Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #1 Skrevet 15. november 2009 Har lurt lenge på om jeg skal skrive dette innlegget, men har lurt så lenge nå at jeg får bare gjøre det. Vi har to gutter på 5 og 7 år. For et par år siden tok jeg dem "på fersken" da eldste gutten skulle ta tissen sin i rumpa til lillebror... Uff, begynner å rødme her jeg sitter... Begge to var skikkelig på hugget, lillebror med rumpa i været, og storebror med trusa på knærne. Jeg ble selvfølgelig ganske sjokkert, og ga grei beskjed om at dette var ikke akseptabelt. Sa det på en rolig måte, mens tankene naturlig nok spant! De har aldri sett foreldrene sine ha sex, og så vidt jeg vet ingen andre heller. Episoden er ikke blitt nevnt i etterkant, tenkte det var best å la det ligge, det har heller ikke skjedd noe lignende senere. Det jeg lurer på er om det er andre også som har opplevd dette? Vet jo godt at det er normalt å være nysgjerrig på dette, men å "forgripe" seg på lillebroren er vel godt over streken? Og nei, de har ikke blitt seksuelt misbrukt av noen. De er trygge, snille, flotte gutter begge to.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #2 Skrevet 15. november 2009 Husk att de hører veldig mye fra andre,og storebroren kan vel høyst sannsynlig ha hørt noe fra de større på skolen,og uten att han vet noe,så ville han bare prøve det.. Synest du reagerte riktig,men skjer det igjen,trengs det en stor reaksjon.. Har ikke opplevd dette,men da min eldste var 4 1/2 år,så fikk ei venninne av han,da 6 1/2 år,til å vise tissen til hverandre.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #3 Skrevet 15. november 2009 Det er nok ikke uvanlig, nei. Barn er seksuelle vesner, enten vi liker det eller ikke, og eksperiementering er mye vanligere enn vi kanskje tror. Jeg husker selv doktorleker fra jeg var liten, der de modigste stakk pinner o.l. i rumpa på pasientene. Og pasientene var helt med på det! En kvinnelig norsk forfatter (husker ikke navnet hennes) skrev for noen år siden om de seksuelle lekene de lekte som barn. De var ganske avanserte, mener faktisk hun skrev at de hadde samleier lenge før puberteten. Og at de kjøpte seksuelle tjenester av hverandre, ved hjel av godterier og andre småting. Små barn har seksuelle følelser, masse fantasi, men enda ingen skam og hemninger. Misbruk behøver absolutt ikke å ligge til grunn. Som jeg skrev, barn er fantasifulle, og det er nok slett ikke uvanlig at små gutter finner ut at det går an å stikke tissen inn både her og der. Du bør nok ta en rolig prat med dem, og forklare hva som er greit å gjøre, og hva som ikke er det.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #4 Skrevet 15. november 2009 Dette er ikke vanlig. I noen bydeler her var det visst et satanistisk miljø som instruerte barna i hvordan de skulle ha samleie. Dette resulterte i at fireåringer hadde samleie når de ellers skulle lekt sammen. Kan også ha noe med barneboka Tjuven å gjøre. Der beskrives det hvordan gutter "gnir tissen mot rompa" til hverandre! Kanskje har noen eldre elever lest boka, og fortalt om den til dine smågutter? Du kan være helt sikker på at de ikke har funnet på analt samleie av seg selv. http://www.dagbladet.no/kultur/2008/09/09/546297.html
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #5 Skrevet 15. november 2009 Nå må du skjerpe deg, det er helt vanlig at unger er nysgjerrige på denne typen ting. Også at gutter prøver å ta tissen i rompa på hverandre. At noe er vanlig, må ikke bety at "alle" gjør det. Sataniske miljøer? Hjelp. Syns ikke du skal la dette ligge, du skal snakke med guttene om dette. Du skal snakke om at det er helt naturlig å ha lyst til å prøve forskjellige ting med både sin egen og andres kropp, men at man skal være forsiktig med å stikke ting i rompa, rett og slett fordi man kan skade muskelen som hjelper oss å få ut bæsjen. Og så er det ingen som får lov til å gjøre noe med ens egen kropp som man selv ikke vil, og man har heller ikke lov til å gjøre noe med andres kropp som de ikke vil, heller. Seksualitet handler om ha det godt, men det handler også om å respektere egne og andres grenser.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #6 Skrevet 15. november 2009 Tull, 11.36. Dette er noe små barn helt fint klarer å finne ut av på egenhång. Å trekke inn satanistiske ritualer blir bare latterlig. HI, jeg anbefaler deg å lese litt faglitteratur om emnet barn og seksualitet. Du vil se at dine gutter ikke er uvanlige. Som det skrives over her, barn har seksuelle følelser, masse fantasi, men ingen skamfølelse.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #7 Skrevet 15. november 2009 Veldig godt sagt, 11.46. Jeg er helt enig. Du bør snake med dem om dette, og si de tingene som er nevnt over. Men selv om du bør forklare at seksuelle følelser (og til en viss grad eksperiementering) er helt greit, bør du nok også legge til at søsken ikke skal gjøre slike ting med hverandre. Tenker for deres egen skyld, er ikke sikkert at minnet om slik eksperiementering vil være så fint dor dem å dele om 10-15 år.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #8 Skrevet 15. november 2009 jeg blir faktisk helt sjokkert over svarene du får fra noen her! barns seksualitet er så mangfoldig og inneholder mye fantasi. Et lite barn finner raskt ut hvor det er godt å ta på kroppen sin og har mange seksuelle stunder med seg selv før de engang klarer å gå. At barn eksperimenterer er helt normalt og det er en viktig del av utviklingen. "jeg" et skal komme fram i senere år, og gjennom lek og seksuelle fantasier kommer dette fram senere i livet. Når man eksperimenterer blir man kjent med kroppen sin og vet hva man skal gjøre for å tilfredstille seg selv. Har man blitt fortalt av foreldre at det er galt å ta på seg selv kan et barn få problemer med onani og seksualitet senere i livet. Dette handler om å bli trygg på seg selv og kroppen sin. kanskje guttene dine gjor dette fordi de rett og slett var nyskjerrige. Det er mange ting barn får høre som de vil prøve å utforske, og i de fleste tilfeller er det nok helt uskyldig:) barn stapper jo ting i rompa til hverandre og kikker på hveradnre i alle kriker og kroker gjennom det vi kaller for "doktorleken". mitt råd er å bare overse det denne gangen, kanskje det bare var et engangstilfelle. dersom det fortsatt skjer til tider og utider kan det være lurt å si fra at dette er noe man gjør når man er kjærester og ikke søsken. da vil de vertfall få en pekepinn på at seksuell omgang og eksperimentering skjer hos en partner og kjæreste.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #9 Skrevet 15. november 2009 Som jeg skrev i hovedinnlegget er det en stund siden dette skjedde. Har derfor ingen planer om å ta det opp med guttene. I en periode da de var i 2-3 årsalderen var begge veldig ivrige på å ta på seg selv, dra og strekke i tissen, undersøkte den voldsomt. De fikk da beskjed om at det var helt i orden, kunne gjøre det så mye de ville, når de var alene. De hadde en tendens til å gjøre det midt i stuen i alles påsyn, nærmeste familie er jo forsåvidt greit, men når naboer og venner av oss voksne er på besøk er det kanskje ikke så greit. Så de har sin fulle rett til å utforske og undersøke, men da på seg selv, og iallefall ikke på lillebroren. Dette vet de godt, så er ikke redd for at de skal lide av denne episoden. Lurte bare på om ikke det var litt over grensen, som jeg følte det var.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #10 Skrevet 15. november 2009 Jeg husker for mange år siden at en venninne som da jobbet i barnehage fortalte at to gutter var blitt fersket i det som på voksenspråket ville hett oralsex. Jeg var helt sjokkert, men hun fortalte at de hadde flere slike episoder i barnehagene hun hadde jobbet og at småbarn gnikket og gnukket seg overalt. Så tror ikke guttene dine var langt over streken i forhold til det andre barn kan finne på. Aner ikke hvordan jeg ville taklet det selv, altså. Hadde nok blitt rimelig svett i toppen. Men selvsagt at de lærer kjøreregler for kroppslige ting fra dag 1!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 Jeg har også jobbet en god stund i barnehage, men heldigvis aldri opplevd det anonym 13:22! Så det er ingen andre som har opplevd lignende? At søsken er litt for intime, for å si det pent... HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå