Gå til innhold

Hvor mye koster det å få stemt et piano?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og hvor mye veier et gammelt et?

 

Jenta i huset ønsker seg piano til jul. Vi kan få et gammelt ustemt et, har plass i andre etasje og regner ikke med at hun kommer til å bli konsertpianist eller noe. Det er bare til nybegynnerformål så det er uaktuellt å kjøpe et nytt et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær oppmerksom på at riktig gamle pianoer ikke lar seg stemme helt. Pianoer og flygler er blant de instrumenter som ikke blir bedre med årene.

 

Om pianoet har stått riktig lenge, vil jeg anbefale en pianoreparatør. De fikser dårlige tangenter og annet småplukk som man ofte finner i gamle pianoer. Det koster mellom 1000,- og 1500,- alt etter hvor mye arbeid det er. Den pianoreparatøren vi har brukt stemmer også, og det er inkludert i prisen (men ikke perfekt stemming).

 

Enkel stemming i kammertone koster mellom 1000,- og 2000,- avhengig av hvor lenge instrumentet har stått. Vi stemmer til hver jul, men enkelte pianoer må stemmes oftere.

 

Lykke til med pianist! Så morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte én ting: vekten avhenger av om pianoet har metallramme. Har det det, er det nokså tungt ja, og jeg anbefaler profesjonelle pianoflyttere. Forsikre deg om at gulvet tåler vekten. Metallrammer holder stemming bedre, og er isolert sett en fordel (bortsett fra vekten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det ikke nødvendig med stemming i det hele tatt. Jeg er så umusikalsk at det ikke har betydning, men tipper det bør stemmes for at det skal være noen vits i å bruke det ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...