GledeGlede Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Skal til fastlegen om et par dager. Er 2.gangen jeg er der, var det en gang i uke 9-10 ca. Følte ikke at det var særlig med svangerskapsomsorg å få der. Ingen spørsmål om hvordan jeg hadde det (kvalme osv). Fikk heller ikke beskjed om å unngå tunge løft, eller om å ta folsyre osv. Er redd for at jeg ikke skal få så særlig "mye ut av" neste visit heller. Så da lurer jeg på; hva kan man forvente av fastlegen i uke 14-15? Hva har deres fastlege gjort og sagt? Er det bare jeg som forventer for mye?
2010 Mammaen Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Min lege er på akkurat samme måten (men hun sa det med folat da). Spør ikke hvordan jeg har det, og hvis jeg forteller noe (uten at hun spør) hører hun ikke etter hva jeg sier. Tror hun bruke maks 6 minutter på min første "ordentlige" kontroll (inklusiv hørte hjertelyden). Har likevel inntrykk av at hun gjør ting riktig ifht min graviditet. Jeg kommer ikke til å si noe, men skal bytte lege (hadde nettopp byttet da jeg ble gravid). Skal uansett flytte om ikke så lenge, så da vil jeg få altfor lang vei. Synes IKKE du har for høye forventninger til legen din. Man må kunne forvente noe mer enn dette fra legen sin under en graviditet (spesielt hvis man er førstegangs).
Gjest Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 Jeg har egentlig ingen forventninger til fastlegen, annet enn at han skal fange opp faresignaler som har å gjøre med min helse i svangerskapet. Alt annet som er svangerskapsrelatert snakker jeg med jordmor om.
Nikki 75 Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 I begynnelsen av svangerskapet tenkte jeg at det ikke var så mye vits i jordmor, at jeg bare kunne gå til legen for å ta de nødvendige testene og ellers klare meg selv. Men nå ser jeg nesten omvendt på det, nå ser jeg ikke vits i å gå til legen med mindre noe virker galt. For det er hos jordmor man får gode råd, og det er de som har tid til å lytte hvis det er noe. Legen min er i alle fall all for travel, jeg føler meg nesten i veien når jeg er der.
MammaMø med to små Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 da testen min var positiv i uke 10 fikk vi time hos legen dagen etter. jeg ble veid,tatt 4 glass blodprøver og ellers en fin samtale om hva vi hadde i vente. og hvordan jeg hadde hatt det siden jeg ikke hadde merket at jeg var gravid. fikk også brosjyere jeg skulle lese til neste gang som var veldig informative:) jeg er hos legen hver 3.uka i gjennomsnitt og hver gang får vi like bra oppfølging. det er vel forskjellig fra lege til lege, men jeg ville tatt det opp med legen! det er fullt lovlig å stille noen krav til fastlegen din! hvis du ikke da heller blir fornøyd,eller vil snakke me legen, ville jeg undersøkt jordmor tilbudet der du bor:) kan være like trygt og informativt å gå til jordmor som lege:) lykke til:) Stå på det du har krav på!
mamma og my Skrevet 16. november 2009 #6 Skrevet 16. november 2009 En del fastleger liker svangerskapskontroller, og en del synes det ikke er så spennende.. Rett og slett fordi de ser på sin rolle ifht svangerskapsomsorg som viktig når det gjelder å følge opp sykdom i svangerskapet, og ikke ifht alle de andre tingene som omhandler graviditet. Fastlegen min sa ganske tydelig ifra om at han ville at jeg skulle gå til jordmor for kontroller, og komme til han dersom det skulle oppstå noe spesielt. han sa rett ut at han ikke hadde særlig greie på de tingene ang graviditet som ikke handlet om sykdom. Ble litt satt ut av den beskjeden, men synes det er greit i etterkant at han var såpass tydelig. Den forrige fastlegen min var typisk "damefastlege", og der var det mer fokus på hvordan jeg hadde det osv, så det ble mer likt som å gå til jm.
GledeGlede Skrevet 17. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. november 2009 2010-håpet + mailykkeliten :-) : Fint å høre at det er andre som også har like slappe leger, men det er jo forferdelig synd! Skjønner godt at du skal bytte, du har jo flere grunner til det Takk for at du ikke mener jeg har for høye forventinger. Er førstegangsgravid så har jo ingen tidligere svanskaper og erfaringer å se tilbake på, og må bare stole på at legen/jordmora gjør alt rett. stm80; Har enda ikke hatt time hos jordmora, og dermed må jeg stole fullt ut på at legen gjør jobben sin. Får bare krysse fingrene for at jeg er heldig med jordmoren når jeg kommer så langt Not Torn anymore: Føler det akkurat slik jeg også, at fastlegen kan man nesten bare droppe. Men nå er det slik, som jeg sa til stm80, at jeg ikke har hatt time hos jordmor enda, så er nødt til å forholde meg til fastlegen en stund. *Lillegull-i-magen*: Prøvene og et blad fikk jeg hos de på laben. Legen spurte bare om de helt nødvendige sakene, som siste mens osv. Da jeg forsøkte å skulle høre om dette med svineinfluensavaksinen(før den va kommet, og før jeg var 12.uker på vei) om hvordan fagfolk som henne så på det, fikk jeg bare beskjed om at jeg SKULLE ta den. Jeg på min side var i mot vaksinen av mange grunner, og prøvde å forklare henne hvordan jeg så på hele saken, og da svarte hun bare "da kan du dø". Så var hun ferdig med det. Ser med andre ord veldig frem til første jordmortime! mamma og my: Skjønner godt du ble satt ut av det. Synes det er litt dårlig av legen å si sånt. Har en kvinnelig fastlege og hadde ærligtalt forventet mer av henne siden hun er kvinne og har barn selv!
2010 Mammaen Skrevet 17. november 2009 #8 Skrevet 17. november 2009 Bor du i Oslo? Det med influensaen sa min lege også nemlig... Kanskje det er samme?
mamma til 4 :) Skrevet 17. november 2009 #9 Skrevet 17. november 2009 Jeg hadde litt forventninger til fastlegen min. Ble skuffet over den slette kontrollen som ble gjennomført uten måling av blodtrykk, ingen GU, ingen sjekk av livmoren, ingen fosterlyd. Da jeg tok opp det med at jeg har altfor trangt bekken, og det ligger dokumentasjon om det i journalen min, sa hun at det måtte jeg si på sykehuset når jeg skal på ultralyd. Men, hun sitter jo på papirene, i og med at det mest sannsynlig blir planlagt ks, så kunne det jo være greit at hun engasjerte seg litt! Hun sa også at jeg ikke måtte regne med at jeg ble prioritert hos jordmor, siden jeg ikke er førstegangs... Har lest innleggene her inne, og ser jo at jeg ikke er alene om å være skuffet.....
Dr mamma Skrevet 17. november 2009 #10 Skrevet 17. november 2009 Første gang jeg var gravid følte jeg meg ikke særlig ivaretatt hos fastlegen, hun spurte om det nødvendige, men virket lite interessert. Brydde meg ikke så mye om dette da jeg var frisk og rask og hentet informasjon om svangerskap andre steder. Men ble positivt overrasket da fatslegen min hadde en vikar. Denne legen virket oppriktig interessert i meg, og dermed følte jeg det lettere å ta opp diverse ting i forbindelse med graviditeten. Ved neste graviditet hadde den nye legen(som nå var blitt min fastlege) fått en vikar for seg. Men også denne legen er veldig hyggelig og lett å prate med. Hun tar seg god tid og er personlig uten å være privat. Føler meg heldig. Synes absolutt du har rett til å stille forventninger til fastlegen din, vedkommende har en plikt til å lytte og ihvertfall late som om han/hun er interessert i deg.
Gjest Skrevet 18. november 2009 #12 Skrevet 18. november 2009 Tror jeg er veldig heldig for jeg har en super lege:)! Har vært til tre kontroller og hver gang så spør han hvordan det går, hørt på hjertelyden, blitt veid og fått tips om ting som folat, jern osv. I tillegg så tar jeg Toxoplasmose-test en gang i måneden. Har katt.... Har nå fått time hos jordmor, om tre uker, så da blir det mindre fastlege. Men jeg er veldig fornøyd med den oppfølging jeg har fått fra ham så langt;)
Gjest Skrevet 18. november 2009 #13 Skrevet 18. november 2009 min lege sa greit i fra, så lenge det ikke tyder på noe problemer av noe slag, så skulle jeg først og fremst forholde meg til jordmor, om det var noe i veien, eller jeg trodde det var noe, så skulle jeg kontakte han.. på første kontroll sjekket han vekt, blodtrykk og tok tester + urin prøve.. null spørsmål om hvorda jeg hadde det.. tror det er nok så vanelig egentlig, at legen ikke tar tid til "småprating".. men likte at legen var ærlig om det med kontakt.. greit å vite at han ikke kan gjøre stort mer enn det han gjorde da.. hos jordmora var alt anderledes, en del spørsmål om hvordan det gikk med både meg og samboeren i forhold til graviditeten :-)
GledeGlede Skrevet 19. november 2009 Forfatter #14 Skrevet 19. november 2009 2010-håpet + mailykkeliten :-): Nei, så det er nok ikke samme legen Lillemora74: Høres virkelig rart ut at fastlegen din ikke skal kunne ordne med at du får planlagt KS. Det er jo hun som sitter på papirene og er fastlegen din. Hun burde i allefall har gjort noe! Blir så skuffet av så slappe holdninger.. fru blom: Så godt å høre at du har fått så trivelige leger de siste gangene!! Var nettopp hos legen, og det virket nesten som hun viste at jeg hadde "klaget" til dere. Hun spurte faktisk om hvordan jeg hadde det, og virket mer blid. Sugarbells<3J08<3April2010<3; Skal til jordmor om 2 uker Ser virkelig frem til det. Men ettersom jeg har et foreløpig normalt og friskt svangerskap får jeg bare den "vanlige mengde med timer", altså skal jeg bare til jordmor ca 4 gang i løpet av svangerskapet. Vinterflickan: Er glad på dine vegne for at du har fått så god oppfølging! Flott at du får tatt Toxoplasmose-test så ofte. Hvor lett er det egentlig å bli smittet av katter? dtd88: Når jeg forventer at legen skal spørre hvordan jeg har det, og hvilke plager og slikt jeg eventuelt måtte ha, er det fordi at ut ifra det jeg sier, kan legen oppdage ting som jeg ikke har oppdaget. Det er trossalt han/hun som har fagkunnskap og mer erfaring om svangerskap enn en førstegangsfødene. Hvis du skjønner? Har store forventinger til jordmor og hvordan man blir tatt hånd om der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå