Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #1 Skrevet 15. november 2009 Jeg er samboer, har to barn med han jeg bor med.. Han eier huset, bilen, og alt annet... Vi har ikke samboerkontrakt, gjensidig forsikring, testamente eller noe slikt. Han har barn fra før.. Jeg bare 'bor her'... Har spurt om alt dette, og giftermål, men får bare 'snart' til svar... Mye ord ingen handling. I en opphetet krangel sa han at jeg uansett ikke hadde klart meg alene, og det er jo selvsagt min frykt... Vi er forlovet på syvende året, og for å være ærlig forsvinner 'glansen' over å ha ring på fingeren etterhvert som bryllup til stadighet blir utsatt. Vært sammen i snart 10 år og jeg ser at dette kan jeg ikke leve med lenger.. To barn- og ingen sikkerhet... Får ikke kjøpe meg inn i huset, og får ikke noe av det andre overnevnte. Det fører til mye usikkerhet, og hva gjør jeg... Vil gjerne bevise at jeg klarer meg alene.. Men gjør man det? Med to barn, bhgregninger, studielån, og alt annet som skal betales?? Vet ikke hva jeg skal gjøre...
helena rubinstein Skrevet 15. november 2009 #2 Skrevet 15. november 2009 Hei! Om du vil at dette forholdet skal komme på rett kjøl er det alltid verdt å prøve å få hjelp. Familievernkontoret er en fin plass å starte, de har lang erfaring og mange bra folk å snakke med, men klart ikke alle er like dyktige.. Det er lov å prøve flere. Få deg en avtale på NAV med en veileder som har peiling på samlivsbrudd, da finner du ut hva du har krav på av støtte, iallefall det minimale, ofte dukker det opp litt mer etterhvert;) Du får iallefall overgangsstønad, støtte til barnetilsyn, utvidet barnetrygd, bidrag, og evt bostøtte. Siden du ikke eier noe har du jo heller ikke så mye lån og har litt mer fleksibilitet i økonomien. Jeg opplevde samme "trusselen" i mitt forhold, hadde riktignok egen bil uten lån, men ellers ganske tomhendt og et forhold som ikke fungerte på flere plan.. Du kommer til å klare deg helt fint!! Jeg klarer meg godt og jeg er student..
Gjest marie-s Skrevet 15. november 2009 #3 Skrevet 15. november 2009 Om jeg var deg i den situasjonen så ville jeg hvertfall sørget for at utgiftene ble delt likt, det vil si mat, barnehage, klær til barna osv. og så lenge du ikke får kjøpe deg inn i huset eller han selger det slik at dere kan kjøpe noe sammen så ville ikke jeg betalt noe særlig i "husleie" heller. Det dere burde gjort var å sette dere ned å se på inntekter, utgifter og husarbeid/omsorg for barna. For eks. dersom det viser seg at det i hovedsak er du som henter/leverer barn i barnehage, holder orden i huset og lager mat så burde dette veie opp for husleien. Så står dere igjen med de andre utgiftene som mat, klær til barna, barnehage bilbruk osv. som burde bli fordelt etter inntekt, det vil si at om dere til sammen tjener 1 mill hvor han tjener 600 000 og du 400 000 så er fordelingen av utgifter 60% til han og 40% til deg. Det du så sitter igjen med går til ditt studielån, eventuelle ting du ønsker deg og til egen sparing(du kan jo fint selv kjøpe en leilighet som du leier ut). En feil jeg synes mange jenter gjør er at de betaler mat og klær mens mannen betaler boliglån og bil, dermed sitter han igjen som "vinner" om forholdet ryker. Men vær klar over det at selv om du ikke har kjøpt deg selv inn i huset så kan du ha krav på deler av verdien som er innbetalt den tiden dere har bodd sammen om forholdet skulle ryke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå