Gå til innhold

hvor lenge vente med graviditet med hennsyn til tidligere barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

lurte på om det er noen andre med stebarn/barn fra tidligere ekteskap? manen min har en ti år gammel sønn fra før av, og jeg er litt bekymret for å bli gravid med hennsyn til han. vi har hatt kjempe lyst på barn nå i over ett år (bodd sammen i 2) men har liksom ikke tatt steget siden guttungen er enebarn så kommer det til å bli en skikkelig omsettning å plutselig dele opmerksomheten vår med en annen. er bare redd for at jeg på en eller annen måte kommer til å ødelegge barndommen hans. vet at det sikkert er å være litt hysterisk, men jeg bare vill absolutt ikke gjøre noe feil...

så hvis det er noen her som har stebarn/barn fra tidligere. hvor lenge ventet dere? hvordan funket/fungerer det?

setter pris på kommentarer og tips:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldre søsken får jo alltid posisjonen sin truet og fortrengt når det kommer nye søsken til. Men man kan jo ikke la være å få flere barn fordi om eldre søsken ikke vil ha konkuranse om foreldrenes oppmerksomhet. Verken i stefamilier eller i andre familier.

Barn får man når man ønsker det. Og å tro at barndommen til en førstefødt blir ødelagt av at det kommer ny baby i hus er jo en horribel tanke. Har selv to barn, og det er helt supert. Av og til vil den største at den minste skal gå innigjen i magen, men det går jo ikke an. Det er jo faktisk fordeler med å ha flere barn også.

Skrevet

Datteren min var 8 når første kom. Hun blir 10 når nestemann kommer i april. Stebarnet var 2,5 med første og blir 4,5 med andre.

Vi bestemte at det er vi, ikke barna som bestemmer når de får søsken. Dette er ikke ting man tar hensyn til i en "vanlig" familie, så da tok ikke vi hensyn til det heller..

Skrevet

Kjør på, om dere har et bra forhold :-)

Blir ikke bedre av å vente til han blir tennåring.

Her var stedatter 10. Det gikk veldig fint... Når nr. 2. kommer er hun 13... Hun gjør graviditeten min til et helvete, med litt for gor hjelp av sin mor..

Gruer meg til tiden med både baby og tennåring...

Dårlig kombinasjon :-(

Skrevet

Vi ventet ca 1 år fra jeg møtte henne første gangen til jeg ble gravid. Hun fikk vite det når jeg var ca 14 uker på vei. Var også redd for reaksjonen men det har gått så bra. Ting vil bli anderledes, men det må man jo bare ta med seg. Snakk heller mye om hva som kan endres og hvilken rolle han får når babyen kommer. Kanskje bekymringene er helt unødvendige som hos oss.

Lykke til.

Skrevet

Synes dere skal kjøre på. Det vil være enklere dess yngre gutten er.

Vi venter vårt første (og siste) fellesbarn nå. Vi har to store og et lite barn. Den minste har jo ingen formening om det som skal skje, de to største har allerede fått småsøsken på hver sin kant, så vil tro de er godt vant til det. Kan ikke forestille meg at dette kommer til å bli et problem til tross for at vi bare har bodd sammen et knapt år, men vi har vært kjærester i to.

Da min datter fikk en lillesøster for et par år siden så var dette bare velstand. Men de passet godt på at hun også fikk sin del av oppmerksomheten slik at overgangen fra å være enebarn ikke ble så voldsom. Barn er ikke så flinke til å skille på at dette er min mormor, og dette er din farmor. Våre foreldre er veldig flinke til å gi oppmerksomhet til alle barna, selv om det er stebarnebarn. Alle får julegaver, alle får bursdagsgaver, alle får gave når de har vært i utlandet. Denne inkluderingen er makeløs i så måte og gjør at ting fungerer veldig godt med alle våre stebarn.

• 2 uker senere...
Skrevet

tusen takk for alle innlegg. føles deilig å få forskjellige synspunkter på saken. og når jeg deler det så virker problemet mindre. så ja, da blir det nok bare å kjøre på snart. han er jo en utroli flott gutt, og hvis vi som foreldre ikke oppfører oss ´rare´´så kommer det kanskje til å gå veldig naturlig:)

takk for alt igjen:) føler meg opptimistisk!

• 3 uker senere...
Skrevet

Min ste sønn var 8år og ste datter 6år når vår første kom.

De var 10år og 8år når nr 2 kom... har gått fint det=)

Men nå er ste sønnen 12 år og sa en kveld her; om det kommer flere unger i huset nå så flytter jeg til mamma på heltid!!! ...unger...=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...