Gå til innhold

Samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det med samvær? Vi har aldri vært sammen, ungen er bare 5 måneder nå, men pappaen ønsker å begynne å ha ungen flere timer alene nå, vil jeg skal pumpe meg. Sier så at han vil begynne å ha ungen annen hver helg når ungen er ett år. Det er jeg ikke klar for i det hele tatt, trodde det var best at ungen bodde ett sted til den er nærmere 3 år. Noen med erfaring/peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ta dere en tur på familievernkontoret. der har de visse retningslinjer for hva som er anbefalt av samvær i forskjellige aldre.

Skrevet

Far eller andre kan ikke kreve at du pumper deg eller slutter å amme. Dette er det kun DU som bestemmer.

Samvær med så små(under 1 år) skal skje hjemme hos barnet med hovedomsorgsgiver(deg) tilstede.

Fra et psykologisk ståsted så bør ingen barn under 1 år være hos andre alene. Selv om det ofte er slik at en har barnevakter, besteforeldre osv. Dette er ikke barnets beste.

Annenhver helg trappes det opp til fra ungen er 1 år, og da med først en overnatting før en tenker på en hel helg. Dette kan ta fra 1 til et par-tre måneder. Og for å få dette til, så må far stille opp tett, fast og jevnlig. Ellers tar alt lenger tid for barnet.

50/50 deling av omsorgen kommer først fra 3 år, men dette krever enormt godt samarbeid mellom foreldrene og et barn som tåler det. En rett kan ikke dømme 50/50, fordi den kan kun dømme ett fast bosted.

Si at dere får ta en meklingstime hos familievernkontoret for å få til en avtale. Og husk at barnets beste skal være ditt fokus. Og avtal for kortere tidsrom om gangen. Nå kan dere lage avtale for frem til barnet er 1 år. Så lager dere en avtale da for en tid fremover derfra. Og slik gjør dere det jevnlig, men med kanskje lengre tidsperspektiv etterhvert som barnet blir eldre.

En ting til; ALDRI bruk argumentet "jeg er ikke klar for dette. Dette liker ikke jeg." Det er BARNET som er fokuset, ikke du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...