husmus &2 Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Man er kanskje litt lei av å lese innlegg om "kan jeg spise salami, osv", men jeg er så sugen på salami at jeg ikke tenker på noe annet om dagen. Derfor mailet jeg Grilstad og her er svaret jeg fikk " Sjansen for at det skal fines listeria i våre produkter er svært liten, men det er andre grunner til at gravide bør unngå spekemat. Spekemat er ikke varmebehandlet og gravide anbefales derfor ikke å spise dette. Grunnen til dette er den encellete parasitten Toxoplasma gondii. Risikofaktorer for smitte med toksoplasmose i Norge er konsum av ufullstendig varmebehandlet kjøtt og uvaskede frukt og grønnsaker, samt ved direkte kontakt med avføring fra katter. Med vennlig hilsen ****** ***** Avd. Trondheim Slik jeg tolker det er det altså like stor sjanse for å få Toxo fra Salami som fra frukten og grønnsakene jeg spiser hver dag. Tvert i mot, kanskje større. Vi har katt og jeg skyller bare frukten på jobben under vann, jeg gnikker og gnukker ikke. Spørsmålet er da, tør jeg allikevel å ta sjansen? Jeg blir GAL av å være så sugen på det!
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 jeg har spist salami og spekemat.. men spekemat spiste jeg tidligere i svangerskapet (da jeg ikke viste ennå at var gravid) med salami spiser jeg,er så si det eneste jeg klarer og spise nå.. er 7+4 på vei....
DenherJenta Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 FRYS det først i 2 døgn så dør toxo bakteriene... det har jeg gjort når jeg har ville ha spekemat eller salami
Mamman til kasper og Elise Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 Jeg spiser MASSE salami...er jo så godt:O)
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 begynne og fryse salamien før en spiser det da.....
Tweak Skrevet 16. november 2009 #6 Skrevet 16. november 2009 Jeg selv velger å ikke ta sjansen, selv om jeg flere ganger har hatt utrolig lyst på litt spekemat. Men dersom vi tenker som så at vi har spist frukt, klappet katter og spist spekemat i alle våre år uten å pådra oss toxo hittil, så er det jo en minimal sjanse for at vi skal kunne få det akkurat nå! Og det er diverse forholdsregler man kan ta, sånn som å fryse spekematen godt ned først (en pakke pålegg i to døgn i dypfrys mens et helt fenalår selvfølgelig må ligge lenger) og så å passe på at en spiser det så ferskt som mulig. Jo lenger det blir liggende i kjøleskapet jo større sannsynlighet er det for oppvekst av bakterier og andre ulumskheter. Og vask hendene godt etter å ha håndtert rått kjøtt så klart. I Norge så har jeg forstått det slik at det er i sau toxoplasmose er mest utbredt, mer enn i katter. Men for meg selv så har jeg valgt å ikke ta sjansen. Og jeg merker at jeg blir irritert på de som sier at det er hysterisk og at DE har jo spist salami gjennom hele svangerskapet og det har jo gått bra. Selvfølgelig går det bra for de aller fleste! Men den lille sjansen er jo der og i verste fall så trengs det bare én bit. Så hver og en må nesten vurdere dette for seg selv, og ikke kalle folk hverken hysteriske eller uforsiktige dersom de velger å gjøre noe annet! :-)
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 16. november 2009 #7 Skrevet 16. november 2009 jeg har spist mye "rå" mat og ikke hatt noe prob,og har 2katter som jeg klapper og koser med... eneste jeg ikke gjør med kattene er å skifte kattesanda(gjør ikke det alene lengre) det gjør samboeren min og jeg sammen så jeg skal slippe og puste inn de stoffene
Angelito Skrevet 16. november 2009 #8 Skrevet 16. november 2009 Ja salami er jo såååå godt. Har spist masse av det hittil i sv.skapet, men så slo det meg en dag at det er jo spekemat.. spiser jo ikke spekeskine feks.. fikk litt hetta men når jeg tenker meg om er jo sjansen så liten for toxo at det har nok godt bra, men for å være sikker blir all spekemat herved fryst i 2 døgn først!!
husmus &2 Skrevet 16. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 16. november 2009 Ja, jeg sliter litt med "dobbeltmoralen", fordi grønnsaker og frukt har jeg ingen betenkeligheter med å spise og jeg koser som bare det med katten. Forrige svangerskap var jeg i Malaysia i to mnd og spiste mye salat der til det gikk opp for meg at det kanskje ikke var så lurt. Så ja, jeg tror nok sjansen er MINIMAL, så hvorfor er jeg (man) MER redd for salami enn for et jordbær? Jeg har slengt noen skiver i fryseren, så får vi se hva som skjer.
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 16. november 2009 #10 Skrevet 16. november 2009 Jeg spurte legen om dette og han sa at det bare var å spise salami. Så lenge man ikke overdrev inntaket og spiste den ferskest mulig. Sjansen for at salamien var smittebærer av et eller anna var ganske liten. Så om jeg spiser det spiser jeg noen få om gangen
mamman til to gutter Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 Jeg syns det er rart at en enkelt lege sin uttalelse kan bety mer enn en offentlig anbefaling som er gitt ut fra mye større erfaring enn en lege sin erfaring. Ja, det er veldig lite sannsynlighet for at det kan være toxoplasmose eller listeria i spekemat, men det kan skje, derfor er anbefalingen at man ikke spiser det. For de aller fleste som likevel spiser det, så går det bra, men dessverre ikke for alle. Fryser man det i minst 2døgn, så unngår man toxoplasmose, men ikke listeria hvis man er så uheldig, men sannsynligheten for at det er i salami er liten sånn jeg har forstått det. Det er jo ikke samme smaken hvis man gjør det, men salami på feks ostesmørbrød er helt greit, for da er salamien varmebehandlet og hvis man er desperat etter salami (antagelig fordi man ikke bør spise det), så kan det kanskje hjelpe nok til at man ikke er så desperat etter å spise det. Frukt og grønt er jo greit så lenge du vasker det, så ser ikke helt at det skal være det samme som å spise spekemat som salami er.
Bea80 & Gullgutten Skrevet 16. november 2009 #12 Skrevet 16. november 2009 Vil salami også si vossafår??? Hmmm NAM
Lunda med lillegutt Skrevet 17. november 2009 #13 Skrevet 17. november 2009 Vær oppmerksom på at en ikke dreper eventuelle listeria-bakterier ved å fryse salami/spekemat. Kun toxo. Frukt kan man jo bare renske skallet av så er det problemet løst. Grønnsaker bør varmebehandles på en eller annen måte. Enig med dem her som sier at man ikke bør ta sjansen, så liten den enn er. Jeg elsker salami og savner det, men tar uansett ikke sjansen de få månedene jeg er gravid. Skal heller kose meg ekstra etter fødsel :-)
husmus &2 Skrevet 17. november 2009 Forfatter #14 Skrevet 17. november 2009 Nja, jeg synes nesten frukt og grønt blir det samme, når en kjøper salater o.l ute. Man kan aldri være garantert at de har god nok hygiene, så jeg synes vel egentlig man risikerer det der og. Allikevel klarer jeg ikke helt å overbevise meg selv nok til å ta sjansen, enda. jeg er også enig at det kanskje ikke alltid er legene en skal høre på, når det først er en anbefaling om det fra Helsemyndighetene. Hadde salami vært uproblematisk ville dette jo også vært indikert på Matportalen. Men GUD så lyst jeg har på det!
Gjest Skrevet 17. november 2009 #15 Skrevet 17. november 2009 Kjøp kalkunspekeskinke - dette er trygt å spise:) Ellers ville jeg nok ha fryst salamien for sikkerhet skyld!
Mjølkekua Skrevet 17. november 2009 #16 Skrevet 17. november 2009 Kan du ikke varmebehandle det? Jeg lager meg av og til ostesmørbrød med salami... Og pizza med pepperoni eller spekeskinke. Får tilfredstilt mye av suget på den måte. Jeg rett og slett ELSKER jubelsalami!! Får vondt av å tenke på det... :-/
rachelmor Skrevet 17. november 2009 #17 Skrevet 17. november 2009 slik eg hadde forstått det så kan man ete salami så lenge det er rett etter at man opner pakken... ops.... har no spist det når lysten har vore der eg... har vell tatt feil eg da?..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå