Gå til innhold

Kan man spise fetaost???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man er gravid?jeg er så sugen på dette nu,hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger meg på her, liker også fetaost... men har ikke spist det siden jeg ble gravid fordi jeg er usikker... Har selv lyst på det...

Skrevet

Jeg har spist det og mener det ikke er noe problem. Så spis og kos dere:O)

Skrevet

Man kan spise ost som er laget av pasterusert melk, vet at man ikke kan spise brie og gorgonzola..

Skrevet

Fra opplysningskontoret for meieriprodukter:

Gulost og brunost er trygt

Harde oster som brunost, guloster og parmesan er trygge. Det samme er oster som er varmebehandlet godt, for eksempel på pizza, gratenger, i toast, sauser, osv. All smelteost er også trygt, både de som er i tube og i eske.

Vær veldig forsiktig med myke og halvmyke oster

Myke og halvmyke oster, som for eksempel fetaost og blå- og hvitmuggoster, er mer utsatt for å inneholde skadelige bakterier. Det er svært sjelden at det forekommer Listeria i disse ostene, men dersom man vil være helt på den sikre siden bør man unngå slike oster i hele svangerskapet. Dersom det skulle være uønskede bakterier tilstede i osten, vil antallet øke etter hvert som osten lagres. Dersom man likevel ønsker å spise slike oster, bør de derfor spises ferskest mulig.

Skrevet

Arla fetaost er pasteurisert. Står på pakkene om de er det, og pasteurisert er jo ok å spise.

Skrevet

Ps. men den bør vel være så fersk som mulig.

Skrevet

Nå ble jeg faktisk ganske skuffet, for jeg trodde fetaost var helt greit:-( Oppdaget for en liten stund siden at det sto "halvmyk ost" på ridderosten også, så nå er det to oster jeg liker veldig godt jeg må holde meg unna. Fetaosten er verste, for salat uten fetaost er ikke like godt:-(

Skrevet

jeg spurte jordmor å hun sa at fetaost fra arla kunne vi trygt spise får den var pasturisert! :)

Skrevet

Jeg sjekket også med en lege på nett som hadde svart en gravid at så lenge det er fetaost som ligger i olje er det ikke like farlig som fersk umarinert feta.. jeg har spist masse feta selv, får jo bare håpe det går bra.. heldigvis er det feta fra Arla så da er vel alt fint..

Skrevet

Man kan spise all ost som er laget av pasteurisert melk. Regelen med harde/myke oster er ikke holdbar, parmesanost er for eksempel oftest laget av upasteurisert melk. De fleste oster som er produsert i Norge er laget av pasteurisert melk og dermed trygge.

Skrevet

Så da betyr det at jeg kan spise fetaost igjen??? *smiler*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...