Gå til innhold

Spontanabort:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig sannsynlig at jeg nettopp har hatt en SA i ca. 5. uke. Hvordan forholder jeg meg? Bør jeg ta kontakt med lege, eller kan jeg bare la det gå sin gang? Første gangen jeg opplever dette og vet ikke helt hvordan man gjør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er vanlig å gjøre når slike ting skjer. Men ville gi deg en klem.....

Skrevet

Huff, stakkars deg. :(

Ville tatt kontakt med legen for sikkerhets skyld. kan være greit å få det registrert. Vet ikke om man ser så mye på ul så tidlig, men de kan iallefall ta en plodprøve på deg og sjekke hcg i blodet. Drar du tilbake om et par dager og sjekker om det har steget eller ikke.. Har det ikke steget, har du no desverre mistet.

Men man kan blø, utenatt det trenger å være en abort.

Masse klemmer til deg

Skrevet

ååhhnei, massse klemmer til deg. Jeg hadde nok tatt en legetur.

Skrevet

Forstår hvordan du har det. Er selv ca 5 fullgåtte uker og driver nok å aborterer nå.. Ikke noe kjekt..

Dersom alt går greit og du ikke har store smerter eller blødning som ikke går over, trenger du strengt tatt ikke kontakte lege, ihvertfall ikke med en gang.

Du kan jo evt kontakte fastlege i morgen eller ila uka hvis du er i tvil om du fortsatt kan være gravid. Så kan man måle Hcg eller henvise til ultralyd. Så tidlig vil man ofte ikke se så veldig mye på ultralyd uansett..

Jeg har time hos fastlege på tirsdag og tenkte å vente til da hvis det ikke skjer noe spes.

Håper det går greit med deg og at du snart er i gang igjen hvis dette var planlagt og ønsket.

Klem fra ei som jobber i helsevesenet

Skrevet

Tusen takk for gode råd og støttende ord! Jeg har ikke noe særlig med smerter og blør ikke mer enn jeg blør ved menstruasjonen, men man skal jo ikke ha "mensen" når man er 5 uker på vei, eller kan det faktisk forekomme?

Skrevet

Du kan blø i svangerskapet, ja. Uansett årsak bør du få det sjekket. Det er sannsynlig at du har mistet, men det er en ørliten sjanse for at du ikke har gjort det.

Skrevet

Nei, man kan jo ha en blødning selv om man er gravid. Men har du blødning som er minst like kraftig som ved menstruasjonen, gjerne ledsaget av menslignende smerter og varer litt, er det mest sannsynlig en spontanabort.

Uansett synes ofte mange det er greit å få gjort en ultralyd etter hvert for å se med sikkerhet om det har vært en fullstendig abort. Så ta en telefon til fastlegen i morgen, du. Så kan dere bli enige om hva dere skal gjøre videre. Men dersom du får økende smerter eller veldig kraftig blødning bør lege kontaktes med en gang..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...