anette staiiiiii Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Når man er gravid?jeg er så sugen på dette nu,hehe
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Henger meg på her, liker også fetaost... men har ikke spist det siden jeg ble gravid fordi jeg er usikker... Har selv lyst på det...
Mamman til kasper og Elise Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 Jeg har spist det og mener det ikke er noe problem. Så spis og kos dere:O)
vanilje78 Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 Man kan spise ost som er laget av pasterusert melk, vet at man ikke kan spise brie og gorgonzola..
Angelito Skrevet 16. november 2009 #6 Skrevet 16. november 2009 Fra opplysningskontoret for meieriprodukter: Gulost og brunost er trygt Harde oster som brunost, guloster og parmesan er trygge. Det samme er oster som er varmebehandlet godt, for eksempel på pizza, gratenger, i toast, sauser, osv. All smelteost er også trygt, både de som er i tube og i eske. Vær veldig forsiktig med myke og halvmyke oster Myke og halvmyke oster, som for eksempel fetaost og blå- og hvitmuggoster, er mer utsatt for å inneholde skadelige bakterier. Det er svært sjelden at det forekommer Listeria i disse ostene, men dersom man vil være helt på den sikre siden bør man unngå slike oster i hele svangerskapet. Dersom det skulle være uønskede bakterier tilstede i osten, vil antallet øke etter hvert som osten lagres. Dersom man likevel ønsker å spise slike oster, bør de derfor spises ferskest mulig.
Pixie Power Skrevet 16. november 2009 #7 Skrevet 16. november 2009 Arla fetaost er pasteurisert. Står på pakkene om de er det, og pasteurisert er jo ok å spise.
Pixie Power Skrevet 16. november 2009 #8 Skrevet 16. november 2009 Ps. men den bør vel være så fersk som mulig.
mamman til to gutter Skrevet 16. november 2009 #9 Skrevet 16. november 2009 Nå ble jeg faktisk ganske skuffet, for jeg trodde fetaost var helt greit:-( Oppdaget for en liten stund siden at det sto "halvmyk ost" på ridderosten også, så nå er det to oster jeg liker veldig godt jeg må holde meg unna. Fetaosten er verste, for salat uten fetaost er ikke like godt:-(
Kabari med nr 1 på tur =) Skrevet 16. november 2009 #10 Skrevet 16. november 2009 jeg spurte jordmor å hun sa at fetaost fra arla kunne vi trygt spise får den var pasturisert!
Angelito Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 Jeg sjekket også med en lege på nett som hadde svart en gravid at så lenge det er fetaost som ligger i olje er det ikke like farlig som fersk umarinert feta.. jeg har spist masse feta selv, får jo bare håpe det går bra.. heldigvis er det feta fra Arla så da er vel alt fint..
Gjest Skrevet 17. november 2009 #12 Skrevet 17. november 2009 Man kan spise all ost som er laget av pasteurisert melk. Regelen med harde/myke oster er ikke holdbar, parmesanost er for eksempel oftest laget av upasteurisert melk. De fleste oster som er produsert i Norge er laget av pasteurisert melk og dermed trygge.
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 17. november 2009 #13 Skrevet 17. november 2009 Så da betyr det at jeg kan spise fetaost igjen??? *smiler*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå