Ranveig R Skrevet 15. november 2009 #1 Skrevet 15. november 2009 Synest eg masar mykje om dette no, men det er ny årstid og eg har aldri laga melkefri jul før... Vi har alltid pynta taket på pepperkakehuset med non stop, dei er så fine i fargen og lette å lage mønster med. Kva kan eg bruke i staden for? Brukar sjølvsagt gummimenn og slikt til pynt ellers på huset, men trur det vil bli vanskeleg å få taket pent (eller nokon lunde likt som det pleier å vere) utan non stop.
3småtroll♥ Skrevet 15. november 2009 #4 Skrevet 15. november 2009 Trodde heller ikke det var melk i non stop? Husker det var et inlegg her for en stund siden om at det nå var det, men en som hadde kontaktet de sa at det var ingen endringer i oppskriften, men i merkingen... Vet ikke om det er noe "spor av- problematikk" kanskje? Husker da lillesnupp ikke tålte melk så spiste hun da non stop;)
Augustspire<3 Skrevet 15. november 2009 #5 Skrevet 15. november 2009 Tror kanskje det står " kan inneholde spor av melk"...
mamman til to gutter Skrevet 15. november 2009 #6 Skrevet 15. november 2009 Vi har alltid hatt engelsk konfekt på pepperkakehuset hjemme. Aner ikek om alt der er uten melk, men vil tro det er det. Og jeg er også vant til at et pepperkakehus ikke skal være pyntet etter et mønster, men de skal se ut som det er barn som har pyntet dem, for det er det som er det koselige med pepperkakehus, å pynte dem sammen med barna:-)
~sjiraff~ Skrevet 15. november 2009 #7 Skrevet 15. november 2009 Om du ikke vil bruke vanlig nonstop så har de melkefri nonstop på helsekost. Litt blekere i fargen, men like gode. Ellers kan du bruke ymse smågodt som er melkefritt.
3småtroll♥ Skrevet 15. november 2009 #8 Skrevet 15. november 2009 Jeg googlet det nå (lite å gjøre ja...) og det har blitt endret på innholdsfortegnelsen for det inneholder dersverre melk ja... Har alltid gjort det, men de har ikke merket det godt nok før:( Så da kan du ikke bruke det nei.... Smarties da? er det melk i de også?
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 15. november 2009 #9 Skrevet 15. november 2009 Det nye er at non-stop kan inneholde spor av melk desverre, vi deler marshmellows i to og bruker som tak-stein. Blir kjempefint Ellers bruker vi annet smågodt til å dekorere med, hehe, vårt pepperkakehus er ikke akkurat tradisjonelt, men alikevel liker jeg det veldig godt, vi tar forskjellig konditor farge i melisen også vi
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 15. november 2009 #10 Skrevet 15. november 2009 NonStop inneholder ikke melk, bare endringer i regelverket derfor står det nå listet opp som en ingrediens selv om det ifølge Freia ikke er det i de. Mine melkeallergiske barn spiser det uten problemer. Ellers bruker vi mørke sjokoladepletter, du finner de i smågodt disken til blant annet obs. Ungene her elsker de :-)
OsloMor Skrevet 15. november 2009 #11 Skrevet 15. november 2009 Det meste av Hariboes vingummi, de små posene med miniatyrgodteri. Mine kunne fint spise non stop da de var allergiske, eldste var jo attpåtil ekstremt allergiske, så jeg hadde iallefall testet det ut.
Endelig mor til 2<3 <3 <3 <3 Skrevet 15. november 2009 #12 Skrevet 15. november 2009 Vi bruker de orginale nonstoppene, det sto før at det kan være spor av melk, og så har jeg hørt rykter om at nå står det at det innholder melk, men det er den samme oppskriften..... men jeg har en gutt som er veldig ømfintlig, og det går bra å spise dem for :-) seigmenn, gele figurer, mørk sjokolade, mokkabønner, de mørke i dessert sjokolade, mentos, lakris (men ikke nox) sikker mye mere også. Lykke til
Ranveig R Skrevet 15. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 15. november 2009 Det ER melk i non stop, men så lite at det inntil nyleg ikkje var krevd at det skulle stå oppført som ingrediens. Då sto det "spor av melk". No står det "inneholder melk". Oppskrifta er altså ikkje endra, men regelverket er. Og eg tør ikkje gje jenta noko som eg VEIT at det er melk i (sjølv om det er lite), då ho framleis ikkje har stabil mage. Men dåke andre med melkeallergiske barn - tør dåke å bruke smågodt frå smågodtdisken? Eg har sjølv solgt smågodt og veit at den gong blei i alle fall boksane brukt om kvarandre. Ein boks det var sjokolade i før, kunne gjerne bli brukt til vingummi neste gong. Men det er mulig reglane for slikt er strengare no. Ein annan ting er jo at skeiene er felles, og det er ikkje vanskeleg å forestille seg at det kan komme smular/bitar av melkeholdig snop oppi boksane med melkefritt snop. I alle fall - TUSEN takk for mange gode tips, kanskje vi rett og slett går for marshmallowtakstein (eller MINImarshmallowtakstein), det høyrdes skikkeleg pent ut. Blir jo "snø" og på den måten. Genialt! Og joda - ungane får styre på og kose seg med pyntinga, men taket har gjennom heile min oppvekst vore "strictly non stop" - men på ungar sitt vis og det har eg videreført til våre barn.
Libido- Skrevet 15. november 2009 #14 Skrevet 15. november 2009 Geletopper eller annen gele/vingummi fra smågodt hylla
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 15. november 2009 #15 Skrevet 15. november 2009 Nei, jeg hadde kjøpt små poser med smågodt jeg... Sånn type Haribo... Nille har mye slikt spennende
Ranveig R Skrevet 15. november 2009 Forfatter #16 Skrevet 15. november 2009 Det er sant. Tusen takk igjen )
Maud Skrevet 15. november 2009 #18 Skrevet 15. november 2009 Sånne små sølvkuler er fint. Og geletopper. Eller sånn kakestrymmel i forskjellige farger som klemmes litt fast i melisen.
Endelig mor til 2<3 <3 <3 <3 Skrevet 15. november 2009 #19 Skrevet 15. november 2009 jeg har en gutt som begyner å klø i hals og munn av det som det står at det er melk i, feks nox, sjokoladen på friskis isen. , selv om det bare er en liten bit.og kan gå i allergisjokk om han får i seg rein melk eller biter av pannekake. han har fått Nonstopp siden han begynte å få no søtt, og da var han enda mere allergisk en nå.... 2 år alderen, nå er han fem, og kan si selv når han reagerer på noe, da begynner det å klø. og det skjer sekunder etter at hen har fått det i seg. og han kan spise nonstop :-) men dette velger du jo selv, ikke lurt å ta sjanser. jeg ville bare dele min erfaring med nonstop og ekstrem melkeallergi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå