Hilsen Aud Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Kriterier: må være mulig å følge hovedpersonen gjennom flere bøker hovedpersonen bør være politi eller tilsvarende jeg elsker kriminalbøker, men er noget sær på hva jeg leser, det MÅ oppfylle overnevtne to kriterier ettersom jeg liker å bli "kjent" med hovedpersonen...
Gjest Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Om du ikke har lest Stieg Larsson-bøkene, vil jeg anbefale de Han er riktignok ikke politi, men han later som han er det Er ikke så veldig glad i krim selv, så kan ikke bidra med så mye mer her, dessverre
Odine! Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 Bøkene av Arnaldur Indridason ville kanskje være noe for deg. Ellers anbefaler jeg Minette Walters, men hun fyller ikke kriteriet om samme etterforsker i bøkene.
Himmel og hav Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 Camilla Läckberg sine bøker bør du lese, selv om hovedpersonen er forfatter så er hun mer detektiv. Henning Mankells bøker om Kurt Wallander. Agatha Christie har jo både Poirot, Miss Marple og Tommy og Tuppence. Jo Nesbø - Harry Hole
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 17. november 2009 #5 Skrevet 17. november 2009 -Jo Nesbø sine bøker om Harry Hole (politi) -Unni Lindell sine om Cato Isaksen (politi) -Liza Marklund sine om Annika Bengtson (som er journalist, men etterforsker litt på egen hånd!) Alle disse anbefales veldig! Jeg liker også krim og liker å bli kjent med hovedpersonen som du sier over her.
Lea Laus Skrevet 17. november 2009 #6 Skrevet 17. november 2009 Jeffery Deaver. Han som har skrevet knokkelsamleren om du har sett den filmen? Men Angelina Joly bl.a. Skriver utrolig bra bøker. Det er de med karakteren Lincon Ryhme du burde se etter. Har vært på listetoppen i norge mange ganger... http://www.bokkilden.no/SamboWeb/enkeltSok.do?innsnevre=ja&enkeltsok=Jeffery+Deaver&submit.x=14&submit.y=8&ept=2&pid=200060&gclid=CPO49M3IkZ4CFVcG3god8WGYnw
Lea Laus Skrevet 17. november 2009 #7 Skrevet 17. november 2009 Lincon Ryhme er forresten kriminaletterforsker.
shari_z Skrevet 17. november 2009 #8 Skrevet 17. november 2009 Jeg skulle også si Arnaldur Indridason sine bøker. Noen som anbefalte dem her tidligere i år og jeg har nå lest alt han har skrevet (som er oversatt til et språk jeg kan). Og så er jeg veldig glad i "Alfabetet-serien" av Sue Grafton. Der kan du følge Kinsey Milhone gjennom sitt liv som detektiv. Grafton begynte å skrive serien på 80-tallet, og har kommet til T så langt (2007). Selv om tidene har forandret seg siden 1982 da hun begynte å skrive, har hun beholdt Kinsey akkurat der hun skal være. Fabelaktige bøker og anbefales i det sterkeste! (Og så får du også mange bøker å følge sammen hovedpersonen.) Alle er oversatt til norsk.
Hilsen Aud Skrevet 17. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 17. november 2009 Takk for tips alle sammen. De fleste har jeg lest, og noen skal jeg sjekke nærmere. Forresten, det trenger ikke slavsik være politietterforsker, men det må liksom være den type krim hvor noen... ehh... etterforsker noe.... Mange krimbøker uten en slik karakter til hovedperson blir ofte for mye "thriller" til at det fenger meg helt. sitter og ser på "biblioteket" mitt, og de jeg allerede har og har lest en drøss ganger Jo Nesbø - om Harry hole Anne Holt - om Wilhelmsen og om Vik/Stubø Patricia Cornwell - om Kay Scarpetta Åsa LArsson - om Rebecka Martinsson Jeffrey Deaver - om Rhyme og Sachs Unni Lindell - om Isaksen Stieg Larsson - om Salander og Blomquist Håkan Nesser - om Van Veeteren Jan Guillou - om Hamilton Gunnar Staalesen - om Varg Veum tom Egeland - om Bjørn Beltø Val McDermid - om tony hill og Carol jordan Heninng Mankell - om Wallander Camilla Läckling - P.D. James - om Adam Dagliesh Åke Edwardson - om Erik Winter Denise Mina - om Maureen o'donnel (godt eksempel på hvordan bøker uten "etterforsknings"-hovedperson ikke fenger meg....) m.m Jeg trenger hjelp til å finne flere "serier" à la overnevnte eksempler
Candy girrrl Skrevet 17. november 2009 #10 Skrevet 17. november 2009 Harlan Coben Men ikke samme konstabel hehe.. Men bra lesestoff!
Himmel og hav Skrevet 17. november 2009 #11 Skrevet 17. november 2009 Håkan Nesser - Bøkene med Gunnar Barbarotti Jørn Lier Horst - William Wisting er politimann Det var vel de jeg kom på som ikke står på lista di.
Lea Laus Skrevet 17. november 2009 #12 Skrevet 17. november 2009 Har hørt mye bra om Twilight bøkene (men kommer fra ei som elsker kiosk-bøker så ta det med ei klype salt) Det er en serie, men ikke krim. Mer fantasy.. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/enkeltSok.do;jsessionid=BD1667F402C789B6947904CA9C062C53.node1?rom=MP&enkeltsok=twilight&submit=
Rampongi Skrevet 17. november 2009 #13 Skrevet 17. november 2009 tess gerritsen- om en dame som er rettsmedisiner/patolog. mest spennende på engelsk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå