Gå til innhold

Er det så galt å ikke feire jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da lurer jeg nesten på hva dere tenker om sånne som oss som ikke feirer jul i det hele tatt av religiøse årsaker hehehe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør barna. Dere feirer andre høytider enn jula og jeg tror at norske barn som følger den kristne tradisjonen misunner muslimer og andre som feirer sin høytid når det blir mer kjent at det finnes andre høytider enn den norske tradisjonelle.

Skrevet

Jeg har spurt barna, vi har en veldig åpen dialog om det meste, og vi snakker om ting, og de får gaver fra min familie (ikke fra svigers, de er JV) til jul, og er fornøyd med det. De får jo gaver fra oss til våre to høytider, og mangler slettes ikke noen ting.

Skrevet

Nei, det er ikke galt å ikke feire jul, men dersom dere har feiret det i alle år og så plutselig et år forteller barna deres at "beklager, blir ingen jul her i huset i år" så blir det litt annerledes...

Skrevet

Det er ikke så veldig ille å ikke feire jul. Tror nok at JV får mange gaver totalt sett i løpet av året, men jeg synes kanskje at bursdagsselskaper er en viktig del av barndommen som de går glipp av. Man kan ikke gå i andre selskaper, og heller ikke invitere til sitt eget bursdagsselskap.

Skrevet

Signerer Frøken Fryd...

For barn er tradisjoner og rutiner veldig viktig..Rutiner for trygghet og forutsigbarhet, tradisjoner som hyggelige avbrudd og noe og glede seg til i hverdagen..

Om man plutselig "avlyser jula", så kan det påvirke barna enormt..Plutselig tar man fra de noe som alltid har vært der. Ingen som tar varig skade av det, men det kan være tungt og komme over..De sier at for barn som mister bestevenner pga flytting, har samme sorgreaksjon som de som mister venner pga dødsfall. Vennen er "borte for alltid" okke som. Da de ikke har begrep om "Å treffes i ferier" ol.. Om julen plutselig "forvinner"; så kan det derfor for barnet der og da være mer "alvorlig" enn man tror...

Om man aldri har feiret jul på en sånn måte vi nordmenn stort sett gjør det, så tror jeg ikke barn tar skade av det...De vet ikke annet..Og jeg har også inntrykk av at de som bor i Norge, som ikke feirer "vår jul"; uansett benytter høytiden til få inn lit ekstra kos og trivsel som et avbrudd til hverdagen..

Skrevet

Vi feirer heller ikke bursdager (vi er ikke JV, vi er muslimer) men barna har to høytider som vi feirer med brask og bram, og mye gaver, godteri, kaker og digg, Vi inviterer nabobarna på fest, og alle får gaver og har det gøy.

Jeg var litt bekymret først for at ingen ville komme på de festene vi har, fordi de kanskje var redd at det skulle være relgiiøst og sånn, men alle inviterte har kommet hvert år faktisk.

Skrevet

Jeg syns det er slemt mot barna å melde seg helt ut av skikkene i den kulturen man lever i. For veldig mange her i landet har jo ikke julen noen religiøs betydning lenger.

Spesielt jul er jo det store høydepunktet i barnekulturen i vår sivilisasjon, så hvis dere ikke vil feire det på noen måte, får dere nesten flytte til en annen kultur.

Hva er galt med å gi ungene gaver på julaften? Dere trenger jo ikke lese juleevangeliet, gå i kirken, eller synge kristne julesanger.

Skrevet

Hvorfor skal vi måtte flytte til "en annen kultur" som for oss vil være ukjent, når vi er norske alle sammen, og ikke har noe annet forhold til noe annet land egentlig. Ser ikke helt poenget, bare for at man ikke feirer jul hehe. Det er jo en bittteliten ting. Skal vi måtte flytte for at vi ikke drikker alkohol også? Fordi vi ber? Fordi vi feirer andre høytider?

Vi får gaver fra min familie (svigerfamilien min er som sagt Jehovas Vitner, så derfår vi ingen gaver til jul), og ungene åpner de lille julaften stort sett, fordi det er da pakken kommer i posten. Da koser de seg, åpner pakker og spiser godterier.

De kommer jo på skolen ett par dager etter våre høytider, med ny iPod, mobiltelefon, PC, Wii eller hva de nå har fått det året, pluss nye klær og andre ting de trenger, istedenfor første dagen etter juleferien.

Noen ganger kjøper vi faktisk ting i julen også, masse klær på romjuls-salget og sånn.

Skrevet

Neida, så lenge ungene har en annen religion med et annet sett med høytider så er det greit å ikke feire jul. Men poenget i en annen tråd var at "i år kutter vi ut julefeiring pga dårlig økonomi". Det synes jeg er veldig trist. Hva ville dine barn si om dere kuttet ut Id til neste år, fordi dere heller hadde kjøpt ny bil?

Men, jeg er litt nysgjerrig her, hvis du har norske foreldre som feirer jul, og mannen din har foreldre som er Jehovas vitner, hvordan i all verden endte dere opp som muslimer?

Skrevet

Jeg ble muslim for 16 år siden, for nesten 14 år sia gifta jeg meg med en nord-afrikaner, ble skilt etter noen år og to unger, og fant en norsk muslim, som nå har vært muslim i syv-åtte år. :) Som tilfeldigvis hadde vært JV.:)

Skrevet

Ok, ikke meningen å spørre og grave, men det forklarer jo saken:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...