Gå til innhold

De med store og raske barn svarer mest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her inne får man lett inntrykk av at det er vanlig for en baby å krabbe på alle 4 når den er 6 mnd, gå når den er 10 mnd, snakke når den er 8 mnd osv fordi når noen spør "når begynte din baby å...xx?", så er det i stor grad de med (veldig) tidlige babyer/barn som svarer.

I det siste har jeg fått inntrykk av at det også er en litt skjev fordeling her på kles og skostørrelser også? Som tråden her om når barnet dittt bruker str 122 (7 år), og de fleste svarer at deres var 5 år. Dette tror jeg faktisk ikke er gjennomsnittet for å bruke str 122, som jo altså er størrelse 7 år, så kanskje det er litt samme prinsipp her? At de som har barn som vokser fortere enn snittet svarer mest på slike tråder? Jeg vet ikke altså, men har bare merket meg dette mange ganger her inne :-) Har selv en gutt som er veldig stor for alderen og alltid har brukt 2-3-4 størrelser over det alderen skulle tilsi, og så har jeg 2 andre normalt store gutter som følger alderen sin ganske bra på klær, evt + 1 str. Tenker at når de normalt store barna (ligger helt på gjennomsnittet på lengde) bruker "sin" størrelse, så kan jo ikke størrelsene være så små heller? Varier jo fra merke til merke så klart, men sånn generelt da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he nei du sier noe.

Her er Storebror de str. alderen tilsier. Han følger tydeligvis vekst i forhold til alder.

Mens Knerten er litt mindre for alderen.

Derimot var Knerten tidligst ute med ting som babyer gjør, mens Storebror fulgte boka:-) Og Knerten som var tidligst ute med babyting, ja han ventet med å gå til han var 15mnd.

Mens Storebror gikk uken før han var et år, igjen etter boka:-))

Man skal nok ikke bli klok på barna, men som du sier så er det mange store og flinke barn her inne. Ikke noe galt i det, men det gjør nok igjen det at de som har barn som ligger bak gjennomsnittet enten det er høyde, vekt eller hva de kan.... ja de svarer kanskje ikke så ofte.

Skrevet

He, he...jeg svarte akkurat på str. 122 tråden og jeg ble overrasket. Greit nok at mine barn er noen tynne fliser, men de er oftes høyere enn jevngamle venner og min 5-åring bruker ikke 122.

Det er jo ofte lettere å huske det barna var tidlig ute med. Jeg husker best det eksreme med mine to eldste, som at den ene var mobil 4 mnd. gammel og mute til han var 3 år:)

Ellers så tror jeg at dib mammaer har et supergen:)

Skrevet

He, he...

5-åringen min bruker 116 og er ganske gjennomsnittlig i str. 7-åringen bruker 140, er lang.

De har vært skikkelig trege motorisk. Var lenge fornøyde med å ligge under babygymmen og pludre. Og egentlig synes jeg det var ganske greit, visste jo bestandig hvor de var. De gikk ikke før de var 15 og 17 mnd, men de har gått mye etter den tid. Var nettopp hos helsesøster, og hun mente gjennomsnittsalderen for å begynne å gå var rundt 14 mnd. Så får vi se da om lillebror er kjappere......

Skrevet

Nå er vist den eine ungen min eit av unntaka, delevis. Han er 5.5år og brukar 116-122 i gensere, 116 er litt snau på armen så eg kjøper ikkje det lengere til han, bare 122. Han brukar 116 i bukser men har ei bukse i 122 som han har litt å gå på i, den er arva så den har jo vore vaska meire enn nye bukser. Han er ikkje noko spes høg, litt over gjennomsnittet, men han har breie skuldere og lange armar så da blir genseren kort fort. Han krabba også på alle fire når han var 4mnd, satte seg opp sjav når han var 7mnd og snudde seg frå rygg til mage når han var 3,5mnd. Han sa mamma når han var 8mnd og gjekk når han var 10mnd men da kun til pappan sin, gjekk umotivert ei uke før han var 1år. Han har snakka som ein foss frå han var 18mnd, fulle setningar når han var 2år. Skreiv navnet sitt når han var 3,5år osv....

Jenta mi på 3år er ikkje som storebror. Ho er mindre, bruker 98-104 nå, men har enda bukser i 92 som passar enda. 104 i bukser er uaktuelt for det blir for stort, men i gensere så går det bra. Ho var også seinare ute med resten. Ho gjekk når ho var 13-14mnd, nekta å gå til nokon som helst før den tid, generelt seinare ute enn storebror. Nå snakkar ho som ein foss og det er ikkje noko problem å skjønne kva ho seier men det har komme først nå det siste året.

Når det kjem til sko str så har storebror 30-32, kjem ann på type sko, og lillesøster har 25-27, kjem ann på sko typen der au. Det som er litt artig er at pappan til barna min bruka ikkje str 30 ein gong når han starta på skulen som 7åring og min på 5,5 brukar det nå ;) Mannen min har ikkje store bein da.

Så eg har eit barn som tydelivis er unntaket og eit som følger "normalen". Det finnes barn der ute som er tidlig ute og som er lange, ikkje alle men dei er der. Trur ikkje det er noko som er spes for skravle men det er selfølgelig lettare å legge på litt når ein sitter på eit forum da....

Skrevet

Ser jeg ikke formulerte meg godt nok i HI mitt :-)

Jeg mente ikke at barna skulle være BÅDE store og tidlige, men at på innlegg om når babyen begynte med xxx er det de med tidlige barn som svarer mest, og så virker det som om det på tilsvarende måte er de med litt store barn som svarer mest på innlegg på hvilken størrelse/alder var barna deres-innlegg.

Skrevet

Tja, mine er verken store eller raske. Men jeg svarer da på de innleggene selvom. Har ikke tenkt over det egentlig.

Skrevet

Det er kanskje sant det du sier. Men jeg svarer like mye p råder ang. minsten her som har vært veldig treg med det meste.

Skrevet

helt på siden, men oi er 120 str 7 år?

Fikk beskjed om at det var størrelsen til en på 3,5 som jeg har kjøpt klær til jul til!

for min del synes jeg at forskjellene er helt herlige!

hadde selv en liten, svært slank baby (pre-dys-matur) og synes (sammen med moren) at det var kjempefestlig på 3 mnd kontrollen, da min endelig hadde blitt 3 kg, mens hennes var 8,5 - forskjellighet er da et som gjør livet bedre å leve!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...