Espoir Skrevet 17. november 2009 #1 Skrevet 17. november 2009 Dersom kreften i magesekken kan fjernes fullstendig, vil ca 40% av pasientene være i live etter 5 år. Hvis kreften i magesekken er kommet for langt (spredning) når den blir oppdaget, er situasjonen langt mer alvorlig
Espoir Skrevet 17. november 2009 Forfatter #2 Skrevet 17. november 2009 Det jeg lurer på er hva "langt mer alvorlig" betyr? jeg har googlet denne diagnosen mange steder, men det er dette som står over alt. Betyr det "Game over"? Jeg kjenner en som har fått denne diagnosen, med spredning, og er ganske bekymret for henne.
___ Skrevet 17. november 2009 #3 Skrevet 17. november 2009 Jeg ville desverre tolket det slik at hun sansynlig vis ikke overlever. Det er alltid et håp, men jeg tror du bør legge vekt på å få noe ut av den tiden hun har. Jeg beklager at jeg svarer så neggativt, men jeg regner med at du ønsket ærlige svar. Jeg håper jeg tar feil.
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 17. november 2009 #4 Skrevet 17. november 2009 Jeg skal være ganske ærlig med deg. Spredning i buk/mage har sjeldent gode prognoser. Dette fordi det da gjerne er metastaser i områder som ikke kan fjernes.
FanteGuri Skrevet 17. november 2009 #5 Skrevet 17. november 2009 Hei, jeg jobber på gastrokirurgisk avd. Har mange pasienter med kreft i magesekken. Min erfaring er at de som får denne diagnosen ofte kan opereres og man får fjernet kreften, og pasienten blir frisk. Har din venninne/ venn fått beskjed om at hun har spredning til andre organer? Som du har lest, er det langt værre om det er spredninger til andre organer, fordi man da ikke får fjernet all kreften i samme operasjon, ofte får man ikke fjernet all kreften i det hele tatt. Da vil pasienten få tilbud om cellegift/ stråling som kan holde kreften i sjakk ( livsforlengende behandling), men man vil altså ikke overleve kreften. Hvor lenge hver enkelt individ kan leve med kreften, er vidt forskjellig og kommer også an på hvor hissig krefttypen er.
Espoir Skrevet 17. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. november 2009 Ja, hun gikk først på cellegift, så fjernet de hele magesekken, og nå skulle hun starte på ny cellegiftkur, men så oppdagen de spredning til lymfekjertlene, så nå vet jeg ikke helt.
Espoir Skrevet 17. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. november 2009 Å huff, jeg har bare så utrolig vondt av henne! Hun er ikke venninne, men jobber i barnehagen til datteren min. Hjn har vært så tapper og hele tiden hatt holdningen at dette her går bra, og hun kommer tilbake. Ville ikke sykemelde seg helt engang i starten, men det måtte hun jo.
Ugl@ Skrevet 17. november 2009 #8 Skrevet 17. november 2009 Ved spredning er det en betydelig mindre sjanse for å overleve kreften, dvs at man mest sannsynlig dør menten av kreften direkte, eller av behandlingen. Men det er noen som har spredning som på et eller annet vis overlever, men uten å være sikker så tror jeg dette er noen få prosent.
ApriIbaby Skrevet 17. november 2009 #9 Skrevet 17. november 2009 Men på den annen side: 5 år er et aksptert mål innen for medisinen der man måler "overlevelse". de samme 40 % kan da leve leeeenge etter det. Dama til en kompis av gubben fikk en kreftform der 2 (!!!) % lever etter 5 år. dette er nå 7 år siden og huner fortsatt fri for kreft - så noen må jo fylle overlevelsesprosenten også selvom oddsen er i mot en.
Ugl@ Skrevet 17. november 2009 #10 Skrevet 17. november 2009 Ja, man skal alltid fokusere på den prosenten som faktisk overlever. Jeg er sykepleierstudent og er meget kristisk til disse prosentene de operer med, folk henger seg for mye opp i det. Så min farmor gi opp for fort og gi seg over til kreften, hun levde i 2 1/2år, men mesteparten av tiden lå hun i sengen desverre. Legen ga henne beskjeden på en meget brutal måte så hun kom aldri over sjokket. I dag kommer de stadig lengre, nye medisiner utvikles, teknikker innen kirurgi, stråling og andre former for inngripen mot svulstene er i stadig utvikling og forbedring. Kreft er noe som trolig vil kunne kureres om noen år, de er nær en løsning, det i seg selv er grunn til å kjempe og få livsforlengende behandling om ikke kreften kan kureres direkte der og da med dagens medisiner, for hvert mnd man overlever så kan de ha kommet nærmere kuren og en løsning. Så lenge det er liv er det håp. Og helsepersonell bør fokusere mer på håp og bygge oppunder livsviljen til pasientene. Særlig leger kansje, sykepleiere er ofte de som får jobben med å "lappe" sammen en nedbrutt pasient etter legen har sluppet bomben og forlatt åstedet.
solei Skrevet 17. november 2009 #11 Skrevet 17. november 2009 Om jeg ikke husker feil så sa en lege om en veninne dette: Når en krefttype sprer seg kan en aldri bli helt kreftfri. Men en ny type kreft ett annet sted, eller annen type kreft som ikke er spredning fra hovedsvulsten kan kureres...så lenge behandling hjelper. Men er det spredning fra en type kreft så kan de bare minske og stagnere den.
Espoir Skrevet 17. november 2009 Forfatter #12 Skrevet 17. november 2009 Tusen takk for kjempefine svar alle sammen. Jeg krysser fingrene uansett, hun fortjener å bli gammel.
cherry coke Skrevet 17. november 2009 #13 Skrevet 17. november 2009 Uff..kan jeg få spørre hvor gammel hun er?
Espoir Skrevet 17. november 2009 Forfatter #14 Skrevet 17. november 2009 Hun er rundt 50. Et brennende engasjert menneske med masse energi. Hun er enormt opptatt av barna og hvordan barnehagen skal behandle dem med respekt, varme og interesse.
cherry coke Skrevet 17. november 2009 #15 Skrevet 17. november 2009 Nei uff så tragisk=( Skal krysse fingrene for at det skal gå bra med henne!
Tøysetipp Skrevet 17. november 2009 #16 Skrevet 17. november 2009 Jeg må bare si at da jeg var sykepleierstudent kunne jeg svært lite om kreft. I hvert fall ikke før det tredje året. Jeg uttaler meg heller aldri som helsepersonell her inne. Med mindre det er noe helt triviellt eller noe jeg føler jeg har ekstra kompetanse om. Utifra det jeg har lest og hørt fra leger fra radiumhospitalet etc. (det samme skjedde min mor) er prognosene svært dårlig. Får håpe hun beviser statistikken feil:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå