Gå til innhold

Noen her som er ateist/agnostiker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en diskusjon med noen naboer (venner) ang kristendom og hvordan man praktiserer forskjellige ting, f. eks dåp, konfirmasjon, gå i kirken f.eks på julaften osv.

Nå har det vært utdeling av bok til 4 åringer i kirken, vi var der, men naboens 4 åring fikk ikke gå å få den, pga foreldrenes syn. (han var lei seg for at alle andre i gata var der men ikke han).

Så kommer vi inn på jul og julefeiring og hva jula står for og da er det plutselig ikke så nøye med å ikke være kristen, for jula feirer de.

Hvordan er det vanlig at ateister feirer jula og hvorfor feirer de jul?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jul er opprinnelig ikke en kristen tradisjon, men en hedensk feiring. Men som så mange hedenske feiringer så har kristendommer også stjålet julen.

Jul var opprinnelig et fellesnordisk navn på den store norrøne midtvintersfesten, jólablot som ble feiret omkring vintersolverv. «Juleblot» eller «midtvintersblot» ble markert ved Midtvintersnatten 12. januar.

Julen er første gang beskrevet i en kvae til Harald Hårfagre fra rundt år 900 der det heter seg å «drikke jul».[trenger referanse] Med ekstra god mat og med juleøl hyllet man gudene og solens gjenkomst i den mørkeste tiden på året. Juleølet skulle være av sterkeste sort så det ble en skikkelig rotbløyte.

Den kristne julefeiringen satte virkelig fart under Håkon den Gode. Det er viktig at man ikke blander den hedenske julen og den kristne. Disse to julefeiringene hadde helt forskjellig fokus og tidspunkt. Det er kanksje fokuset som skiller dem sterkest. Den hedenske julen handlet om å godgjøre gudene for sin egen del. Mens den kristne julen er en feiring av guds godhet og kjærlighet til menneskene, som bevises ved Jesu fødsel. Dette minner mennesker på sin medmenneskelighet, som Jesus skulle bli et godt forbilde til. [trenger referanse]

På grunn av gammel norsk folketro ble julen også en tid for frykt.[trenger referanse] Man malte tjærekors over dørene, for å holde onde vetter fra folk og fe. Særlig fryktet man overnaturlige vesener som dro fra gård til gård for å stjele øl og mat og man fryktet at vesenene tok mennesker med seg…

Julen ble med innføringen av kristendommen til minne om Jesu fødsel. I dagens samfunn har det kommet til noen nye skikker, men nesten samtlige har utspring fra den kristne tradisjonen, bl. a. julenissen, juletreet, og gaveutvekslingen.

Skrevet

Takk for fin informasjon, den var opplysende for en som lurer:-)

HI

Skrevet

Og hvorfor er det så gjevt for en agnostiker å feire en hedensk feiring?

Nisser er jo overnaturlige vesener.

Skrevet

Jeg vil jo definere meg selv som ateist, da jeg ikke er troende. Men jeg velger jo ikke å "feire/markere" dette på noe vis. Gjør sånn som jeg alltid har gjort, noen familiære tradisjoner holder jeg på til tross for at dette sikkert kan anses på kristne skikker. Jeg er ingen fanatiker. Vil tro jeg er som folk flest her til lands.

PS! Jeg feierer jul fordi jeg synes det er koselig med familie, god mat og gaver. Førjulstiden med snø, julehandel og advent synes jeg også er trivelig.

Skrevet

Hei. Jeg er meldt ut av statskirken og har ikke døpt barnet mitt. Kunne godt la være å feire jul, men regner da med at hele familien min kommer til å se på meg som splitter pine gal. For meg er jula om familie og å kose seg litt ekstra. Ønsker meg egentlig ingen gaver fordi jeg synes vi har alt vi trenger. Dette er det ingen som har forståelse for, derfor får jeg likevel en haug med unyttige ting i gave fra f.eks besteforeldre. Synes vi heller kan være litt ekstra hyggelige mot andre og ikke om å bruke mest mulig penger på mat og ting og tang.

Skrevet

Jeg er ateist, og vi feirer jul med fokus på familie, samvær og våre egne tradisjoner. Vi har både juletre og nisse på besøk, men er aldri i kirken, har ikke lilla lys i adventsstake fordi lilla for meg ikke er en jule-farge. (Jeg vet at det er kirkens farge på adventstiden)

Jeg er prinsipielt imot å la gutten min delta på aktiviteter i kirkelig regi, ikke fordi han ville ha vondt av det, men fordi jeg ikke ser noen grunn til å sette kirken i noen særstilling. Skal han få bibel og besøke en kirke så synes jeg også han burde få et tilsvarende besøk i en moske, og alle andre tilgjengelige trossamfunn...

Grunnen til at mange er kristne i Norge er selvfølgelig at det er den eneste påvirkningen barna får, og da får de ikke noe reelt valg, fordi de ikke lærer om de ulike religionene på lik linje, og er små og lett påvirkelige barn, som tror at det foreldre og andre voksne forteller dem er sannheten...

I mine øyne trist å påtvinge ungene noe man ikke engang selv vet om er sant, uten å gi noen alternativer....

Skrevet

Klart man feirer jul uten at det har noe med kristendom å gjøre. Julenissen, slik han oftest fremstilles i barnebøker, styrer unna kirken, og blir derved et godt eksempel til etterfølgelse.

Skrevet

Man må ikke tro på Gud for å feire jul. Kristendommen har ikke enerett på verdier som medmenneskelighet og kjærlighet.

Det vi egentlig feirer i jula, er familien. Den hellige treenighet man like gjerne symbolisere mor, far og barn, som Far, Sønn og Hellig Ånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...