Gå til innhold

alle dere flinke... ang. brodering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å brodere et teppe til å ha under juletreet. Er veldig selvlært innen brodering for å si det sånn, og nå ble jeg usikker på mønsteret. Det ser ut som om teppet blir så mye mindre enn jeg trodde (og i forhold til bildet). Jeg har dessuten mye stoff til overs... Broderer korssting og har fulgt mønsteret så skjønner ikke helt. Jeg skal jo bruke hvert "hull" hvis dere skjønner?

Dessutenm hva betyr størrelse ca. 140 ø. Er det omkrets, diameter??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

140 ø betyr vel at teppet har en diameter på 140 cm ja:)

Er dårlig på brodering, så der kan jeg ikke hjelpe deg..

Skrevet

Takk uansett :-) Det må nok være diameter ja, men da blir jo mitt alt for lite....

Skrevet

Jeg vet at hvis man feks broderer på lin (som man gjør til feks bunadsskjorter), så har trådtykkelsen på linet mye å si for hvordan resultatet blir. Hvis trådtykkelsen er tynn, så blir det man broderer lite og hvis den er tykk, så blir det stort. Kanskje det er noe tilsvarende for det du broderer, at avstanden mellom hullene er mindre enn den har vært i det de broderer på i oppskriften?

Skrevet

hmmm... Ja, men jeg har kjøpt en pakke med alt oppi.. Så da må de jo i så fall ha sendt meg feil størrelse på noe.... Tror jeg må ringe å høre jeg!

Skrevet

se på bruksanvisningen om det er forklart hvor mange tråder du skal sy over, og med hvor mye du skal dele tråden.

det er skjeldent feil i sånne ferdig pakker.

hvordan er bildet da? kan du se ut i fra det,hvordan det skal være sånn ca?

Skrevet

Det er ikke sikkert du skal bruke hvert hull, nei.

I hardangersøm er det i hvertfall vanlig at en firkant rommer to hull på hver lengde ... see?

Så på et kryss så tar du tråden opp i et hjørne, ned igjen i motsatt hjørne (og da har du telt to bortover og to nedover) også opp i hjørnet to hull bortenfor og ned på skrått (to hull bort og to ned, som i sted).

Dvs at et kryss består av fire slike ruter som er innenfor fire hull.

Steike, dette var vanskelig å forklare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...