Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 på skolen? Lærte dere at julen var kristen og at vi feirer den fordi Jesus ble født. eller Lærte dere at julefeiringen strekker seg mye lengre tilbake enn den kristene julen? Bare lurer. Lurer også på hva som står i læreplanen om dette i dag!?
Raych Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Vi lærte alternativ 2:) Og lærer også dette videre til våre barn. Vi feirer ikke julen på grunn av det kristne innholdet, som er blitt lagt til i etterkant for å "passe" inn med innføringen av kristendommen.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 Jeg lærte på skolen at julen var en kristen høytid. Det likte jeg dårlig (var nok litt av en kverulant da jeg var yngre) Det ble til en diskusjon med læreren, hvor jeg fikk melding med hjem fordi jeg oppførte meg respektløst (sa vel noe sånt som at læreren ikke burde prate om ting hun ikke visste noe om, og at hun ikke lærte sannheten i den der Betel-menigheten sin...) Pappa troppet opp på skolen og fortalte læreren min hvordan ting hang sammen, og hun måtte pent ta opp igjen tema foran hele klassen, og fortelle om de før-kristne tradisjonene som jula stammer fra. Gjett hvem som koste seg da?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 Nå er det mange år siden jeg gikk på barneskolen, men så vidt jeg kan huske lærte vi begge deler bare i forskjellige fag.. I kristendomstimene var det selvfølgelig kristendommen som var viktig, men i o-fagstimene lærte vi om kristningen av Norge og hvordan de store hedenske skikkene og tradisjonene ble bakt inn i kristendommen for at overgangen ikke skulle bli så vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 Vi lærte selvfølgelig begge deler, både at jul er en gammel tradisjon fra blandt annet norrøn tid og at det er en kristen høytid. Begge deler er jo riktig.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #6 Skrevet 16. november 2009 Jeg ser foresten ikke noen motsettning mellom de to heller. Selv om jeg er kristen har jeg stor sans for de førkristne symbolene, takknemmeligheten for at det går mot lysere tider, bønnen om god avling til neste år osv.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #7 Skrevet 16. november 2009 Vi lærte at det var en kristen høytid og at vi feiret fordi Jesus ble født. Vi lærte forresten også at USA har 49, 50, 51 og 52 stater. Og den dag i dag vet jeg fortsatt ikke hvor mange stater det er, noen som vet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå