Gå til innhold

Sikkert verdens dummeste spørsmål, men... Sikring i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig poenget med at barna sitter på pute? Det er da vel ikke noe ekstra beskyttelse i denne puta? Jeg skjønner at det er greit å komme litt høyere opp for å se, men for sikkerheten sin del? Er det for at beltet skal komme mer riktig på ungen?

Da jeg var liten hadde vi en pute (av isopor tipper jeg) foran oss, som selen lå i, sannsynligvis for at trykket skulle fordele seg over magen ved evt. kollisjon. Finnes noe slikt nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fordi at om de sitter på vanlig vis så vil selen komme for høyt opp, slik at den vil strupe de rundt halsen ved en kollisjon.

Skrevet

puten er til for at barna skal komme høyere opp og få det nederste belte til å ligge over hoftene og ikke over magen, for da vil det bli mindre indre skader ved en evt. kollisjon... Så det er mer for barnets sikkerhet enn det er for at barnet skal kunne se ut... :)

Skrevet

Ja, forsto jo at det var derfor :)

Det med der nedre beltet kan jeg forstå, men det som går over brystet... Jenta mi måtte sikkert hatt 4 puter for å ikke få det over halsen, hadde i alle fall ikke vært nok med en. Hvor lange må de være før dette er godkjent sikring? Grunnen til at jeg kom til å tenke på dette, er at flere 4-åringer i barnehagen bare har sånn pute, mens mine fortsatt har fullt sete med 5-pkt-seler.

Skrevet

Gruppe 3: 22-36 kg (6-7 år - 10-12 år)

Bilens trepunktsbelte kan kombineres med pute som hever barnet slik at bilbelte går over skulder og hofteparti.

4-åringer skal IKKE bruke pute i bilen, med mindre de er unormalt høye og tunge...

http://tsh.toi.no/?22474#2247420

Skrevet

de må være ca 12 år (36kg/150cm) for å være godkjent sikret uten pute med rygg (nye regler)

ryggen i disse store setene gjør at selene som går over brystet ligger på rett plass

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...