Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 og er 1.70 høy Jeg har ett forhold til sukker (sjokolade) som narkomane har til stoff! jeg spiser sjokolade i smug! og får abstinenser om jeg ikke får sjokolade.. tenker kun på å få i meg sjokolade til tider. det er så slitsomt! vil ikke ha det slik! Noen flere som har det som meg? tips til hva jeg kan gjøre med dette?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 Da er vi to, samme problem som deg. Har startet på kromtabletter og akupunktur, og er på vei nedover på vekta:)
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 heisann! Jeg er 175 og veier rundt 95-97, ikke veid meg på en stund. Jeg har hatt det som deg, men nå ha rjeg ikke spist sjokolade på tre måneder! det vil si, jeg spiste et stykke sjokoladekake med tykk sjokoladeglasur nå på lørdag for å se hva som skjedde (kanskje ganske dumt ) og det gikk helt bra. det var godt, men har ikke hatt lyst på eller tenkt på sjokolade siden! For meg var det som funket å reise en uke på hytta på fjellet - UTEN sjokolade eller søtsaker av noe slag. Er ikke butikk der heller. Spiste vanvittige mengder frukt og satt på snurredassen hver kveld pga all frukten, men et var verdt det Ellers har mange god erfaring med kromtabletter fra helsekost for å dempe søtsuget. Håper for din skyld at du prøver noe av dette, og at du får det til, ellers ville jeg faktisk gått til legen med problemet. Forøvrig kom plutselig lysten til å begynne å trene og ta tak i resten av kostholdet mitt også, da jeg sluttet med sjokolade!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 Huff! Jeg føler med deg, har hatt det akkurat slik selv også. På det meste veide jeg 106kg og jeg er 164cm. Jeg var like avhengig av sukker som deg. Det er jo bevist at sukker er like avhengighetskapende som narkotika. Endringen i mitt liv kom da jeg møtte Jesus. På samme måte som narkomane må avvennes måtte jeg det også. Jesus ga meg styrken til å gjennomføre dette og jeg er evig takknemmelig for hvordan jeg ble mottatt av Marmorkirken. Jeg har nå kommet ned i 82kg og i kirken traff jeg også mitt livs kjærlighet. Min kjære har også noen kg for mye, men sammen med Jesus går vi kg av og i mars skal vi gifte oss på selveste påskeaften og vi håper da vi får vårt første barn sammen som nyttårsbarnet 2011. Så det er mulig, du må bare være sterk! Jeg skal be for deg:-)
_Løvemamma_ Skrevet 16. november 2009 #6 Skrevet 16. november 2009 Sukker er like avhengighetsskapende som kokain. For å kunne venne seg av det er det veldig viktig å klare å holde blodsukkeret stabilt. Det kan krom og ett sunt kosthold med små, hyppige måltider hjelpe til med. Men om problemet ditt er så stort som du beskriver så kan det kanskje være lurt om du også snakker med legen din om dette?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #7 Skrevet 16. november 2009 Tusen takk for svar Jeg har tenkt tanken å gå til legen.men syns det er så flaut. tør nesten ikke innrømme for meg selv engang hvor mye jeg veier Men jeg skal ihvertfall på helsekosten og kjøpe kromtabletter i morgen Og så får vi se om jeg tør ta det opp med legen etterhvert! Har jo ganske høy bmi- så det er jo direkte helseskadelig også! HI
Ladycaliente Skrevet 16. november 2009 #9 Skrevet 16. november 2009 Hadde en periode hvor jeg MÅTTE ha sjokolade hver dag flere ganger om dagen, det var helt forferdelig. Men innså ganske kjapt at nå er det nok.Rakk å legge på meg ca 10 kg.Jeg kunne ikke tillate å la det skli ut noe mere. Man må bare være konsekvent og viljesterk selv om det er helt fryktelig vanskelig. De første 10 dagene uten sjokkis er horrible.Men plutselig så forsvinner søtsuget. Kanskje du trenger magnesium tilskudd? Har du prøvd det? Og slik som løvemamma nevner så kan små og hyppige måltider være lurt. Gjerne noe som inneholder en del fiber. Ta heller noe frukt eller yoghurt når søtsuget melder seg. Du kan jo hakke opp og fryse fruktbiter av feks eple, mango og banan og spise på det eller ha oppi litt mager yoghurt med litt 4 korn/musli..det er kjempe godt. Uansett så vil jeg ønske deg lykke til med å komme deg ut av sjokkis helvete..Dette klarer du!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #10 Skrevet 16. november 2009 Jeg er normal vektig da.. Men det sjokolade suget har jeg vært med på ja.. Helt fælt... Ikke lenge siden jeg klarte å kutte ned.. Før spiste jeg hver dag (spiste også i smug) Om jeg ikke fikk sjokolade fikk jeg et sånn enormt sug, kunne finne på å kjøre til butikken rett før det stengte el rett før jeg la meg bare for å få en liten bit, som ble en hel stor sjokolade.... Den dagen som fikk meg til å innse mitt problem var da jeg fikk vondt i hodet hver gang jeg spiste sjokolade... Dette var ikke bra for meg!! Men jeg sliter enda.. Men det at jeg fikk vondt i hodet har gjort meg redd og derfor klarer jeg lettere å holde meg unna.... Men det er veldig mange i samme båt som deg, man blir faktisk avhengig!! Synes det var lettere å slutte å røyke enn å slutte med sjokolade.... For det har jeg jo ikke klart enda....
Himmel og hav Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 Jeg var dronninga av søtsug, så jeg kjenner problematikken. Hos meg stoppet søtsuget tvert da jeg reduserte kraftig på karbohydratinntaket i kosten. Det ga seg faktisk på dagen. Jeg spiser ikke brød, pasta, poteter, ris eller noe med sukker i, men jeg har i meg litt karbohydrater hver dag i form av hjemmebakte knekkebrød til frokost og kvelds ( ca 20g karb. tilsammen) en frukt og så er det litt i nøtter, pålegg, egg og grønnsaker og sånt. Jeg hadde ikke trodd at det var mulig at det bare skulle bli borte, men faktum er at nå har jeg ikke lyst på sjokolade en gang. Les litt om lavkarbo (mange måter å gjøre det på) og se om det kan være noe for deg.
_Løvemamma_ Skrevet 16. november 2009 #12 Skrevet 16. november 2009 Du blir jo faktisk ikke tyngre av å si høyt hvor mye du veier, selv om jeg godt kan forstå at det er vanskelig. Men om du skal snakke med legen så går det jo an å heller fokusere på avhengigheten av sukker enn overvekten, for får du bukt med avhengigheten så vil jo vekten gå ned som en naturlig følge av det. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå