Lille&LilleiMagen- har født <3 Skrevet 15. november 2009 #1 Skrevet 15. november 2009 Er det slik at vi gravide ikke skal spise salami på brødskiva da dette går under "spekemat", og hvor kommer dette med røyk laks inn?
husmus &2 Skrevet 15. november 2009 #2 Skrevet 15. november 2009 Jeg blir grinete hver gang jeg ser ordet salami fordi jeg fyser så utrolig på det. Men ja, det stemmer visst at man ikke skal spise det. Røket laks aner jeg ikke, jeg er for dypt nede i salamidepresjonen min.
alvamamma Skrevet 15. november 2009 #3 Skrevet 15. november 2009 Skal ikke spise hverken salami eller røyka laks under graviditet nei. Å som jeg gleder meg til å spise de to tingene og brie etter at poden er ute :-)
rachelmor Skrevet 15. november 2009 #4 Skrevet 15. november 2009 det er slik eg og har forstått det.. og har så lyst på røyke laks i jula... men ei på jobben min hadde fått beskjed av legen sin (eller var det jordmor)at hu kunne kose seg litt med det da hun var gravid( hun var og over 6 mnd på vei da) da hadde det ikkje noke å si? men eg må nokk forhøre meg om det før eg tørr å stappe noe i gapet ..
alvamamma Skrevet 15. november 2009 #5 Skrevet 15. november 2009 Her er link til ei side med info: http://matportalen.no/Emner/Gravide
Belladonna med to gutter Skrevet 16. november 2009 #6 Skrevet 16. november 2009 Seriøst...noe av dette er vel hysterisk altså. Jeg spiser salami hver uke!
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 16. november 2009 #7 Skrevet 16. november 2009 Står det ikke på matportalen at røyka laks er under " man skal være forsiktig med"? Så hvis du vet hvor gammel den er, hvor lenge den har vært åpnet, så kan man spise det. Altså godt innenfor holdbarhetsdatoen... Jeg spiste røykalaks sist sv.skap. Salami også. Men ikke spekemat, fenalår og spekeskinke ol..
NormaJean Skrevet 16. november 2009 #8 Skrevet 16. november 2009 Man kan helt fint spise røke laks såfremt den ikke har ligge åpnet i kjøleskapet i ukesvis........!!!
Mamman til kasper og Elise Skrevet 16. november 2009 #9 Skrevet 16. november 2009 Oj da...jeg spiser salami så det griner etter jeg..aldri hørt at man ikke kan spise det...
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 16. november 2009 #10 Skrevet 16. november 2009 Enn hvis den har ligget på benken en ukes tid da? Hehe, neida, jeg tuller. Så bra!! Da har jeg ikke gjort noe feil, og kommer til å stappe i meg røkelaks hele jula =D
alvamamma Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 Salami går under spekemat og det står jo ganske tydelig at gravide bør unngå det. Selv ser jeg ingen grunn til å trosse de rådene som gis av ekspertisen. Klarer å holde meg unna noen matvarer i de månedene jeg er gravid. Kunne aldri tilgitt meg selv hvis det skjedde noe med fosteret bare fordi jeg spiste en matvare jeg i utgangspunktet var frarådet å spise.
mamman til to gutter Skrevet 16. november 2009 #13 Skrevet 16. november 2009 Hvis man har feks salami på pizza, ostesmørbrød el, så kan man spise det, så til dere som er veldig fysne på det, så er det et godt tips (hvis dere syns det hjelper da for det smaker ikke helt likt som når det ikke er stekt).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå