Gå til innhold

Min første fødsel :)


trøndermamman87

Anbefalte innlegg

06.11.09, 3 dager over termin, våknet jeg kl 04.15 av at jeg måtte tisse. Gikk på do og var skuffet over at jeg ikke hadde noe vondt eller at vannet hadde gått. Var veldig utolmodig på at noe skulle skje. Etter dobesøket tuslet jeg ut i sengen igjen og la meg godt til rette. Da plutselig kjente jeg et trykk i magen, noe som knyttet seg på en måte. Ikke vondt, bare ubehagelig. Så begynner det å sildre vann. Skjønte ikke helt hva som skjedde med en gang men klarte å kave meg ut av sengen til slutt. Når jeg sto ved siden av sengen fortsatte det å renne på gulvet. sier til min kjære at enten så går vannet eller så hadde jeg tisset på meg ;)

Jeg ringte fødeavd og de sa jeg kunne pakke ferdig og ta meg en dusj før jeg kom. Vi hadde en times kjøring til sykehuset. Hadde bare litt menssmerter som kom i tak hjemme og i bilen til sykehuset.

Vi kom til føden kl 06- hilste på en jordmor og fikk tildelt barselrommet som jeg skulle ha etter fødselen. Begge de to fødestuene var opptatt og de mente dette ville ta lang tid så de sjekket ikke åpning eller babyens hjertelyd. Vi var vel på rommet til kl 07 før vi ringte i snoren. da hadde jeg ganske vondt, riene kom ofte, ca 1 min. mellom hver. Spurte etter klyster for jeg hadde vert så obstipert siste del av sv.skapet. 2 min etterpå må jeg på do, springer inn og det renner både framme og bak. Nå er smertene veldig sterke, men jeg puster så godt jeg kan. Jordmor skjønner at her går det fort, og ringer opp en ekstra jordmor som må komme på jobb. Først klokken 07.15 sjekker de meg- 9 cm åpning!!!! Å herregud, jeg som skulle ha både badekar, epidural og lystgass. det var jo for sent. lystgass fikk jeg ikke for de hadde ingen fødestove til meg. De begynte å lage til til fødsel på barselrommet og jeg gikk bare rundt i preikestolen min og pustet så godt jeg kunne. var sint og frustrert fordi jeg ikke fikk sm.stillende (lystgass)

kl 08.30 var endelig den ene fødestuen ledig så jeg ble flyttet over dit. Pustet det jeg kunne, smertene var enorme, ubeskrivelig smertefulle, men jeg fokuserte på pusten og telte meg gjennom hver ri. For meg hjalp det å stå/gå med preikestol helt til pressriene begynte. Da la jem meg i fødestilling på rygg. Fikk lystgass på et par rier før jeg begynte å kjenne pressetrang. Jeg presset og presset. for meg var pressriene det verste. det føltes som hele underlivet skulle sprenge. både bak, framme og korsryggen. etter ca 15-20 min med pressing, kl 09.04 var gutten vår ute. 3425gram og 49cm. Heilt hærlig. En fin fødsel, men rask, hard og intens. har gode opplevelser og minner fra fødselen og gruer meg ikke til å føde igjen.

SÅ, lykke til dere andre :)

ingen fødsel er lik. ( mamma brukte 15 timer med førstemann og det begynte med rier. jeg brukte 3 timer fra jeg fikk vondt og kom til sykehuset, og det begynte med vannavgang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

måtte sy 2 pyntesting :) det kjente jeg ikke. fikk to bedøvelsesprøyter først som jeg heller ikke kjente. og har ikke kjent noe til de etter fødsel, heller ikke hatt vondt i underlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, hørtes ut som en veldig fin fødsel, tross smertene :-) Kos deg masse med den lille, og send litt fødestøv til oss andre som er VELDIG klar for å komme i gang... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg tok bringebærkapsler fra 3 uker før fødsel :) Har trua på at det hjalp meg, i tillegg til et aktivt svangerskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med den overståtte fødselen.

Hørtes virkelig ut som en flott fødselsopplevelse. Håper jeg blir like heldig som deg når det er min tur. 6 dager til termin nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...