Gå til innhold

Kan arbeidsgiver gjøre dette???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gitt beskjed om at jeg ikke kan jobbe julafta og nyttårsafta fordi barnehagen er stengt og samboeren min har akkurat fått seg ny jobb og kan ikke ta fri de dagene, men han sier jeg må komme på jobb hvis han setter meg opp?? Det er opp til han sier han! Hva skal jeg gjøre da? Ta med meg barna??

Jeg pleier ikke jobbe dagtid disse dagene, men er vi som jobber deltid som må jobbe på sånne dager. Utrolig urettferdig! Vi har liksom ikke noe vi skulle ha sagt! Blir så forbanna!

Plis svar noen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer vel ann på hva som står i kontrakten din, men i mange tilfeller har nok arbeidsgiver rett.

Skrevet

vet ikke sånn rettmessig, men kanskje han ble litt fornærmet og trodde du mente at jobben til din samboer er viktigere? ta det opp med han rolig i et møte, så ordner det seg sikkert. inngå et kompromiss..kanskje du kan jobbe en dag som han har vanskligheter for å få folk..evt jula neste år. for det kan han kreve. på min arb.plass det hvert 4.år man må jobbe..lykke til

Skrevet

Ja, det tror jeg ofte arbeidsgiver kan. Det er din oppgave å skaffe barnevakt.

Skrevet

kan virke rettferdig å måtte jobbe på dager man ikke vil jobbe på..

men her er det en slags rulerings greie, noen må jo jobbe og alle vil ha fri.. ikke alle kan få det. på slike dager prøver de fleste jeg har hørt om å prioritere de med små barn så langt det går iallefall.

Men samtidig er det mange t hensyn til, kanskje de andre på jobben din har jobbet julaften flere år på rad? å dermed blir prioritert først.

går litt på ansinitet også vil jeg tro.

Ei jente jobbet med for mange år siden nektet å jobbe på julaften.

Hun hadde valget mellom å jobbe 4 timer på julaften og sitte alene på hybelen sin resten av kvelden eller dra hjem til jul og miste jobben. hun valgte det siste.

så er visstnokk oppsigelsesgrunn og nekte.

Skrevet

*kan virke Urettferdig å måtte............... skulle det stå..

Skrevet

Æsj har han rett da ... Men jeg har jo ingen mulighet til å få barnevakt de dagene! Jeg jobber normalt ikke på dagtid, fordi en av ungene er hjemme om dagen for de har ikke full tid, så jeg skjønner ikke hvorfor han tror at dette er et unntak i jul og påske...

HI

Skrevet

Hva står det i arbeidsavtalen din da? Det er stort sett det det kommer ann på, samt hva som er vanlig praksis der du jobber.

Hvis det er avtalt at du ikke skal jobbe dag, kan ikke arbeidsgiver kreve det av deg selv om det er jul. Om du derimot normalt jobber kveld og helg blir det nok værre for deg å slippe fri.

Hvis du tenker på barnevakt er vel det egentlig ganske enkelt julaften. De fleste er hjemme og ønsker å gjøre noe for andre den dagen. Jeg kunne gjerne ært barnevakt julaften jeg. Hdde bare vært hyggelig det.

Skrevet

Det er ikke arbeidsgivers problem om du har barnevakt eller ikke. Det er heller ikke arbeidsgiver sitt problem at din mann har fått ny jobb og ikke kan ta fri. Blir du satt opp, må du jobbe, så sant det ikke står i kontrakten din at du ikke skal jobbe julaften eller nyttårsaften.

Skrevet

Hva mener du med at du ikke vanligvis jobber de dagene?

Skrevet

Jeg er en av dem som alltid har måttet jobbet juleaften og nyttårsaften fordi de med barn må ha fri, kan ikke jobbe og vil ikke jobbe.

Synes det er helt greit at man rullerer på å jobbe slike dager og nå er det din tur. Det er rettferdig.

Skrevet

Noen må jo jobbe. Er skikkelig lei den unnskyldningen om at de som har barn bestandig er fritatt. Så de uten barn, skal alltid måtte jobbe?

Skrevet

Må bare ha klarhet i en ting her:

Har du fast jobb, så har du vel faste vakter? Altså, jobber du mandag, tirsdag og ondag fra åtte til fire så må du jo jobbe om julaften faller på en onsdag... (jada, teit eksempel)

Er du tilkallingsvikar så kan sjefen ringe og spørre deg om du kan jobbe diverse vakter, og du kan si ja og nei selv til hver enkelt vakt.

Skjønner ikke hva du mener med at arbeidsgiver kan "sette deg opp" på vakter. Sitter han bare og plasserer navn utover vaktlistene som det passer ham, og så må folk innrette seg etter det? Det høres veldig spesielt ut...

Skrevet

Du må nok jobbe en av dagene, selv om det ikke faller på vakten din så er det helt normal praksis at man jobber enten eller.

Og før jeg fikk barn gjorde vi det alltid sånn at de som hadde barn tok fri julaften og vi som ikke hadde barn tok fri nyttårsaften.

Tror ikke det er grunn god nok å si at du ikke har barnevakt eller ikke vil jobbe de dagene, hvem vil det liksom?

Nå må jeg google litt i noen lover for å finne ut om du kan kreve fri eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...