Gå til innhold

Førstegangsfødene som er i uke 4+2


helenpia

Anbefalte innlegg

Tenk at jeg skal bli mamma :)

Jeg har hatt mistanke i en ukes tid om at min samboer hadde klart å skyte blink, men sikker ble jeg først i går da testen klart og tydelig sa at jeg var gravid.

Jeg har så mye jeg lurer på, men fikk til svar da jeg ringte for å få meg en legesjekk, at det ikke var vanlig å kontakte lege før i uke 7-8.

Jeg syns det er litt rart at de avviser noen på den måten når de er førstegangsfødene, men jeg får vel bare godta at det er slik.

 

Har lest et par tråder her inne hvor det er noen som har bestilt fødested.

Hva er det egentlig jeg selv må ordne slike ting.

Jordmor, fødested og dette med fødselspenger.

Ordner legen med å sende inn papirer og får meg meldt inn, eller må jeg gjøre det selv.

Om noen har tips og råd blir jeg veldig glad, for helt ærlig vet jeg ikke så mye om det som venter meg de neste månedene.

 

Hilsen engstelig og spent førstegangsfødene mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen grunn til bekymring. Du vil få svar på alt dette av lege og jordmor. Litt rart at du ikke fikk time hos lege med en gang, når det er første gang. Men det går fort til uke 7!! Du kan også selv ta kontakt med jordmortjeneste i den kommunen du bor (Vanlig med time der i uke 16). Du velger selv om du vil gå til lege eller jordmor. Selv har jeg gått annen hver måned til lege og annen hver til jordmor. Veldig greit. Har ikke hørt om det å bestille fødested. Her har vi et sykehus, og der føder man. Mulig det er et Oslo fenomen...Så om du bor der må du kanskje... Du må selv søke om fødselspenger, men hos meg har jordmor passa på at alt går riktig for seg på riktig tid. Har følt jeg har blitt godt passa på under graviditeten. Du vil nok også få svar på det meste når du kommer i gang med oppfølgingen.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Gratulerar som gravid!

Eg bestile legetime i dag. -sa ikkje kva det gjaldt, men reknar med å få svar på alle spørsmål når eg skal til legen på fredag. Merkeleg at du ikkje fekk time..

Betyr uke 4+ 2 at det er 4 veker og 2 dagar sidan første dag i siste mens? Isåfall er vi ganske så likt i svangerskapet, eg er i veke 4 + 5, også førstegangsfødande:) Ganske uvirkeleg å skulle bli mamma!

Lykke til med alt det spennande som ligg foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er da i det stadiet at jeg venter på tester i posten, etter tre negative tester. Men, nå er jeg hele 12 dager på overtid med mensen, og har begynt å få litt murring i ryggen, litt vondt i lysken et par ganger, samt at jeg er veldig trøtt. Da jeg tok test på fredag tok det lang tid før det kom en lyserosa strek i det vinduet som viser om du er gravid eller ei. Dermed er det kanskje litt tidlig å si. Men, sist mens var den 12.oktober. Første dag i forrige mens var 8.oktober. Hvordan er det dere regner på det? I såfall kan jeg jo faktisk være hele langt over en måned på vei (og trekke vekk to spesifikt i alder på barnet eventuelt). Det er helt vanvittig å tenke på tenker jeg. :P I praksis blir det vel (regnet ut fra første dag i siste mens) faktisk 5 uker og 5 dager. Det er helt rart, for jeg har ikke helt tenkt at det kunne skje så raskt. Sluttet på p-ring den 6.september. Kanskje er det det at jeg brukte p-ring som førte til at jeg ble (tror jeg da) gravid så raskt? Jeg har flere venninner som har prøvd siden januar uten resultat..

 

Happygirl26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at jeg er i terminuke 4 og 2 dager ut i 5 uke.

Jeg bor i Bergen, så jeg regner med at Universitetssykehuset blir min fødeplass siden jeg ikke bor så langt unna.

For meg er dette en fantastisk drøm som har kommet i oppfyllelse, og jeg gleder meg skikkelig til å bli mor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg er førstegangsfødende også.. Jeg er i uke 4+4 så vi er ganske likt, gratulerer :)

 

Jeg ringte legen i går og fikk time nå på fredag, de sa det ikke var vanlig før i uke 7-8, men jeg har hatt en del " menssmerter" og vondt i hodet slik at jeg gjerne vil inn å få svar på alle mine spørsmål.... Syns det var rart at du ikke fikk time, men jeg anbefaler at du prøver igjen hvis du gjerne vil snakke med legen..

 

Det jeg syns er nyttig er å lese på denne nettsiden noe som heter " fra uke til uke" (ligger på kolonnen til venstre), der får du informasjon om hva som skjer med mors kropp og utviklingen til babyen uke for uke..

 

Jeg er også en veldig spent førstagangsfødende :) Masse lykke til..

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg har lest masse på fra uke til uke informasjonen.

Fant mye nyttig der.

Jeg har også hatt slike menssmerter og jeg fikk svar på hvorfor jeg hadde dem ved å lese fra uke til uke.

Har snakket med legekontoret igjen, og de ga meg til nød en samtale med lege på fredag, men fikk klar beskjed om at det ikke kom til å bli noen undersøkelse eller prøver tatt. 15 min kunne de spandere på meg.

Jeg syns egentlig de behandlet meg ganske dårlig. Skjønner de ikke at jeg er engstelig og trenger noen fagkyndige å snakke med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå!

Dette er min første og jeg fikk positiv test i går, 4+4. Ringte til legen idag for å bestille time, siden jeg har masse jeg lurer på. Skal til legen førstkommende fredag. Ble ikke avvist, heller tvert om. De sa det var bra jeg ringte og fint at jeg ville spørre om masse, heller enn å sitte å bekymre meg...

 

Jeg ville anbefalt deg og ringt en gang til, si det som det er, at du har masse du lurer på, så får du sikkert time snart du også.

 

Gratulerer med graviditeten og lykke til i svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt den følelsen... Kjedelig når man ringer legen og gjerne vil snakke med noen fagkyndige at de ikke er mer forståelsesfulle enn som så... Får håpe legen din er hyggelig når du først kommer dit på fredag... Lykke til :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er også førstegangsfødende og fikk positiv test idag 2 dager over ikm, så da er vel jeg 4+2 tenker jeg. Må venne meg til både dette språket og tenkemåten gitt, men heldigvis mye bra info å få fra denne siden og andre sider for gravide på nettet:) Skal til legen til onsdag så da håper jeg å få svar på en del ting og tang. Har både nær venninne og svigerinne som fikk barn i sommer så jeg har mye tilgang på hjelp og info, og for et par dager siden fikk jeg vite om enda ei venninne som nettopp har blitt gravid:) Utrolig glad for en plass som dette hvor man kan få støtte og hjelp gjennom tiden som ligger foran oss.

 

Masse lykke til i svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk omsider legetime like vel, og var dær i går. Men beskjeden da jeg ringte var at det bare var 15 minutter og kun for å snakke. Det kom ikke til å bli tatt noen undersøkelser eller prøver, og de kom til å informere legen om at jeg hadde fått beskjed om dette.

Da jeg kom inn til legen var han så hyggelig. Han spurte masse, og ga meg informasjon uten at jeg spurte om det. Han ville også undersøke meg, og virket overasket over at jeg trodde dette bare var en time for å prate.

Det ble foretatt full GU med prøver, blodprøver og urinprøve.

Jeg skal tilbake på onsdag for å ta en sukkerbelastning. De fant litt sukker i urinen min, og ville passe på at jeg ikke hadde, eller fikk svangerskaps diabetes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du ble godt tatt imot av legen da. Selv om det er rutiner for legekontorene, er det jo det største underet for mange av oss jenter å være gravid - og da vil vi gjerne at alle står klare for oss og alt vi ønsker og lurer på. :)

Jeg har to barn fra før, og begge gangene bestilte jeg tidlig time hos legen. Ville liksom igang med det hele med en gang. Og så følte jeg liksom at graviditeten ble mer virkelig når jeg ble kontstantert gravid hos legen også...

Regner med jeg ringer og bestiller time snart nå (er 4+5 uker på vei). Var fryktelig kvalm med de to første og måtte ha sykemelding, så da måtte jeg jo til legen uansett. Håper å slippe lettere unna denne gangen, men har vel ikke så store forventninger om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...