Gå til innhold

Når sier man fra til nav at man er gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med ny samboer?Etter ordinær ul,eller når barnet blir født? har ikke lyst og si fra enda,vet jo ikke om det går bra.

Har elleve mnd igjen med os og andre stødnader.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man får barn med ny samboer opphører alle aleneforsørger"goder" fra den mnd barnet blir født, spiller ingen rolle når du sier ifra, men om du ikke gir beskjed med en gang barnet er født kan du risikere å måtte tilbakebetale os o.l..

Skrevet

Jeg gjorde det da vi fikk bekrefta at alt var bra på ultralyd. Jeg mister nå mine "goder" som enslig forsørger 1 mnd før jeg ellers ville gjort. Kan være lurt å gi beskjed noen mnd i forveien, for saksbehandlingen på nav går historisk sent! Jeg gikk opp i inntekt og meldte fra i tide, men det tok 3 mnd (!!!) før de klarte å redusere os til nytt beløp, og nå må jeg tilbakebetale nesten 6000 kr! Så ikke forvent at de gjør jobben på den tiden de skal. Det nye systemet fungerer dessverre ikke.

Husk også at du da lignes i skatteklasse 1 hele neste år selv om du får baby eks i aug.

Skrevet

Takk for svar :)

Da sier jeg fra etter ordinær ul.

Men jeg trodde man fortsatt ble i skatteklasse 2? For jeg er jo det selvom jeg har fått samboer. Men det blir altså annerledes når man har fått barn?

Skrevet

Dersom man gifter seg eller får felles barn som samboere, får man ikke lenger skatteklasse 2. Da gjelder det hele året begivenheten fant sted. Vi har lurt på å slå to fluer i en smekk med å gifte oss og døpe samtidig. Økonomisk spiller det jo ingen rolle ;-) Ett selskap er også greit med tanke på utgifter mm.

Skatteklasse 2 beholder du bare dersom dere er samboere uten felles barn. Da beholder du bidraget og skatteklasse 2, mens alt annet faller bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...