Gå til innhold

Hvis du visste at en i nabolaget var pedofil....

Anbefalte innlegg

Skrevet

..tidligere dømt og nå under etterforskning for overgrep a la lommemannen. Du kunne ikke si det til noen da dette var noe du hadde fått vite i tjeneste og dermed var det taushetsbelagt informasjon.

Hvordan hadde du forholdt deg til egne barn???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ai ai for et dilemma.

Spørs alder på barnet. Nå er gutten vår bare 3,5 så vi er med han ut enda. Men ville nok prøvd å sagt noe, slik at ungene var obs på å holde seg unna denne personen.

Vanskelig.

Skrevet

Nektet dem å snakke med mannen, nekte dem å være i nærheten av ham og gi streng beskjed om at UANSETT hva mannen sa til dem, så må de snu og skynde seg hjem for han bare lyver om han sier han skal gi dem godteri eller vise dem en kattunge. Taushetsplikt hadde være underordnet mine barns sikkerhet.

Skrevet

Au, den var vanskelig. Verst hvis denne personen hadde familie med unger som ville vært naturlig for våre barn å leke med, men hvis dette var en godt voksen/singel type er det mer naturlig å fokusere på generelt "vær forsiktig"-holdningsspredning, ala at man ikke går hjem til noen andre enn venner, ikke blir med noen andre enn dem man kjenner (og som mamma/pappa har sagt at man kan være sammen med), ikke prate med fremmede, alltid si i fra hvor man går osv. Da vil det jo ikke bli naturlig for ungene å ha noe med denne mannen å gjøre utover å se hvem han er og hvor han bor. Lett å si når man står på utsiden, da, så tør ikke si hvordan jeg hadde reagert om det var reellt...

Skrevet

Forøvrig fristet til å si det samme som ippemo (det er jo det mammahjertet vil), samtidig som jeg ikke vet helt hvordan jeg skulle svart på det garanterte spørsmålet om "hvorfor det" og den tiraden av påfølgende "hvorfor det'er" som alltid kommer etter et svar. Kunne jo sagt at "han er ikke snill mot barn" etterfulgt av "fordi noen ting bare ER sånn". Samtidig er jo barn flinke ryktespredere og da ville jeg jo slitt med å forklare meg overfor andre voksne om de nøster seg tilbake til meg.

Skrevet

hmmmd vet du i hvertfall hvem det er og hvor han bor.

Skulle dere flyttet pga han kunne dere komme på en ny plass med en ny pedofil men dog uten at dere vet hvem...

Så nå har du i hvertfall kontroll over overblikk..

Men jeg hadde advart mine barn og denne personen om det ble en problemstilling.Ofte legger barn merke til vis det er noe ``merkelig`` med denne personen eller dersom det skulle skje at ditt barn oppsøker eller denne mannen oppsøker ditt barn ville jeg nok advart mot han uten å si for mye.Husk det at barn trenger ikke altid forklaringer på forklaringer på alt før de selv spørr...

Skrevet

Må bare presisere at dette ikke gjelder meg da :-), men jeg har blitt spurt om råd.....

Skrevet

Jeg tar utgangspunkt i at denne personen ikke er far til en av barnets venner.

Jeg hadde gitt sønnen min klare retningslinjer hva angår kontakt med fremmede.

Om sønnen min hadde klart å følge de reglene er en annen sak, han er snill og godtroende.

Aller helst ville jeg ha advart sønnen min mot denne mannen, men det er jo ikke lov.

Skrevet

De minste går ikke alene, og om det ikke var snakk om overfall så hadde jeg nok ikke blitt så veldig bekymret. Vi har en som er dømt for noe lignende i nabolaget, og vi har valgt å ikke informere om dette til barna her i nabolaget. Det er en sak som ligger langt tilbake i tid, og han er gift osv. De er selv åpen om det om du ønsker å prate om det.

Vi har lært og snakka med gutta om situasjoner der en sier nei osv. Jeg er temmelig trygg på at eldstemann ikke ville følge noen hjem eller gå alene med en fremmed person, og han kjenner til hva t.d. lommemannen gjorde.

Skrevet

Vær bevist på hva og hvordan det blir sagt!

Hvis det blir sagt at den mannen er farlig, jeg liker ikke at dere er i nærheten av han eller han er ikke snill med barn vil jeg tro det fungerer som en magnet uansett alder på barna.....

Hvem vil vell ikke utforske en mann som blir sagt for å være farlig, og sier foreldrene "jeg vil ikke du skal gjøre det" må jo bare barna gjøre det...... Nesten som en uskreven lov.

Det hun også risikerer er at barna ikke vilk/tør fortelle det om det skulle oppstå noe.

Sett at de blir fristet til å luske rundt huset fordi de har fått beskjed om at mannen er farlig, og mannen gjør fremtred mot det - som å feks følge etter dem - er det vell de færreste barn som går tilbake til foreldrene sine å forteller om det. Det blir jo det samme som å si "mamma du hadde rett og jeg tok feil".

Det går vell ikke på at barn ikke vil innrømme, men de er ikke modne nok til det enda..... Er jo et stort perspektiv å se.

Vi var i et lignende dilemma en gang. Vi fikk vite noe om noen, som ikke kunne fortelles videre. Dog handlet det ikke om noe så alvorlig som taushetsplikt eller overgrep mot barn i den forstand. Men var på sett og vis ikke mindre alvorlig om det skulle inntre heller.

Vi valgte å jobbe med holdningen til jenta vår. Som da var 7år.

Vi snakker med henne og forteller om lignende hendelser og hva som ble gjort. Uten å skremme henne. Litt av en jobb. Jeg følte meg ofte utslitt etter slike samtaler over middagen!! Presset blir veldig stort på oss som skal advare, samtidig som alle følelsene kommer inn.

Skrevet

Om han allerede er dømt så ligger det kanskje informasjon om dette på nettet en plass? Hadde nok googla han for å finne ut om det var informasjon en kunne finne på nettet og dermed ikke vil være taushetsbelagt.

Vet forøvrig ikke helt hva jeg hadde gjort ovenfor barna mine om jeg da ikke fant noen info.

Skrevet

Jeg har holdt mine barn unna vedkommende (er i en slik situasjon), nå som de eldste går ute alene litt har jeg bare bedt dem om å holde seg unna denne mannen fordi jeg ikke liker ham (har ikke sagt hvorfor), men det skal de ikke si til ham eller noen andre. Bare gå vekk om han snakker til dem og komme rett hjem i stede uansett hva han sier. De har ikke spurt mer om hvorfor.

Skrevet

Jeg ville nok gjort noe ala det Alva skriver. Det kommer litt an på hvordan denne personen er i forhold til kontaktnettet til barna (kjenner de personen fra før, er det en person på fotballtreninga, far til barnas venner e.l.). Det er viktig å finne en måte som holder barna trygge, uten at det går ut over taushetsplikten. Ikke så lett... Kjenner jeg er litt glad for at knerten min bare er ett år enda, og at jeg slik har kontroll over hvem han møter. Ikke så lett når han blir 12... :(

Skrevet

Hadde bedt dem om å holde seg langt unna. Sagt noe om at han ikke var snill med barn, men at han ofte latet som. Kanskje brukt eksempelet om eventyret om Hans og Grete eller noe.

Taushetplikt og sikkerhet for egne barn hadde ikke vært et tema. Barnas sikkerhet først. Alltid!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...