Gå til innhold

Svineinfluensa+barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå fått svineinfluensa og må vel holde meg hjemme noen dager, men hvordan er det med min sønn som er vaksinert og er frisk. Må han også holdes hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det, håper ihvertfall ikke det. Litt bekymret for at jeg er på vei til å bli syk. Tulla mi er fortsatt frisk. Har ingen planer om og ha henne hjemme for at jeg er syk. Nå håper jeg at det bare er litt vondt i halsen og ikke noe mer da.

Skrevet

Nei, vi har hvertfall fått skriv fra kommunelegen her at de som ikke er syke kan fint gå i bhg/skole selv om foreldre eller søsken er syke.

Skrevet

Klippet og limt fra pandemi.no

Spm: Kan man smitte andre før man selv kjenner de første symptomene?

Svar: I studier er det målt virusutskillelse fra personer som blir syke, noen timer før de får symptomer. Virusutskillelsen er da lav, og mangel på symptomer som hoste og renning fra nesen gjør at vi i praksis ser bort fra at personer i inkubasjonsperioden (tiden før sykdom bryter ut) kan smitte andre. Unntaket kan rent teoretisk være personer som lever tett sammen, og som har svært nær kontakt.

Spm: Hva gjør jeg hvis jeg har vært i nær kontakt med personer som har fått diagnosen influensa A(H1N1), men ikke selv har noen symptomer på influensasykdom eller lungebetennelse?

Svar; Så lenge du ikke har symptomer kan du gå i barnehage, på skole eller jobb som vanlig. Hvis du skulle få symptomer på influensa oppfordres du til å forholde deg slik du vanligvis gjør ved influensasykdom.

Personer i risikogruppene som ikke er vaksinert bør kontakte lege dersom andre i husstanden (eller tilsvarende nærkontakter) er syke, for vurdering av forebyggende behandling med Tamiflu eller Relenza (til gravide).

Skrevet

din sønn kan fint gå i barnehagen,men du må la andre levere og hente.pga svineinfluensan smitter godt mellom 5-7dagen,er du frisk etter 7dager kan du levere og hente sønnen din igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...