Gå til innhold

Hvordan er "kjøreplanen" deres på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor mange/hvor gamle barn?

For første gang blir vi ganske mange på julaften (15 stk), og jeg lurer litt på hvordan vi skal organisere. Må jo ha julegrøt på formiddagen... Så skal det være middag, gaveåpning, pluss at jeg synes det er koselig å gå i kirken. Der starter det klokka fire, og varer vel en times tid. Samtidig har jeg lyst til at dette er en dag vi kan være sammen hele familien, og kose oss med lillejenta på 3 år, og ikke bare stresse for å komme igjennom "programmet". At vi kan leke sammen, se litt på tv, spise snop underveis o.l. Synes også at mye av sjarmen med julaften er å vente på at nissen skal komme...

Så dere drevne, og ikke drevne, hvordan gjør dere det? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vesla er 2 år.. vi har tenkt å stå opp om morning og kose oss med julemorgen å slikt i pysjen, så blir det julegrøt til lunsj vet ikke helt når enda men 1tiden kansje.. så blir det litt lek å kos før vi steller oss og drar ditt vi skal være til middag å pakkåpning, så da blir det vel mat i 5tiden så slappe av litt før vi startet på pakkeåpning, om vesla klarer å vente da. tror det blir slik her

Skrevet

Her prøver vi å sove litt lenge... Håper vi lykkes med det i år :) så ser vi på julemorgen og tre nøtter til askepott, så reiser vi i kirken, reiser innom noen i famlien etter kirken og levere pakker. Slapper litt av når vi kommer hjem og ser på tegnefilmer, så ser vi på sølvguttene synger julen inn før vi spiser middag. Bruker god tid ved matbordet, og åpner pakker etter middagen..

Skrevet

Tidlig opp med spente barn! De er da 7,snart 6 og 19 mnd:)

Se på tv og kose oss med julestrømpene.

Gå på badet sent... Spise grøt kl.12 (kanskje svigermor kommer en tur da)

Jentene skal kanskje bli med en gammeltante til kirken, men siden det er frivillig blir det kanskje tv eller ut å skli (hvis det er snø) i steden.

Vi skal til svigerfar i år så da er det ikke så mye å styre med på selve dagen:)

Spise der kl. 17 så da reiser vi sikkert i 4-tiden.

Når vi har spist (pleier ikke å drøye så lenge av hensyn til barna...) så kommer nissen ganske raskt etterpå:)

Det hverste er jo den drøye-tiden... Men kom på at jeg skal jobbe på julaften i år! Så da er jeg faktisk på jobb til kl.12.

Hmmm -har jeg aldri gjort før!

Men,men går nok bra det også:)

Skrevet

Vår julaften ser sånn ut:

Våkner og finner julestrømpe med godteri, litt mandariner og julehefte ved siden av senga. Hiver i oss litt rask frokost (ikke noe stor pådekking og sånt) og krøller oss sammen hele familien i sofaen, i pysj og med dyner, og koser oss med julemorgen, disneykavalkader og bare slapper av...

Nå de siste årene som jeg har vært mamma er det jeg som har ansvaret for grøten, så den lages og serveres mellom ett og to. Stor porsjon så vi har til riskrem, begynner så smått å forberede julemiddag. (Det meste er jo klargjort på forhånd, bare koking og steking som gjenstår)

Vi pynter oss utover ettermiddagen, men passer på å få med oss tre nøtter til askepott og de andre "obligatoriske".

Ingen religiøs jul for oss, så vi slipper å haste til kirke, og haste hjem igjen for å få mat på bordet. Enten vi feirer hos oss og får gjester, eller om vi drar til foreldre så pleier vi å samles rundt bordet ganske nøyaktig klokka fem mens sølvguttene synger i bakgrunnen.

Vi koser oss med pinnekjøtt og multekrem / riskrem til dessert.

Når barna ikke kan sitte stille lenger er det tradisjon at alle hjelper til med å rydde i oppvaskmaskinen og få kjøkkenet i orden før vi samles i stua. Den yngste deler ut en og en pakke, leser til og fra lappen, gir til riktig person, og vi ser hva som blir pakket ut før neste pakke deles ut...

Småkaker, kaffe, julebrus til barna og litt cognac står på bordet, men de fleste er for mette til at det blir noe særlig spising med det første...

Pakkene tar noen timer, og barna er som regel utslitte etter den seansen er over. Barna legger seg eller leker med de nye lekene, mens vi voksne samles rundt brettspill. Gjerne TP eller Geni...

Skrevet

Vi har ikke noe på programmet (utover forberedelser og julekos) før gudstjeneste rundt 14/15 (viktig å være ute i litt god tid, for de senere gudstjenestene pleier å være rimelig stappfulle der vi går). Deretter går det mer slag i slag med middag, dessert, gaveåpning og kaker og kaffe til alle dovner fullstendig bort, hehe. Formiddagen er julemorgen på tv med klassikerne, subbe i pysjen lenge og så stelle seg. Skal vi ha julaften hos oss blir det middagsforberedelser innimellom. Noen ganger blir også siste gaver levert i løpet av formiddagen (førmiddagen). Vi har ikke hatt tradisjon med julegrøt, da, men det er kanskje greit å ha i 12-tiden eller noe? Da har man jo god tid fra morgenen av, siden de små som regel ikke sover til langt på dag, hehe.

Forøvrig julesokk som er første punkt på programmet på julaften.

Skrevet

Har en på 8 år og en som blir 14 mnd ti jul i år. Ingenting på planen på formiddagen, men jeg skal lage middag til oss. Sånn i 4-5 tiden drar vi til kirkegården for å tenne lys på graven til baby-storesøster, da kommer vi hjem og spiser middag. Da leser mannen min julefortellingen fra Bibelen, og så åpner vi gavene.

Jeg er amerikansk så vi har et helt annet opplegg der jeg kommer fra, og vi prøver å blande to kulturer så godt vi kan slik at ingen av oss blir alt for skuffet. Men etterhvert som jeg kjenner til mer og mer av de norske måtene, så prøver jeg å innføre dem slik at jentene ikke føler seg helt annerledes enn de andre på skolen. Samtidig vil jeg at de skal lære seg amerikansk jul.

Denne tråden blir sikkert bra for meg å lese gjennom når flere har svart på det slik at jeg lærer meg mere norske tradisjoner - for mannen min er jammen IKKE flink til å forklare dem for meg! :)

Skrevet

Mine unger er 8,5 år, straks 6 år, 2,5 år og mindte 9 mnd. Vi ferirer jul hjemme hos oss.

Vi står opp tidlig, og jammen har nissen vært her med julestrømpe til alle ungene. I den er det litt sjokolade, mandariner, rosiner og gjerne en ny fargebok eller oppgavehefte.

Vi spiser frokost i pysjen foran tv'en, bare helt enkel brødmat.

Formiddagen er rolig, gjerne ut en tur for å å frisk luft og timene til å gå.

Nissegrøt i tolv-ett tiden.

Så er det litt tv-tid igjen, ungene leker, ser tv og koser seg mens jeg og min søster begynner klargjøre middag og dekke bord (de overnatter hos oss i jula, søster, samboer og to barn).

Vi spiser middag litt før fem, gjerne halv fem. Sitter jo en stund ved bordet og ungene blir utålmodige ;)

Når middagen er spist opp rydder vi bordet før det er på tide med gaveåpning. Vi er gjerne 15-20 stykker samlet hos oss så vi kan ikke lese og åpne en og en pakke mens alle ser på, det hadde tatt to døgn. Men ungene er i fokus, de leser på lapper, deler ut pakker og åpner pakker. Det tar litt tid.

Når pakkeåpningen er over leker ungene mens vi voksne har fått sunket ned middagen og har plass til dessert, kaffe og småkaker.

Siden søsteren min overnatter hos oss (de bor et stykke unna) kan både hennes og mine barn legge seg når de ikke orker mer.

Når ungene er i seng slenger vi voksne bena på bordet, tar et glass vin og nyter julestillheten. Deilig å bare slappe av og skravle med de voksne også..

Skrevet

Vi er også mange hjemme hos oss i år, og vi har vel bestemt oss for en del "greier":

- julegrøt på lillejulaften mens vi pynter

- vanlig mat på julaften før høytiden setter inn. Vi leverer ut matgaver til naboer mens pinnekjøttet damper, ellers er det film og turtusling på de andre mens jeg klargjør middagen mest mulig sammen med svigerfar (vi liker det)

- ta på finstasten og i kirken

- nown går ikke i kirken, jeg og svigerinnen min siden tvillingene er små, og vi lager maten ferdig slik den er klart til de kommer hjem

- eldstemann leser julevangeliet og vi fullfører julekrybba, og så spiser vi.

- barna legger fram pakker under treet mens vi vasker kjøkkenet og koker kaffe, før vi går rundt treet. Vi pakker bare opp fra de som er der, og venter heller for å se hva de andre får. En pakke av gangen:)

Første juledag:

- åpner pakker fra de som ikke vi feira sammen med, julestrømper med godteri og skype med de besteforeldrene som ikke var der.

- gå på tur/skøyter med termos og ferske kringler

- (middag) rester fra julematen

- familiefilm

Skrevet

Vi har grøt og spekemat på Lillejulaften, hvor den siden av familien som vi ikke feirer med Julaften kommer.

Julaften spiser vi frokost sammen, da kommer alt det gode julepålegget frem. Mmm.. Gleder meg..

Deretter har jeg for tradisjon å treffe mine søstre på kafe, dette mens mann og barn koser seg hjemme med digg og tv.

Når jeg kommer hjem spiser vi litt grøt, jeg gjør klar riskremen fra det som er igjen av grøten fra Lillejulaften.

Vi deler deretter ut julegaver og ønsker familie en god jul.

Middag hos svigers i 16.30- 17 tiden.

Etter middagen blir det en times ventetid før vi åpner gaver.

Vi går hjem i 22 tiden, da får vi ungene i seng, åpner ei flaske vin og gir gaven til hverandre. En veldig koselig tradisjon.

Skrevet

Jenta mi er 3,5 år og denne julen skal vi være hos svigers.

Vi sover forhåpentligvis litt lengre enn vanlig på julaften. Deretter krøller vi oss sammen i sofaen og ser julemorgen mens vi spiser litt frokost..En good frokost med masse godt..

Så kler vi oss og går litt ut. Enten for å gjøre de siste ærender eller bare for å få være litt ute.

Mange i familien min går i kirken på julaften, men vi drar ikke jenta vår med på det enda..

Vi må ha litt lunsj innimellom der.. Deretter kler vi oss og gjør oss klar.

Middag kl fem. Da spiser vi pinnekjøtt og riskrem. Etter rydding er det gaver. I år blir vi en del samlet så det kan sikkert ta sin tid.,..

Etter gaver og kaffe må vi innom mine foreldre for de sitter og tripper når de ikke får være sammen med barnebarnet på julaften. Det er nemlig første barnebarnet på begge sider..:-)

Jeg vet at det blir en lang kveld for jenta mi så jeg håper hun orker det..:-)

Skrevet

spørs når det blir juleselskap. Har ingen kontroll der. Regner med grøt + en tur ut på formiddagen.

barn 1,5 år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...