Gå til innhold

Et spørsmål om plassering av stellebord :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i planleggingsfasen for å gjøre huset babyklart, og jeg har alltid hatt for vane å stå ved fotenden av stellebordet, altså kortsiden ved stell og bleieskift, mens mannen min mener det er naturlig å stå ved langsiden, altså ved siden av babykroppen, eller hvordan det nå kan forklares:)

Vi har ikke plass til å sette stellebordet slik at hver kan stå på den siden de har lyst, så vi må finne ut hva som er mest praktisk. Hva gjør dere og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi står ved fotenden og jeg syns det er mye lettere å komme ordentlig til slik. Får bedre oversikt når vi vasker og lettere å kle på.

Men vet at mange foretrekker det annerledes.

Skrevet

først hadde vi det stående slik at vi stod ved siden av barnet. da barnet var ca 6 mnd ommøblerte vi på rommet, og satte stellebordet slik at vi stod ved fotenden da vi byttet bleie...

Skrevet

Oi, dette har jeg ikke tenkt på!

Har tatt det som en selvfølge å plassere stellekommoden slik at vi står foran skuffene - det vil si ved siden av barnet. Men når jeg tenker meg om.. Har jobbet en del i barnehage, og stellebordene der er andre veien slik at man står ved føttene til barnet. Syns definitivt det virker som en bedre og mer oversiktlig måte å stelle på! Kanskje jeg må revurdere møbleringen nå - jeg fikk iallefall noe å tenke på. ;)

Skrevet

På fotenden. Det er sikkert bare vane, men synes det er enklest.

Men tenk over at dere skal gjøre det vanskelig å sprelle seg ned. Da kan det være smart at det står inntil noe på begge sider.

Skrevet

Vi har den på vaskemaskinen og sto foran fram til 5 mnd, da var hun så stor at vi måtte snu. Funker like fint begge veier syns jeg, men foretrekker fotenden:)

Skrevet

Jeg har alltid stått på siden, slik din mann mener. Grunnen er at da har jeg stellebordet og barnet mellom meg og veggen. Dette liker jeg når barnet blir så stort at det vrir seg mer. Føler det er tryggere.

Og en annen ting er at får dere gutt, så gjett hvor spruten står om han tisser når han ligger på stellebordet uten bleie;)

Skrevet

Jeg var for noen år siden utplassert på helsestasjonen, da gjorde den ene helsesøsteren en nummer ut av det var viktig å ha stellebordet stående slik at man stelte babyen med fotenden, pga stimuli på begge sider..

Hvis man la seg til vane å stelle babyen fra siden, kunne sener osv i nakken bli skjev. Andre som har hørt om dette?

Skrevet

Jeg står alltid ved fotenden, -det passer meg best...

Men hva med et stellebord med hjul?

Det har vi, og det er kjempe praktisk å kunne dra det med seg bort til vasken... Da kan man jo og stå på den siden som passer best!

Skrevet

Tusen takk for alle svar, skal vise det til mannen når han kommer hjem fra jobb:)

Det blir "vegg" på tre sider av stellebordet, altså to vegger og dusjen, så at det er tryggere så ungen ikke detter ned er jeg ikke så bekymret for...

Bra at flertallet er enig med meg da, jeg har et barn fra før mens mannen min er førstegangs-pappa... Er litt redd for å overkjøre ham fordi jeg "kan alt" (selvfølgelig kan jeg ikke det...) men da hadde jeg vel rett i at det er greiere å stå ved fotenden....

Hilsen HI

Skrevet

vi stod ved langsiden først, men har byttet fordi det var upraktisk. jeg er enig med deg:)

Skrevet

jeg liker å ha tilgang fra både kortsiden og langsiden... Jeg har stellebordet plassert på vaskerommet, og triller det litt rundt, ettersom hvor jeg skal til osv.. Synes kortenden er fin når det er bleieskift, mens langsiden ofte er greiest når det skal kles på....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...