Gå til innhold

Juleforberedelser!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å skape en koselig jul her i heimen :)

I år har jeg lyst å lage julegoddis gi i gave til de som har alt.. Noen som har gode oppskrifter på julekonfekt?

Jeg har å tenkt å la barna her få dekorere hver sine julekuler som de kan gi til tanter og onkler :)

Tenkte å bake store pepperkake hjerter som barna kunne få pynte så henges de opp i kjøkken vinduet !

Hva gjør dere?

Tar gjerne i mot tips, i all slags former! Lager dere julegaver? Evt hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I år skal jeg gi bort noen glass med sursild. Tidligere i høst har jeg bakt biscotti for å gi bort i gave. Noen av de hjemmelagede tingene vi har fått til jul de siste årene er mango chutney, hermetiserte pærer, god olje på flaske med krydder i og hjemmelagede karameller.

Enkel og god julekonfekt er hjemmelaget marsipan med en liten bit nougat inni og så kan man dyppe den i mørk sjokolade og dekorere med hvit sjokolade.

Skrevet

Takk for gode ideer! :)

Noen flere?

Skrevet

Hei.

Tili tanter og onskler gir vi hjemmelagde rundstykker og hver sitt glass med hjemmelaget egg å rødløk salat. gjorde dette i fjord oxo å alle ble så glade at vi gjenntar det i år. Strikker også tøffler til noen gode venninner som jeg vet setter pris på dette :)

Skrevet

Ungene lager julelykter som vi har ute hvert år. Ingen blir like, og like forskjellige hvert år. En vil male, en vil lime på ting osv. De finner veien til søpla når julen er forbi som oftes.

Vi henger opp julenek, og ungene er med på å bestemme hva vi skal dekorere neket med. Rød sløyfe har vi vært år, men litt julekuler og annet de mener vi bør ha på ordner de opp med.

Juletrepynt lages hvert år. Og hva vi skal lage i år vet jeg ikke enda, vi får se hva vi ender opp med. I fjor malte de på glass hjerter/stjerner og noe annet. Flate, så de var veldig enkle å male på. De ble kjempe fine, og kommer opp på treet i år igjen.

I år tenkte jeg vi skulle lage julekurver, ikke i papir men i filt. Da holder de seg flere år, og tåler at to pusekatter også tar seg tilrette i juletreet. De sover nemlig i juletreet så lenge det er oppe.

Pepperkaker henges i ett vindu, som ungene lager og dekorerer selv.

Min mann har store planer om å lage såpe med ungene i år, så det blir nok noen julegaver til familie av det tenker jeg.

Ungene har tegnet/malt på kjøkkenkluter tidligere. Kjøpte kluter på Panduro som er egnet for dette, og hadde tekstiltusjer i mange farger som de tegnet nisser på. Minsta fikk juletefarger som hun tegnet kruseduller med. De ble veldig fine, og noen besteforeldre som var veldig fornøyde.

Vi har tovet epler, og skal tove flere. Jenta mi på 6år lærte meg, og det var super enkelt. 4 åringen klarte det også kjempe bra. Jeg måtte ta monteringen, men det tok 2sekunder og ikke noe vanskelig.

Vi skulle egentlig tove stener, som vi hadde planer om å legge i en fin bolle og gi til mormor siden 6åringen hadde tovet steiner før. men vi endte opp på epler ganske kjapt.

Vi har laget julepynt i leire før. Slik leire man kjøper i hobybutikken som tørker selv. Jeg syns den hvite blir finest, men er jo smak og behag. vi kjevlet den ut og stanset ut med pepperkakeformer. Laget hull slik at man kunne ta tråd i etterpå.

vi kjevlet ut og trykte mønster med stemler før vi stanset ut med pepperkakeformer. Disse ble kjempe fine. Ungenes ble like fine som vi voksnes, så det var kjempe enkelt selv for de bittesmå.

Er nok stor fare for at vi må lage pepperkakehus i år. Ungene maser litt om det, men det blir bare kjøpe hus tror jeg. Om ikke min mann får lyst til å bake. Vi lager juleby hvert år, så der pleier pepperkakehuset å stå om vi lager. Ungene setter opp julebyen og leker der hele julen. Så hvert år må det kjøpes flere små julenisser og andre juleting som kan fylles i julebyen.

Skrevet

Å herregud så kreative dere er !

Jeg skulle ønske jeg var dattra di jeg ... Hehehe :)

Imponert!

HI

Skrevet

Fins masse godt å lage :) i fjor lagde jeg smilkaker og ga bort . Havre og mandelflarn er godt. Lag peppernøtter. Knekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...