Gå til innhold

Er det voksesmerter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en fem år gammel gutt, som sliter veldig med voksesmerte? Noen som har erfaring med det? Han ligger å gråter i timesvis på natta, og når han står opp av senga gir bena etter og han går rett i gulvet. I morges slå han seg og, fordi bena sviktet når han skulle gå på do. Men det går seg ofte til utover dagen, og det kommer i kun i perioder, derfor tror vi det er voksesmerter. Noen som vet noe jeg evt,kan gjøre? utover smertestillende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter... det må da være flere som har opplevd dette? eller..??

Skrevet

Hei.

Vår gutt på snart seks har lignende problem, ikke så drastisk som deres tror jeg. Han kan våkne om natta i perioder med verk i føttene, særlg rundt knær. "Anfallene" varer opptil èn time, aldri noe lenger.

Vi har vært hos fysio med ham og fått konstantert plattfot. Derfor er det veldig viktig han har gode sko som er godt oppbygget under buen i foten. Ellers får han verk i føttene. Han kan ikke gå i vanlige støvler en dag i bhg, da gråter han om natta med vondt i føttene.

Kanskje det kan være noe lignende deres gutt sliter med? Merker du noe på forskjell etter som hvilket fottøy han bruker?

Skrevet

Vet du... det har jeg ikke tenkt på...! Tusen takk for tips, skal høre med en fysio jeg og!! Også skal jeg prøve ut litt fottøy!!!

Skrevet

vår gutt hadde en låsning i ryggen etter fall på sykkel. Det ble litt bedre etter en runde hos kiropraktor, men det forklarte ikke all smerten. Og han er også litt plattfot. Hvor i bena har din gutt vondt? Og om jeg kan spørre, tisser han seg ut på natten ennå innimellom? Hos oss ser dette ut til å ha en sammenheng nemlig. Også er det værre etter dager med mye springing og ballspill i gymmen f. eks.

Min gutt fra og med anklene og opp tilog med knærne.

Vi bruker kaldt vann for å lindre smertene. Vi tapper en bøtte med så kaldt vann som han klarer, så sitter han på en krakk og dypper den vonde foten opp og ned. (er det knærne, så bruker vi dusjen eller håndduk dyppet i kaldvann) Så har vi i mere og mere kaldt vann etterhvert om han blir vant. Men han SITTER aldri med foten lenge i vannet. Bare dypper ned og teller til 5-6 og tar den opp igjen. Så gjentar han til smerten går over. Det går overraskende fort.

Vi har spart eskevis med paraseth på dette viset. Og noen ganger er det nok å ligge på ryggen i senga med rompa inntil veggen, og beina rett oppover veggen.

Er det voksesmerter skal magnesiumtilskudd hjelpe sies det. magnesium får muskler til å slappe av.. Vi har akkurat startet med floradix magnesium. Men det er bare knappe to uker siden, så det er for tidlig å si om det hjelper.

Morsom å få høre om kaldvann hjelper flere. Så om du prøver det så har det vært fint å høre om dere også hadde effekt på det.

Skrevet

Myrtel; vår gutt sliter også med tissing om natten. (og på dagen innimellom ja...)

Skrevet

Det virker som han har vondt fra knærne og ned. Han har ikke tisset seg ut om natta, men har står opp rundt fem-seks HVER eneste morgen og går på do og tisser. Om det er en sammenheng med mye aktivitet er jeg ikke helt sikker på, for i går hadde vi en meget avslappet søndag, med inneaktiviteter som baking osv..og i natt hadde han svært vondt. Vi skal prøve oss litt fram både med vann og magnesium tror jeg!! Mulig vi får en lege eller kiropraktor til å se på det og!!

Tusen takk for tips!!

Skrevet

DrygeDorris

min gutt er 10,5. og det kommer i perioder disse voksesmertene. Men uhellene på natta kommer i samme perioder. Har fulgt med dette en tid nå, og det er helt tydelig en sammenheng. Om det ikke skjer samme natt, så er det ikke langt unna. VI kan ha 3-4 gode uker. Så er det en uke med voksesmerter og i løpet av den uken så kan han ha 2-3 uhell på natten. Og disse nettene sover han jo mere urolig, og er mere våken så skulle tro han var mere ops på å ville tisse da. Han sover jo ikke tungt da. Og jeg gir normalt sett ikke smertestillende så det kan ikke være det.

Skrevet

DrygeDorris

hvordan i all verden kom du på nicket ditt. Holder på å le meg ihjel hver gang jeg ser det:-))

Skrevet

Takk for svar, Myrtel. Skal se hvordan det henger sammen det med uhell og vondt i beina, har ikke tenkt på om det kan være sammenheng - så takk for tipset! :-)

Kanskje jeg også skulle prøve manuell terapeut til ham, det er lang tid siden vi var hos fysio.

DrygeDorris? Hihi, er bare inspirert fra et blad jeg så hvor noen kalte noen DeiligDorris. Synes det også var hysterisk morsomt, men jeg er mer dryg enn deilig! ;-P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...