*dum&deiLig*™ Skrevet 15. november 2009 #1 Skrevet 15. november 2009 Det står i avisene at politiet ikke vil fire på lønnskravene sine til fordel for lavtlønte kvinner, siden politiet også er lavtlønnet. Er det bare jeg som synes at politiet framstår mer og mer sutrete og egoistiske for hvert år i forhold til lønnsnivået?
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 15. november 2009 #2 Skrevet 15. november 2009 I forhold til risiko og arbeidstid er de nok det ja. Lavtlønnet altså.
Mamman til AM&JS Skrevet 15. november 2009 #3 Skrevet 15. november 2009 Vet du hva en nyutdannet politimann/kvinne tjener da????
Koala *g07* Skrevet 15. november 2009 #4 Skrevet 15. november 2009 Jeg skal ikke si noe med sikkerhet, men mener lønna ikke akkurat er høy i forhold til risiko ol. Mulig den ligger på 350 000. Til gjengjeld har de vel tidlig pensjon (53 år), og utbelalt full pensjon. Så de har jo goder sånn sett.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 15. november 2009 #5 Skrevet 15. november 2009 Grunnlønn uten tillegg er på 290 000,- sånn ca. Snittlønna ligger på ca 320 000,-
Mamman til AM&JS Skrevet 15. november 2009 #6 Skrevet 15. november 2009 Tatt ut fra p.f. Gjennomsnittsalderen for de fornærmede betjentene er 34 år, og har i snitt en skattbar inntekt på 260 752 kroner i året. Den gjennomsnittlige bruttoinntekten for en industriarbeider ble av SSB i 2008 beregnet til 399 400 kroner. Dette er uten tvil et lavtlønna yrke...
*dum&deiLig*™ Skrevet 15. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 15. november 2009 Dette kan ikke sammenlignes Mamman til A, M, J & S. Skattbar inntekt og bruttoinntekt er ikke det samme. Med skattbar inntekt på 260 000 tjener man i snitt minst 150 000 kr mer en det. Man trekker jo fra minstefradraget, renter på lån osv osv. En ting er grunnlønn, en annen ting er totallønn inkludert tilleggene, som må karakteriseres som gode. De i min bekjentskapskrets som jobber i politiet tjener over en halv mill i året. Den ene er under 34 år, den andre er over 34 år. De får også, som nevnt over, langt tidligere pensjon, og har en gullkantet pensjonsavtale sammenlignet med de aller fleste andre yrkesgrupper. De får også lønn under utdannelse, og sitter da igjen med en utdannelse uten studielån. Jeg ser argumentet om risiko. Men hvor mange politibetjenter blir skadet i tjenesten hvert år?
Mamman til AM&JS Skrevet 15. november 2009 #8 Skrevet 15. november 2009 Dum og deilig... Hvor har du det fra at de får lønn under utdannelse??? Mannen min har da virkelig studielån etter 3 år på høyskolen.. Og du trenger ikke å fortelle meg at det er forskjell på brutto og netto..vet da såpass!!! Er enig i at det er den totale lønnen som man skal se på, men da må man jammen se på når dem jobber også...ubekvem arbeidstid!!! De er stort sett på jobb når veldig mange andre har fri!! De har en risikofylt jobb, og en jobb som ofte blir veldig lite verdsatt..og utfra dette tjener de i mine øyne altfor lite!! Du nevner også pensjon...og ja, dem er gunstige ordninger når det gjelder akkurat det pr. dags dato..Dette vet vi ikke hvordan er om si 10 år, og det er faktisk penger vi lever av og trenger dem mer enn noen gang når man er nyutdanna og ikke minst i etableringsfasen!! Ikke da dem er 60...
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 15. november 2009 #9 Skrevet 15. november 2009 Da jobber nok dine venner mye kveld, helg og helligdager.
Mamman til AM&JS Skrevet 15. november 2009 #10 Skrevet 15. november 2009 Ser jeg har skrevet høyskolen over her..(ler) høgskolen så klart!
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 15. november 2009 #11 Skrevet 15. november 2009 Poteter, pottiter;-DD
Gjest mphs Skrevet 15. november 2009 #12 Skrevet 15. november 2009 De får ikke lønn under utdannelsen.
1881 Skrevet 15. november 2009 #13 Skrevet 15. november 2009 Kun de som går på fengselsskolen som før lønn under utdannelse, mulig det var det du tenkte på??
Mamman til AM&JS Skrevet 15. november 2009 #14 Skrevet 15. november 2009 Pottiter er godt det gitt. Og hvor hun over her har fått det fra at man får betalt utdannelse, det skulle jeg gjerne likt å vist!
*dum&deiLig*™ Skrevet 15. november 2009 Forfatter #15 Skrevet 15. november 2009 Mulig det er endret nå, men tidligere fikk de lønn under utdannelse på samme måte som tollskolen og fengselskolen. Hvis jeg tok feil her, så beklager jeg det. Fint at du vet forskjellen på brutto og nettolønn, men det så ikke sånn ut med det eksempelet du la ut siden det inneholdt begge deler og ble sammenlignet. Hvorfor er det mer risikofyllt og ugunstig å jobbe i politiet en i helsevesenet? Politiet tjener mer en dem, og begge yrkesgrupper jobber tunus inkludert helligdager osv. Når det gjelder pensjon, så ja, man trenger penger når man er nyutdannet, men man kan ikke få pose og sekk: fet lønn i arbeid og fet pensjon 10-15 år tidligere en nesten alle andre arbeidstakere.
Mamman til AM&JS Skrevet 15. november 2009 #16 Skrevet 15. november 2009 Den setningen du refererer til her er tatt ut fra pf (politietsfellesforbund)....og viser en pekepinn på faktisk hvordan lønna er fordelt!! Hvor har du det fra at politiet tjener mer enn de i helsevesenet?? Jeg jobber selv i helsevesenet så vet hva jeg snakker om!!!! Sykepleierene har i veeeeldig mange tilfeller bedre lønn enn det politiet har..og jeg synes begge disse to yrkene burde kreve mer lønn, de gjør to viktige jobber for samfunnet!!! Og du dum og deilig....har du noen gang tenkt deg en grunn til at de går av pensjon så tidlig???? At det kanskje er en grunn til det??? Virker ikke som du vet helt hva du prater om akkurat her...
*dum&deiLig*™ Skrevet 15. november 2009 Forfatter #17 Skrevet 15. november 2009 Ro deg ned kvinnemenneske. Jeg skjønte faktisk at det kom fra pf sin side, men det betyr fremdeles ikke at det er riktig å sammenligne epler og pærer. http://www.ssb.no/emner/06/05/lonnstat/tab-2009-02-06-03.html Her er en link fra ssb, som ikke har fordel av å framlegge uriktige sammenligninger eller regnestykker. Denne viser at snittlønnen i politi og påtalemyndighetene er over 400 000 pr år. Jeg mener også at det er en selvfølge at man ikke skal tjene fett som nyutdannet.Det er ikke riktig at nyutdannede skal tjene like mye som erfarne og ledere. Nei, grunnlønna er ikke høy, men med alle tilleggene så blir totalen likevel bra. Det er helheten man må se her. Det er ikke rettferdig med høy grunnlønn med gode tillegg på toppen. Ansiennitet og kompentanse bør telle, men den må skaffes før man får lønnsøkning. Dette er min personlige mening. Politiet sa jo nei til en lønnsøkning på 40 000 kr pr år, fordi de mente at det var for lite.... Det er et hån mot andre yrkesgrupper som må nøye seg med lommerusk.
Mamman til AM&JS Skrevet 15. november 2009 #18 Skrevet 15. november 2009 Er helt rolig jeg, men blir provosert av måten du skriver på!!! Når du begynner å sammenligne med helsevesenet etc..Er det ikke politiet du spør om da i hovedinnlegget??? Snittlønnen blir regnet ut fra alle og alle som jobber i politiet, altså med politiutdannelse!! Det sitter sjefer og lensmenn rundt omkring i det langstrakte land og tjener godt!! Og de som jobber på steder hvor ingen andre vil jobbe som tjener godt...disse trekker jo selvfølgelig denne snittlønnen som du legger frem opp...Men en vanlig politimann i gata som jobber 3 delt turnus har ikke godt betalt..og at man har jobbet i politiet i 3-4 år og skal tjene like lite som en nyutdannet!! Det er lønnssystemet det også må gjøres noe med!!..Tar fra en og en hver motet å jobbe for knapper og glansbilder!!! Og det ender opp med at ingen "gidder" å utdanne seg innenfor denne sektoren mer og hva skjer da??
*dum&deiLig*™ Skrevet 15. november 2009 Forfatter #19 Skrevet 15. november 2009 Jeg glemte forresten å svare på ditt siste spørsmål ang. pensjon. Sitat Arne Johannessen: "fordi man har ikke fysikk til å løpe etter forbrytere når man nærmer seg 50 år. Man blir også veldig sliten av skiftarbeid" Når det da ble stilt spm om hvorfor ikke de over 50 kunne settes inn på kontoret med etterforskning, papirarbeid osv. for ås lippe å gå turnus og patrulje, hadde han ikke noe svar på det. Siden du selv jobber i helsevesenet: mener du at din mann ved fyllte 50 er så sliten av skiftarbeid at han må pensjoneres, mens du, (går her ut fra at du også jobber skiftarbeid) ikke blir sliten av skiftarbeid og må jobbe 15 år lenger før du blir pensjonert?
*dum&deiLig*™ Skrevet 15. november 2009 Forfatter #20 Skrevet 15. november 2009 Når det kom argumenter om at man må pensjonere seg tidlig fordi man er sliten av skiftarbeid osv. så gjelder dette for mange flere yrkesgrupper en politiet. Likevel er det bare politiet som har denne pensjonsavtalen. Snittlønnen for sykepleiere regnes ut på samme måte som i politiet, slik du selv beskriver. 3-4 år er ingenting i en lang yrkeskarriære. Da er man nesten nyutdannet i praksis. Det er pf selv som er skyld i at så få sympatiserer med politiets lønnskrav ved å feks takke nei til 40 000 kr i lønnøkning fordi de mener at det er for lite. Mye vil ha mer. Vi har det for godt her i landet. Alle skal tjene minst like mye, helst mer, en alle andre. Tenk hvis noen ikke gidder å jobbe i matbutikkene fordi de tjener 220 000 kr pr år. Hvordan skulle vi da få tak i mat? For å snu på problemstillingen: mange yrkesgrupper tjener for mye slik at de som tjener nok framstår som lønnstapere.
ApriIbaby Skrevet 15. november 2009 #21 Skrevet 15. november 2009 De fikk jo lønn tidligere så det er vel ikke noe å bli hengt for; at hun trodde det var slik fortsatt altså
Mamman til AM&JS Skrevet 15. november 2009 #22 Skrevet 15. november 2009 dum og deilig!! Er jo nettopp veldig mange som jobber inne på kontor med etterforskning etc når dem føler at helsa ikke holder til å jobbe ute lengere..og dette er jo veldig individuelt..de må ha diverse godkjenninger for å være operative vettu.. Og er ikke alltid dem har noe å tilby nettopp de eldre tjenestemennene som ikke holder ut i felten lengere pga. flere ting!! Jeg mener ikke at en mann/kvinne i 50 årene på død og liv er så slitene at dem ikke kan jobbe mer, verken i politiet eller i helsevesenet. Dette kommer mye ann på hva slags jobb man har hatt..om man jobber i pleieyrket eller om man har jobbet i patruljen etc...Og jeg synes i utgangspunktet at pensjonsalderen nå er alt for høy i for mange arbeidsgrupper..Men nå skal det jo sies at polititjenestemenn har en høyere dødlighet rundt 60 års alder enn mange andre arbeidsgrupper..
Mamman til AM&JS Skrevet 15. november 2009 #23 Skrevet 15. november 2009 dum og deilig.. Nå synes jeg du begynner å sammenligne for mye her..og tviler ikke på at du selv jobber i helsevesenet utfra dine uttalelser!! Det første du skriver her om pensjonen er jo helt tåplig.. Det er jo pf som har forhandlet seg frem til denne godtgjørelsen om man skal si det sånn...fordi dem mener medlemmene trenger å gå av med gode pensjonsordninger!! Og ja..unner mange andre yrkesgrupper dette også jeg, men da får forbunde stå på da..og høre med medlemmene sine og se om dem får gjennomslag på stortinget!!! Ååå du det med matbutikkene er bare tull..der sitter det faktisk mange rundt omkring i Norges land og tjener mer enn mine skarve 317000 kr i året...med flere års utdannelse!! Så synes ikke det er riktig fordelt der heller!! Men som du sier...mye vil ha mer!!! Og jeg synes politiet virkelig fortjener MER!!
Mamman til AM&JS Skrevet 15. november 2009 #24 Skrevet 15. november 2009 Noen som har hengt ut noen her da?? Jeg viste faktisk ikke om at poltiet fikk betalt for utdannelsen sin tidligere..så dem må være maange år siden..Har en mann som ble utdannet for 10 år siden...
Aliena Skrevet 15. november 2009 #25 Skrevet 15. november 2009 Synes absolutt de som arbeider i politiet bør få mer lønn! Tre års høgskole, og får ikke lønn som står i forhold til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå