Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #1 Skrevet 15. november 2009 Vet ikke lengre hva jeg skal gjøre! Mannen har begynt å reise bort mye med jobben, og når jeg da blir aleine med tøtta på 2 år er hun helt UMULIG! Jeg trudde faktisk ikke at toåringer kunne gjøre så mye galt som jeg nå har opplevd! De siste 2 ukene har hun hatt feber og har derfor vært nødt å være hjemme fra barnehagen. Men til tross for feber så har hun vært mer rampete enn noen gang før. Det er snakk om alt fra å tømme vannbøtter ut over stuegulvet, alt mat hun får blir gnidd opp i ett teppe eller veggene. Hun river ut vaskemidler, tømmer alt hun kommer over av glass. Åpner skapene å river ut alle de brettede klærne, tømmer skuffer og andre skap. Tipper skohyller, river opp melposer osv.. Jeg rekker ikke å bli ferdig med å vaske en plass før jeg oppdager neste, så har ikke en sjangs å følge med henne heller. Min tid går stort sett til vasking. Huset er på 250 kvm. og jeg rekker ikke å bli ferdig noen plass før neste ser ut som et bomba dass! På toppen av det hele så våkner hun på natta, kan hyle i timesvis etter godter. Når jeg sier nei å lar henne gråte litt, så tar det som regel 3-4 timer, hvor jeg går inn hvert femte minutt. Å det hele ender med at hun har grått til hun brekker seg. Så sovner hun rundt 1-2 tiden på natten, da er det bare for meg å vaske rundt på nytt igjen, legge fram klær og bake brød. Når jeg først kommer meg i seng så står hun opp klokken 5 på morgen å det er på ann igjen med samme dritten. I tillegg har hun begynt å svare nei og flire hver gang jeg tilsnakker henne. Hun kan stå på andre siden av rommet med eks. en melpose. Sakte men sikkert snu den rundt mens hun flirer. Å når jeg sier nei og går mot henne fortsetter hun å flire før hun snur den på hodet rett før jeg rekker å ta den. Sånn har hun holdt på i 2 uker nå. Jeg har nesten ikke hatt tid til å spise, drikke eller sove noe i det hele tatt. Tar nå til tårene for alt og har begynt å gå ned i vekt, noe som ikke er særlig bra når jeg er 23 uker på vei. Når jeg konstant rydder og vasker uten å ha spist eller drukke noe har jeg begynt å få kraftige magesmerter, og får bare mer og mer problemer med både rygg og bekken. Idag mistet jeg besinnelsen å tok henne i øret. Jeg har så dårlig samvittighet, men det værste var jo faktisk at hun bare flirte å fortsatte med samme f**skapet. Nå vet jeg ikke lengre hva jeg skal gjøre.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #2 Skrevet 15. november 2009 Ikke rydd etter henne der og da. Men ta heller å aktiviser henne, vær med henne, og delta i ting hun liker. Slit henne litt ut på en positiv måte. Ryddingen av det hun har dratt utover kan du ta samlet når hun sover:) Og det blir jo ikke gjort mer fantestreker om du har din oppmerksomhet på henne, i stedet for rydding:) Tegne, plastelina, fingermaling, baking, puslespill, gå tur(det kan en gjøre selv om en ikke er frisk), eller andre ting du vet hun liker å holde på med. Vann i vasken på badet, eller i en liten balje på gulvet der som hun kan herje litt med. Hun tåler å bli våt:) Det er oppmerksomhet hun vil ha, og slik dere nå holder på så får hun noe utav å gjøre alt galt. Da er du oppmerksom på henne. Hun er aktiv, og vil gjøre noe hele tiden. Du tilbyr ikke noe sammen med deg, og da finner hun på ting å gjøre selv. Og når hun i tillegg fanger din oppmerksomhet ved å gjøre dette, så har hun klart alt det hun vil;) Snu dette.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #3 Skrevet 15. november 2009 Jeg synes du skal putte ungen i senga si eller en lekegrind når hun gjør ting hun ikke har lov til, slik at du vet hvor hun er mens du får tid til å rydde opp ordentlig. Det går an å ta med seg et barn med feber ut, det kan hjelpe mye bare med en liten tur! Be noen om hjelp! Familien din, moren din, venninner eller skaff deg en trillepike. Det er lov å låse dører. Dersom ungen ikke får opp døren, får hun heller ikke rotet der, og du slipper å rydde der. Skaff barnesikring på alle skuffer og skap. Det med natta er vanskelig. Du må bare holde ut og ikke gi deg! Tilby evt vann på kopp som ikke går an å søle med. Det at hun brekker seg er ekkelt, men ikke farlig. Hun skjønner til slutt at det ikke nytter dersom du ikke gir deg. Du kan også sette opp grinder feks inn til kjøkkenet, slik at hun ikke kan komme seg dit alene, eller låse døren som tidligere nevnt. En ting til; du kan kjøpe brød... Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #4 Skrevet 15. november 2009 lås dører og sett på alle mulige barnesikringer. om du ikke får tak sånne skikkelige, så bruk tau!!! ikke tillat henne å komme til ting hin ikke får lov å leke med. når hun blir sur for det, for det gjør hun nok, så vær sta som et esel og si bare at det er mamma sitt og de får ikke du lov til!!! lurer litt her.... var hun ikke slik når pappaen var hjemme? er det ikkke vanlig når han er hjemme at du irettesetter henne??? hun trekker tydeligvis veldig i reglene og du må sette dem, der du vil ha dem. gjør det nå, ellers blir det bare verre og verre ... bruk lekegrind, trappegrind, ol for å hundre henne i å komme til deler av huset du ikke tillater henne å være. la henne kun komme til de tingene du tillater, bare dem!!!
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #5 Skrevet 15. november 2009 Barnehage er en fantastisk oppfinnelse. Hvis ikke det er noen mulighet så lukk av/ lås det meste av huset slik at det dere ikke bruker mer enn maks to rom + bad til vanlig. Lås alle skap og skuffer, spessielt på kjøkkenet og plaser alt du er redd for på et sted hun helt umulig kommer til. Brød kjøper du i butikken, og gulvvask ol kan mannen ta når han kommer hjem. Når det kommer til natten så slutt å gå inn hvert 5. minutt. Ikke snakk til henne, ikke rør henne. Vis deg så vidt og gå igjen. Hvis du slutter å gi henne oppmerksomhet gir hun seg sansynlig vis etter maks 3-4 netter. Det kan godt hende hun våkner, men hovedsaken er at hun ikke holdre det gående i timesvis. Finn et sted, tappa, en spessiel stol eller liknende, der du kan sette henne hver gang hun ikke hører når du sier "nei". Vær konsekvent. Har du sakt "nei" en gang og hun forsøker seg igjen så sett henne dit med en gang. Hun trenger ikke sitte der så lenge. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #6 Skrevet 15. november 2009 når hun har gjort noe hun ikke får lov til så bare ta henne vekk fra situasjonen uten og snakk til henne,og si Stopp istede for Nei,små barn skjønner ikke betydningen av ordet nei. Du kan fotfølge henne,og stopp henne i det du ser hun skasl gjøre noe.og skaff en barnevakt som kan ta vesla med ut noen timer,så du kan vile og spise..fortell også jenta at hun kan få vake og rydde start med hennes rom hjelp henne og rydde gulvet fritt for leker før hun får en fille hun kan vaske med..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå