Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Tomatsaus? Freser først et par fed hvitløk og en løk/evt charlott løk evt også litt fersk chili i olje. Når dette har fått frest en stund (ups - ikke så det får farge) tilsetter jeg hakkete hermetiske tomater (1 eller 2) kommer an på hvor mye man skal lage. Så lar jeg dette koke e stund. Smaker til med salt og pepper under tiden. Tilsett gjerne revet parmasan i sausen og fersk basilikum. Om jeg skal lage en på ferske tomater så legger jeg tomatene i kokende vann til skallet begynner å slippe. Skyller de i kaldt vann, og tar av skallet, ut med innmaten og hakker opp kjøttet. Dette istedefor hermetiske tomater. Lykke til!!
Gjest losen Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 Nesten samme som ovenfor. Bare at vi bruker to løk, og et par, tre hvitløk uten fed. Eller tre fire fed av vanlig hvitløk. Surrer dette i olivenolje, det må ikke brunes. Bruker også paprika av og til, men den skal ikke ha særlig lenge. Bruker vi kjøttdeig går den inn ikke så fryktelig lenge etter løken. Salt og pepper må til, og av og til bruker vi oregano. Tilslutt bruker vi ost, det må mye ost til, slik at den får fin blandet farge. Vi bruker parmesan, mozarella, cheddar eller vanlig hvitost. Kommer an på hva vi har i kjøleskapet. Kan gjerne blande oster, men anbefaler ikke å bruke philadelphia.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 Kutter opp og glaserer en løk, litt sellerirot og gulrot. Har så i hvitløk, bruner kjøttdeig i dette og har i en boks hakkede tomater. Smaker til med salt, pepper, chillisaus og oregano/basilukum. Har også i litt sukker for å runde smaken av syrligheten i tomater.. Kan lages uten kjøtt også..
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 Jeg deler opp en løk, en halv stor sellerirot og to gullerøtter i ganske små biter. Surrer en stund i olje, jar i noen fedd hvitløk (eller noen skjeer fra et glass, litt chilli og surrer et par minutter til. Deretter deler jeg ca 3 kg godt modne tomater i biter og moser i hurtigmikseren (i flere runder) Helles opp i kjelen og tilsetter 3 terninger med hønsebuljong. La koke 15 -20 minutter og smak til med sukker, salt, pepper og basilikum. Dette blir masse saus som jeg har i poser i fryseren. Når jeg tar den fren tilsetter jeg ofte litt ekstra krydder, parmesan, kjøtt, grønnsaker, fløte eller annet som passer. Dette er en grunnoppskrift som kan endres enkelt. NB! Når man bruker ferske tomater er det ganske viktig å ha i nok sukker.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #6 Skrevet 16. november 2009 Her er en uten tomater. Lagde en god saus her om dagen, bruker aldri oppskrft men prøver meg som regel frem. Kok opp vann, hiv i en buljonterning med den smaken som passer best, er det til kylling og pasta passer kanskje hønse/kyllingbukjong best. Ha i litt sweet chilisauce og en fløteskvett (ikke matfløte, den skiller seg under koking) bruk vanlig kremfløte. La dette småkoke en god stund, da har du en fin base. Tilsett så de smaker du liker, enten det er urter, frest løk, stekt sopp, hvitløk osv.... Husk at chilisausen står for mye av smaken. Dersom sausen blir for tynn, bruk maizenna...spe med mer fløte om den blir for tykk. Litt god ost er også godt, parmesan feks. hmm ble sulten jeg nå.. Ellers kan du jo lage en god carbonara.. du finner tonnevis med oppskrifter på nettet;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå