. Kunne søkt om refinansiering på huslånet i banken, men foreldrene mine er kausjonister og jeg vil ikke at de skal få vite hvordan situasjonen er. Det jeg lurte på er om det er noen annen vei jeg kan løse dette, er helt sykt hvor mange tusen jeg betaler i mnd på disse kortene og forbrukslånene. Har et lån på 150000, betaler nesten 3000 i mnd, det har jeg gjort i 1,5 år, og lånet står fortsatt på 144000!, er over 2000 bare i renter! Tenkte ikke sånn når jeg tok opp lånet, for trodde ikke det var så ille. Hva kan jeg gjøre!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #2 Skrevet 17. november 2009 Kan du ta opp lån i banken og få nedbetalt forbrukslån og kredittkortgjelden din? Renten da er mye bedre. Lykke til
Underveis --> Skrevet 17. november 2009 #3 Skrevet 17. november 2009 Jeg ville tatt kontakt med banken. De har helt sikker økonomiske rådgivere som kan gi deg gode råd. Om så hadde jeg ringt og forhørt meg, uten å oppgi navn. Det kan kanskje føles litt utrygt dersom du oppgir at du er i et finansielt uføre, og har lån i samme bank ;-) Ta tak i det nå! Det blir jo ikke noe bedre med tiden. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #4 Skrevet 17. november 2009 11.05, vil ikke det bli et forbrukslån i banken da hvis jeg tar opp lån i banken uten at det er noe hus eller billån? Og er vel heller ganske tvilsomt om jeg får et lån på 300000 i banken..
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #5 Skrevet 17. november 2009 Hei, Jeg er i samme situasjon som deg... Men sammen med min X og nå jobber vi hardt for å komme oss over det. Jeg råder deg til å ta kontakt med Aetat så fort som overhode mulig. De kan gi gratis økonomisk veilledning og hjelpe deg med å sette opp et budsjett. Vi har gjort det og kontaktpersonen vår er bare helt fantastisk. Hun har tatt kontakt med alle kreditorene våre for å få til bedre avtaler med dem. Og jaggu meg får hun det ikke til. Men det skal sies at betalingsmuligheten og viljen MÅ være der hvis ikke er de ikke interesert. Vi har også alltid betalt alle regninger i tide og det er vi glade for nå! Kreditorene skjønner at det er bedre å få inn det du klarer å betale pr mnd enn at de ikke får noen ting. Nå ser det ganske lyst ut for oss. Det ser ut til at alle kreditorene går med på betalingsforslagene Aetat har kommet med. Så forhåpentligvis er vi i gang med nytt budsjett fra nyttår, og da kan vi være kvitt all møkkagjeld om kanskje 6 år.. Det skal bli veldig veldig godt.... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #6 Skrevet 17. november 2009 11.51, aetet? det samme som nav eller? Har de slått sammen gjelden slik at dere betaler litt hver mnd, eller har de gått ned på renteprosenten, for jeg kan likosm ikke skjønne at ge money bank går med på at jeg betaler mindre på forbrukslånet mitt i tillegg som renten er mindre? Er ingen av kortene eller lånene mine som er gått til inkasso eller noe, så ser liksom ikke for meg at bankene er villig til det...eller?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #8 Skrevet 17. november 2009 http://www.nav.no/Arbeid/Sosiale+tjenester/87499.cms NAV har også telefon: 800 GJELD (800 45353)
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #9 Skrevet 17. november 2009 Refinanser forbrukslånet ditt og kredittkort gjelden din i en bank og få lavere rente.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #10 Skrevet 17. november 2009 Først og fremst tror jeg du bør sette deg ned og se på lånebetingelsene på de ulike kortene og forbrukslånene. Sansynlig vis varierer renten ganske mye på dem. Konsentrer deg om å gjøre noe med de dyreste først. Så lenge du ikke har betalingsannmerkninger burde det være mulig for deg å ta opp nye lån. Det er ikke usansynlig at du kan få forbrukslån uten sikkerhet på godt under 20% som er omtrent det du betaler på lånet i dag, noe av kredittkortgjelden kan være enda dyrere. Da kan du innløse noe av den dyreste gjelden i en gjeld som ikke er så dyr. Dermed får du mer penger til nedbtaling. Å betale ned gjelden på 300.000 kommer nok til å ta noen år. Det er tross alt mer en du tjener på et år. men ettersom det høres ut som om du har god kontrol på økonomien din med unntak av denne gammle gjelden så tror jeg du greier det. Fall bare ikke for fristelsen til å ta opp nye lån til forbruk. Forsøk også å reise penger ved å selge ting, jobbe i ferier ol slik at du blir kvitt det aller mest prekære. Om du kunne få renten ned i ca 10%, noe som burde være realistisk, ville du i hvertfal kunne se at gjelden blir mindre for hver mnd. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå