Liten på jord, stor i ord Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 vi skal ha tapas-julebord, og trenger forslag til hva vi kan lage. Foreløpig liste er: - Kjøttboller (hjemmelaget) - Kyllingklubber - Poteter i tomatsaus - Champinjong - Spansk omelett - Foccacia - Aioli Noen andre forslag til hva vi kan servere? Gi gjerne en kort forklaring på hvordan det lages også
svirrehodet Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 * scampi med kaviardipp (jeg vet ikke hva det heter) men du kjøper rå scampi og tilbereder dem på vanlig vis. 1 boks seterrømme og en pakke med kaviar (sånn rød i boks, finnes svart også, men husker ikke hva det heter nå!!) * litt ost og kjeks (av erfaring er ost på tilbud best, da den har modnet litt lenger)
Lea Laus Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 Håper du mener bakt champinjong. Skjær ut skilken og hul den ut, stek stilken i biter med litt bacon og ei lita fløteskvett. Vårløk, chili og hvitløk er et must:) Ellers så er stekt aspargis et must. Surret inn i spekeskinke med et dryss av parmasan.
erteposen + 4 Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 Bacondadler. TIl mange så er det enklest å surre bacon rundt dadlen, legge sømmen ned og steke alle på høy temp i stekeovnen. Jeg elsker kamskjell med pancetta eller spekeskinke rundt, ulike oster, scampi, akkar, olive av ulike slag og/eller tapanade.
Lea Laus Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 Skjær opp vannmelon og snurr en liten bit spekesinke oppå som du fester med en tannpirker. Enkelt og utrolig godt.
solita 06 Skrevet 16. november 2009 #6 Skrevet 16. november 2009 Grillet paprika- veldig godt til spansk omelett, ost m.m. Skjær paprikaer i to, rens og grill på full varme i ovnen. Legg i tett bolle og flå når kalde, ha i et hvitløksfedd, litt god olje og bittelitt god eddik. Alltid godt med noen gode dipper til godt brød: Pesto Tapenade Guacemole Hummus Salsa med koriander- alle best hjemmelagde En stor bolle grønn salat Andalusisk gulrotsalat. Bland dressing først, 1-2 fedd presset hviløk, 1 finhakket løk, saften av en sitron, 2ss god eddik, 4 ss olivenolje, litt sitronskall, salt og pepper. 1 kg gulrot skrell og skjær i 1/2 cm skiver, kok knapt møre i saltet vann, Sil av og bland med dressing mens de er lune. Kan smaksettes med ristet karve eller hakket koriander. Pinchitos, små kylling eller svinespyd. Gambas al ajillo. Hvitløksreker mmm... Chorizo God spekeskinke En god ost eller to
solita 06 Skrevet 16. november 2009 #7 Skrevet 16. november 2009 Paprikaen grilles med skinnsiden opp til skinnet er svart.
Nå da? Skrevet 16. november 2009 #13 Skrevet 16. november 2009 Tapas er bare kjempegodt!! Jeg bruker å lage noen munnfuller av dette: Pariserloffskiver der jeg tar hvitløksfedd og gnir de inn med. Legger de på rist og setter de i ovnen noen minutter. Cherrytomater som jeg snitter litt og legger i folie sammen med hvitløksfedd, balsamicoedikk og olivenolje. Lar de putre i ovnen ett kvarter. Så legger jeg først ruccolasalat på skivene, god spansk skinke og tomater på toppen. Nam, nam!! Oi, nå ble jeg sulten!! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå