Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hele tiden gått rundt å innbilt meg at man kan løfte som vanlig selv om man er gravid, og at det bare er de med et mer komplisert/vanskelig/spesielt svangerskap som må ta hensyn til hvor tungt de løfter. Men er dette feil? Har en jobb hvor man av og til må gjøre noen tunge løft, og vil jo selvfølgelig ikke gjøre noe som kan være skadelig, verken for meg, barnet, eller svangerskapet.

Hvilke erfaringer har dere om dette? Hva har legen/jordmora sagt til dere om løft?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg fikk beskjed om ingen tunge løft, og jeg har et helt normalt svangerskap. eller jo, jeg løfter jo datteren min på snart 2 år, men ikke kjempetunge ting. vet ei venninne av meg, som jobber med psykisk utviklingshemmede, som løfter endel tungt på jobben, ble sykemeldt, for å slippe dette,ettersom de ikke hadde noen omplasseringsmuligheter:)

Skrevet

Åj, det var ikke bra å høre. Løfter mellom 15-20 kg. Det er ikke snakk om mange løftene, men allikevell..

Legen sa ikke noe om dette. Sa vel rettere sagt ingenting. Jeg får prøve unngå å løfte som mye for sikkerhetens skyld..

Skrevet

Jeg fikk streng beskjed om ikke løfte tyngre enn 10kg jeg. Dette er vanskelig å holde når man har små barn fra før. Har nå fått enda strengere beskjed siden jeg har fått bekkenløsning. Er nok ikke så lurt å løfte for tungt... Iværtfall ikke hvis man kjenner at d blir ømt nederst i mageregionen. Prøv å unngå de tunge løftene :o)

Skrevet

Skal prøve å unngå løftene, men det er jo vanskelig. Det er jo ikke alltid man tenker seg om før man løfter det man er vandt til å løfte. Spurte forresten legen, og hun sa at jeg ikke kunne gjøre noe fra eller til for å "ødelegge" noe ved svangerskapet, så lenge man er frisk og har et normalt svangerskap. Og så vidt vi vet, har jeg ingen "komplikasjoner". :)

Skrevet

Jeg husker dessverre ikke hvor jeg leste eller hørte dette, men det jeg fikk vite var at man ikke må løfte tungt uansett hvilken form man er i og hvor langt man er på vei. Dette fordi man kan få plager senere i svangerskapet om man løfter tungt også tidlig.

Skrevet

Hmmm.. Jeg løfter tungt.. Bærer vedsekker hver tredje dag ca.. (Jada, jeg er en frysepinne) Har ikke tenkt på det som farlig, men kanskje jeg bør slutte.. Har hvertfall prøvd å bære riktig da..

Men min 7kg tunge katt kan jeg ikke slutte å bære rundt på.. :P Han er jo så søt når han bare MÅ bli bært rundt som en baby.. Han maler og koser seg.. hahaha..

Skrevet

Jeg løftet tungt i går og det straffet seg :-(

Jeg bare "¨måtte" få inn esken som innehold sprinkelsenga fra bilen og opp i 2 etg hvor jeg skrudde den sammen. Samboer kjeftet på meg når han kom hjem fra jobb da, men jeg hadde jo ikke tid til å vente på at han kom hjem :-P

Resten av kvelden i går kjente jeg bekkenet ganske godt. Verket på en måte. Ble nok litt for tungt det der. Helt bra i dag heldigvis!

Jeg skal iallefall ikke løfte noe tungt resten av svangerskapet, bortsett fra vednettet, men den veier under 10 kg så det regner jeg som trygt :-)

Skrevet

Jeg var på ultralyd i dag (12+4) og fikk beskjed om å ikke løfte tungt fordi jeg har morkaka foran livmormunnen. Dette gjør visstnok at jeg lettere kan få blødninger. Men det er jo en spesiell årsak...

Forrige graviditet trente jeg styrke og løftet ganske tungt (hadde holdt på en stund fra før) og fikk kbeskjed om at jeg bare kunne fortsette med det. Regelen jeg fikk å gå etter, er at man må gi seg hvis noe føles feil eller gjør vondt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...