Gå til innhold

Kan dette være angst?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt noen anfall, får skikkelig hjertebank, kjennes ut som hjertet slår veldig uregelmessig, blir kvalm, kaster opp, svimmel, og generelt veldig uvel.

Vært hos lege, EKG er normalt, blodprøver er normalt, legen nevnte på at det kunne være angstanfall..

Jeg benekter ikke det, men jeg går ikke rundt og er bekymret eller redd for noe eller tenker på noe spesielt eller har det vanskelig..

Men kan det være angstanfall likevel?

Noen som har angst som kjenner seg igjen i det?

Evnt. hvordan takle det så det ikke skjer igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ei venninne som har angst og hun får akkurat de "anfalla" som du nevner nå. så ja, jeg tipper du har det. ring legen og få henvisning til psykolog. du må snakke om dette med noe professjonelle. lykke til :)

Skrevet

Legen ville vente å se om hvor ofte anfallene kom over en lengre periode før enn de kunne konkludere med at det var angst og da evnt henvise til psykolog.

Kan det altså være angstanfall uten at man har noen psykiske problemer som man selv er klar over?

HI

Skrevet

du sier jo selv at du bekymrer deg mye. det er jo en form for angst. Ville prøvd å fått en psykologtime uansett jeg. er ikke ekspert på dette området, men hun venninna mi har ingen forutsetninger for å ha angst, hvis du skjønner, men hun har da altså det. en ganske kjip sykdom og ha, for den synes ikke på utsiden. Hun grubler mye, og gruer seg for å gå ut blandt folk, noen ganger kan eg butikktur være et stort ork

Skrevet

Jeg skrev at jeg IKKE går rundt å er redd eller bekymret osv..

Så jeg kan ikke helt skjønne at det kan være angst egentlig. Jeg gruer meg ikke for å gå ut, og har ikke noe problem med å være ute blant folk heller...

HI

Skrevet

Er du litt alternativ kam du sjekke ned en healer eller no?! l

Skrevet

Tyder jo på at det kan være angst anfall du hadde.

Jeg sliter selv med angst, helseangst.. Det er UTROLIG slitsomt!

Går kun å kjenner på symtomer, leser om sykdommer på nettet, inbiller meg at jeg har både det ene å det andre av sykdommer.. Blir så sliten av det og går å anspenner meg å tenker hele tiden. Har ikke at noen spesielle angstanfall, men blir veldig utrolig til tider, med hjertbank, skjelver, blir varm, svimmel.. og til tider synsforstyrrelser...

Vurderer å snakke med psykolog,men redd for å bli diagnosert som gal! :P

Skrevet

Angst kan også komme av stress, uten at du trenger være redd for noe som helst. Og det høres jo unektelig ut som et typisk angstanfall.

 

Ut over det har jeg en hjertefeil som ikke lot seg oppdage på ekg før jeg lå "under kniven" og hadde fem sonder inne i hjertet... Ikke for å skremme altså, og det er ikke en farlig feil, men jeg får også sånne anfall som du beskriver. Kjenner at det "slår" skikkelig i halsgropa, hjertet går helt bananas i både fart og rytme (har opplevd så høy puls at det klassifiseres som hjerteflimmer flere ganger, har ekstraslag og uregelmessig puls osv), og dette fører naturlig nok med seg kvalme, svimmelhet, kaldsvette og generelt plutselig nedsatt allmenntilstand. Alle "tilleggsplagene" kommer jo da av at hjertet ikke akkurat pumper effektivt, og dermed blir det ikke nok blod noe sted. Ta pulsen på deg selv under et anfall, og hvis du ikke finner puls på enten hals, håndledd eller begge steder, eller den er veldig veldig svak, evt at den er vanvittig høy eller uregelmessig, skal du forlange utredning! Sjekk også hva som skjer i overgangen til normalpuls; hos meg er det ett til to DUNK med lange pauser (flere sekunder uten hjerteslag), og så slår det umiddelbart over til hvilepuls igjen. Normalt sett når pulsen har vært "i hundre" skal det gå helt gradvis ned igjen, akkurat som når du trener.

 

Hos meg fant de ingenting på hverken vanlig EKG eller 24-timers EKG (har tatt det flere ganger), men de tok en "råsjans" og stolte på meg allikevel, og under operasjonen fant de og fjernet ca femten ekstra nerveknuter som sender ut signal til hjertet om å slå (det skal bare være en sånn nerve). De fikk ikke fjernet alle desverre, men nå vet jeg i alle fall at det i utgangspunktet er en ufarlig hjertefeil :)

Skrevet

Det høres fornuftig ut om legen din tror det er angst. Det er vist veldig vanlig at angst kan manifestere seg kun som fysisk opplevde symptomer, uten følelse av redsel eller bekymring. Jeg leste en artikkel for ikke så lenge siden om at flertallet av de som utredes for mulige hjertelidelser faktisk viser seg å lide av angst.

 

Det postitive er jo at angst utmerket godt kan behandles, f.eks. med kognitiv terapi.

 

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...