Gå til innhold

Trenger tips til å få i jenta mi antibio

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg ikke får i jenta mi antibio må jeg legge henne inn på sykehuset. Hun har betennelse på begge ørene, gått hull på den ene trommehinnen. Legen på legevakta sa at hvis vi ikke fikk i henne måtte han legge henne inn.

Har prøvd å blande inn antibio med biola fordi dette er noe hun veldig liker. Det gikk ikke. Den er veldig besk på smak så har dere noen tips jenter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har prøvd sjokolademelk, det gikk heller ikke.

Tenkte vi skulle prøve eplemost neste gang. Den er ganske kraftig på smaken. Sterk saft er også ett alternativ. Flere?

Skrevet

Vet ikke hvor stor jenta di er, men sikkert større en min var da hun fikk antibiotika...

Hun var vel 8 mnd, og vi brukte bare den pipetten som var i flasken, fylte den opp - en holdt henne fast og den andre sprutet det inn i munnen - og det funket da. Men når de er større spytter de vel bare ut igjen... ?

Ingen gode tips egentlig, bare lykke til og håper dere slipper sykehus.

Og god bedring til jenta di! :)

Skrevet

Jeg var mye syk når jeg var yngre og husket at mamma knuste tablettene litt og blandet de i jordbær- eller bringebærsyltetøy.

Skrevet

Hvor gammel? her fungerte premie etterpå. Litt is, sjokolade eller noe annet hun likte. Og ja det smaker pyton.

Skrevet

Du må bruke makt. Hold henne god fast, bruk slik engangs sprøyte og sprut det inn lengst bak i svelget. Hold henne så for nesen. Da utløser du en refleks som tvinger henne til å svelge. Hun klarer ikke å spytte det ut da. Og det er ingen vits å prøve å blande sånt ut, pga den smaken klarer du ikke kamuflerer uansett. Du står bare opp med mer væske å få i henne så gi det bart. Så kjapt fram med noe godis eller noe tvert hun har svelget for å få vekk smaken fra munnen.

Skrevet

Minsten på 9mnd fikk appocilin sist uke. Han brakk seg av den, så det gikk dårlig. Løsningen for oss ble å blande den ut med mango juice (mye smak og ganske søt). Deretter ga vi det gjennom en sprøyte. Som regel satt han da og sutta på sprøyta, men når han ble lei spruta vi det inn i munnhulen hans. Gikk supert :)

Skrevet

Vi ga det med sprøyte så langt inn vi klarte å få det, mot kinnet og da svelget han. Holdt nesten igjen munnen etterpå så han ikke skulle klare å spytte det ut. Tok bare 2-3ganger før han skjønte at han måtte og frivillig svelget uten at vi måtte holde han fast. Blande det med noe var ikke vellykket her, det endte bare med at han nektet å spise yoghurt som vi blandet med etterpå og det var hvertfall dumt ettersom det var en av få ting han hadde spist mens han var syk.

Skrevet

Hun er snart 3 år. Ja de spytter ut igjen. Når hun ikke drakk opp det vi hadde blandet ut måtte vi gi litt direkte i munnen. Har også prøvd med is osv. Torturmetoden er ikke hyggelig men må man så må man

Skrevet

Jøss dere har i hvert fall en lege som tar dere på alvor.

Sønnen min er like gammel som datteren din og fikk ikke antibio før det var hull på begge trommehinnene...

Men tilbake til spørsmålet; jeg hadde forsøkt det meste med varierende hell helt til moren min var barnevakt en kveld.

Hun sa -mens jeg var borte- at han skulle få en sjokoladebit (jada, jada fullstendig ukorrekt!) hver gang han tok medisin, etter det tok han hele kuren uten å kny!

Satte ham på kjøkkenbenken, la en liten sjokobit utenfor rekkevidde, ga medisin og etterpå sjoko sammen med uante mengder skryt.

Fullstendig ukorrekt, men hjelpes som den gutten gapte, og den medisinen smaker VONDT!

Lykke til og god bedring :)

Skrevet

Takk for tips. Må gi en dose i natt så da får vi se hva vi gjør.

Skrevet

JA legen var bra han. Fastlege kontoret tidligere i uken kikket ikke en gang, eller tok crp. Var det gått hull så var det ikke mer de gjorde da.

Hun skal få så mye sjokolade hun vil hvis det skal til for å ta medisin. Hun er ikke så glad i godterier så det skal gå bra.

Skrevet

Det er ikkje enkelt å gi medisin til små barn. Da er det einaste ein kan gjere å tvinge i medisin. Bestikkelser er TILLATT når barn må ha medisin.

Det hjelper ikkje å blande antibiotika saman med mat. Det setter smak. Du har fått mange gode tips ovanfor korleis ein skal gi barn medisin som nekter.

Har sjølv hatt barn som har nekta å ta medisin. Når dei er rundt 2 år kan ein prøve å snakke med barnet sitt roleg. Men, det er ikkje enkelt å forklare at ein på 2 må ta medisin sin for å bli frisk. Det beste er nok å tvinge i medisin til tross for at eg er motstander med bruk av tvang.

Har måtte tvinga i medisin på eldste jenta mi.Ikkje noko kjekt i det heile tatt. Men, må ein ha medisin, så må ein ha.

Skrevet

Åssen type antibiotika har du fått? Her har vi vasket penicillin av kjøkkenvegger og klær og det meste ved tidligere ørebetennelser. Har måttet gi tapt, og fått nye typer ved hver ørebetennelse fordi det ikke var noen vits i å forsøke de foregående. Nå sist hadde hun helt vanvittig vondt, dobbeltsidig ørebetennelse, trommehinna sprakk på en side og stod i fare for å sprekke på den andre siden også (legen regnet med den ville sprekke ganske snart, for den bulet skikkelig utover). Hun hadde så vondt at hun bare lå som en ball i fanget mitt og klynket, selv med max dose smertestillende :(

Vi fikk imacillin. Visstnok foretrukket til "ørebarn". I det jeg åpnet flasken sa jeg til min samboer "jaha, dette er det bare å gi opp med det samme", for fy søren som den gugga stinket; en salig miks av sterk antibiotikalukt og et eller annet søtlig som jeg ikke ville hatt i meg selv uten antibiotikaen. MEN; under over alle under - hun drakk det som om det var juice. Suttet det ut av sprøyta, og slikket av koppen jeg brukte til å måle opp etterpå... Rare ungen! Og ikke nok med det; den andre trommehinna berget, etter to doser sov hun natta igjennom etter tre våkenetter med hyl og skrik. Aldri opplevd at det har funket så kjapt før... (strengt tatt kan jeg ikke garantere at jeg har fått i henne nok til at det burde ha funket heller, dog). Så her kommer jeg til å kreve den for framtidige ørebetennelser! Endelig noe som virker :)

Ut over det sa damen på apoteket at det er triks å sette det i kjøleskapet selv om den tåler romtemp, fordi det smaker litt mindre gugg når det er kaldt... Og mitt beste tips for å få i min mikstur hun ikke liker, er å legge henne på rygg med hodet fra meg, og så sette meg på huk over henne på en sånn måte at hun har armene under leggene mine (låst fast men ikke så jeg legger vekt på dem), beina under rompa mi (igjen låst fast såpass at hun bare greier å sparke meg i rompa - den er godt polstra uansett), og et kne ved hvert øre så hun ikke får snudd på hodet. Og når hun hyler som en stukket gris, sprøyter jeg inn en liten dose helt bakerst i munnen, ikke nok til at det er noe å spytte, for da gjør hun det, bare bittelitt i gangen. Jeg hater å måtte gjøre det sånn, men hvis alternativet er sprukket trommehinne så...

Skrevet

Tortur for en god sak. Bruk pipette, hold fast ungen, hold for nesen, da må hun svelge for å få puste, pluss at det faktisk smaker mindre ille. Premie etterpå.

Skrevet

Takk for alle tips. Det gikk ikke så bra i natt når vi skulle bruke tortur. Det meste kom ut igjen men noe har hun nok fått i seg siden hun har sovet rolig i natt. Har allikevel ringt legen for å få en annen antibio. Takk for tips til et annet merke. Tidligere har hun fått en melkehvit antibio (som jeg ikke husker navnet på - men det står vel i journalen hennes) som hun har fått i seg. Den gikk greit å blande inn i melk osv som ikke smakte beskt.

Skrevet

Vi fikk/får aldri i jenta vår flytende antibiotika. Det smaker pyton, så det forstår jeg i grunnen godt. Vi løste/løser det ved å få det i tblform. Knuser det og gir det med yoghurt. Det samme gjør vi med Paracet hvis hun trenger det. Funker veldig veldig bra :)

Skrevet

Hun bør få dråper i stedet for mixtur, for da blir mengden mye mindre. Penicillin smaker veldig vondt. Legen min sa at det hadde vist seg at sjokolade og appelsinjuice er det som kamuflerer (etter)smaken mest. da min datter fikk antibiotika ga vi henne en kvart bit av bitene i en melkesjokoladerull i det hun fikk dråpene. det fungerte greit (men nå er hun veldig glad i sjokolade da)

Skrevet

Det er rå makt, pakk ho inn i eit teppe eller håndklede slik at du får armer ut av vegen, bruk sprøyta og blås på ansiktet når du spruter inn, samma som å holde for nesa men kanskje ikkje så ekkelt. Det har holdt å blåse her i huset. Når medisinen er innabors så er det jubel, klapp og premie. Har gjort det med begge mine og nå er det ingen problem å få i dei penicilin. Det er bestandig premie etterpå da, går i tygge c-vitamin her i huset.

Lykke til og God Bedring!!!

Skrevet

Penicillinpreparater smaker vondt!

Mini fikk Abboticin (eller Ery-Max som er synonympreparat) sist. Dette er det man gir til de som ikke tåler penicillin, og vi fikk det fordi det smaker bedre! Og det gjorde det visst, mini gapte villig opp når vi kom med sprøyta morgen og kveld, og ble sint når han ikke fikk mer :)

HAr tidligere fått Imacillin. Den har vi fått i han, men den har han ikke likt så godt.

Han ble forøvrig like fort i kjekk form med Abboticin som med Imacillin, stor bedring over natten.

Så anbefaler deg å spørre etter Abboticin! (prøvde forøvrig å smake på den selv, og den smaker virkelig ikke vondt. Smaker søtt jordbær )

Skrevet

imacillin funket. Den fikk jeg blandet greit inn i biola. Hun merket ikke noe. JIPPI!!!!!

Igjen, takk for alle råd

Skrevet

Min 3 åring fikk antibiotika for en stund siden. Vi lot henne ta sprøyta selv. Etterpå fikk hun lov å trekke opp egne sprøyter med vann/appelsinjuice etc. Dette synes hun var kjempegøy:-)

Skrevet

Leser nå at du også har imacillin. Den smaker heldigvis godt:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...