Gå til innhold

dine beste tips om KRIMBØKER??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kriterier:

må være mulig å følge hovedpersonen gjennom flere bøker

hovedpersonen bør være politi eller tilsvarende

jeg elsker kriminalbøker, men er noget sær på hva jeg leser, det MÅ oppfylle overnevtne to kriterier ettersom jeg liker å bli "kjent" med hovedpersonen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke har lest Stieg Larsson-bøkene, vil jeg anbefale de :)

Han er riktignok ikke politi, men han later som han er det :P

Er ikke så veldig glad i krim selv, så kan ikke bidra med så mye mer her, dessverre :)

Skrevet

Bøkene av Arnaldur Indridason ville kanskje være noe for deg.

Ellers anbefaler jeg Minette Walters, men hun fyller ikke kriteriet om samme etterforsker i bøkene.

Skrevet

Camilla Läckberg sine bøker bør du lese, selv om hovedpersonen er forfatter så er hun mer detektiv.

Henning Mankells bøker om Kurt Wallander.

Agatha Christie har jo både Poirot, Miss Marple og Tommy og Tuppence.

Jo Nesbø - Harry Hole

Skrevet

-Jo Nesbø sine bøker om Harry Hole (politi)

-Unni Lindell sine om Cato Isaksen (politi)

-Liza Marklund sine om Annika Bengtson (som er journalist, men etterforsker litt på egen hånd!)

Alle disse anbefales veldig! Jeg liker også krim og liker å bli kjent med hovedpersonen som du sier over her.

Skrevet

Jeffery Deaver. Han som har skrevet knokkelsamleren om du har sett den filmen? Men Angelina Joly bl.a. Skriver utrolig bra bøker. Det er de med karakteren Lincon Ryhme du burde se etter. Har vært på listetoppen i norge mange ganger...

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/enkeltSok.do?innsnevre=ja&enkeltsok=Jeffery+Deaver&submit.x=14&submit.y=8&ept=2&pid=200060&gclid=CPO49M3IkZ4CFVcG3god8WGYnw

Skrevet

Lincon Ryhme er forresten kriminaletterforsker.

Skrevet

Jeg skulle også si Arnaldur Indridason sine bøker. Noen som anbefalte dem her tidligere i år og jeg har nå lest alt han har skrevet (som er oversatt til et språk jeg kan).

Og så er jeg veldig glad i "Alfabetet-serien" av Sue Grafton. Der kan du følge Kinsey Milhone gjennom sitt liv som detektiv. Grafton begynte å skrive serien på 80-tallet, og har kommet til T så langt (2007). Selv om tidene har forandret seg siden 1982 da hun begynte å skrive, har hun beholdt Kinsey akkurat der hun skal være. Fabelaktige bøker og anbefales i det sterkeste! (Og så får du også mange bøker å følge sammen hovedpersonen.) Alle er oversatt til norsk.

Skrevet

Takk for tips alle sammen. De fleste har jeg lest, og noen skal jeg sjekke nærmere. Forresten, det trenger ikke slavsik være politietterforsker, men det må liksom være den type krim hvor noen... ehh... etterforsker noe.... Mange krimbøker uten en slik karakter til hovedperson blir ofte for mye "thriller" til at det fenger meg helt.

sitter og ser på "biblioteket" mitt, og de jeg allerede har og har lest en drøss ganger

Jo Nesbø - om Harry hole

Anne Holt - om Wilhelmsen og om Vik/Stubø

Patricia Cornwell - om Kay Scarpetta

Åsa LArsson - om Rebecka Martinsson

Jeffrey Deaver - om Rhyme og Sachs

Unni Lindell - om Isaksen

Stieg Larsson - om Salander og Blomquist

Håkan Nesser - om Van Veeteren

Jan Guillou - om Hamilton

Gunnar Staalesen - om Varg Veum

tom Egeland - om Bjørn Beltø

Val McDermid - om tony hill og Carol jordan

Heninng Mankell - om Wallander

Camilla Läckling -

P.D. James - om Adam Dagliesh

Åke Edwardson - om Erik Winter

Denise Mina - om Maureen o'donnel (godt eksempel på hvordan bøker uten "etterforsknings"-hovedperson ikke fenger meg....)

m.m

Jeg trenger hjelp til å finne flere "serier" à la overnevnte eksempler :)

Skrevet

Harlan Coben

Men ikke samme konstabel hehe.. Men bra lesestoff!

Skrevet

Håkan Nesser - Bøkene med Gunnar Barbarotti

Jørn Lier Horst - William Wisting er politimann

Det var vel de jeg kom på som ikke står på lista di.

Skrevet

tess gerritsen- om en dame som er rettsmedisiner/patolog.

mest spennende på engelsk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...