....mammatilto... :))) Skrevet 14. november 2009 #1 Skrevet 14. november 2009 Uansett hva vi lager til mat så er ho sikkelig småspist,ho et av pålegget av brødskivene, og spiser middagen/grøt osv med fingrene og det bare flyter utover gulvet. Jeg blir gaaaal...vist vi prøver og gi henne mat blir hun illsint og vrir seg unna. Men det at det ligger mat på gulvet bryr jeg meg ikke så mye om,er værre at ho ikke eter,ho vil helst ha frukt hele tiden om ho kan få det. Så hva ska vi gjøre. Trenger virkelig gode råd :-) Vist vi skal tørke hun i ansiktet blir ho sikkelig sint og hyyyyyyler. Føler som at jeg har feilet som mamma når slike ting skjer. Hun som alltid har vært så kosejente og gjort som vi har sagt,er blitt ei trassen jente som skal teste grenser.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 14. november 2009 #3 Skrevet 14. november 2009 hun vil altså ikke spise med gaffel eller skje selv om hun får det? er det fordi hun ikke mestrer det helt eller vil hun bare ikke? her blev det stas når hanbegynte å få gaffel isteden for bare skje. Kanskje hun vil tørke seg selv rundt munnen? vi har en megasta og trassete 2 åring her, han vil gjøre stort sett alt selv, så han har blitt veldig flink, klarer mye sev siden han har fått god trening. du har nok ikke feilet ids et hele tatt, men en trassete 2 åring er vanskelig å takle, helt normalt. våres er forresten også veldig småspist, men vi gjør ikke noen stor sak av det lenger.han drikker seg gjerne mett, så når han ber om mere å drikke så sier jeg at da må han spise feks 3 skjeer med mat først, og da gjør han oftest det faktisk )
....mammatilto... :))) Skrevet 14. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. november 2009 Det har sikkert med at i bhg så tørker de seg rundt munnen selv,mens her så gjør vi det. Hun spiser med skje,har ikke prøvd gaffel enda...kansje jeg skal prøve det:) Hva gir du han og drikke ????
Ranveig R Skrevet 14. november 2009 #5 Skrevet 14. november 2009 2-åringen vår et og lite. Ho et mest når ho får styre på som ho vil, men blir ILSINT om ho ikkje får både skei og gaffel på bodet til ALLE måltid. Av og til et ho med fingrane, av og til med gaffel/skei, av og til ber ho oss om å "hepe" (hjelpe). Her blir ansiktsvask heller ikkje godt mottatt, men det går bedre om ho får vaske seg sjølv først. Er jenta di frisk og opplagt og ikkje går ned i vekt tåler ho nok å ete litt lite i ein periode, og eg tenker at det er bedre forbigå det i stillhet enn å gjere matsituasjonen så vanskeleg at jenta nektar av trass. Ha faste måltider (ikkje noko snacks mellom måltida fordi ho ikkje ville ete frukost), og ikkje tilby noko anna enn det som står på menyen.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 14. november 2009 #6 Skrevet 14. november 2009 vi drikker melk til middag, ellers får han oftest tynn saft eller vann, eller juice. men bare la henne tørke seg selv, det er nok bare en periode, hun har funnet ut av at hun har en egen vilje og prøver ut åssen hun kan bruke den.
petite fleur Skrevet 14. november 2009 #7 Skrevet 14. november 2009 Noen barn blir mer interessert i å spise hvis de har fått være med på å lage maten selv, har dere prøvd det? Også er det viktig at barnet spiser samme maten som de voksne. Hm...kommer ikke på mer :-) P.S. Gaffel funket her også :-) Og suppe - stor hit! (Dog ikke sammen med gaffel, he he)
....mammatilto... :))) Skrevet 14. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 14. november 2009 jeg får nok finne frem både skjei og gaffelen neste gang skjønner jeg ) Og tannpussen det er et mareritt vær kveld - da slåss vi sikkelig kjempetrist ....
3småtroll♥ Skrevet 14. november 2009 #9 Skrevet 14. november 2009 Er en vanskelig alder det her! Knotten her på 18 mnd er helt lik. Skikkelig nei-gutt om dagen som skal gjøre ALT selv! I dag var jeg på et lokalt arrangement med alle tre barna. Knotten slo seg som vanlig vrang og mens han hylte og skreik som om jeg hadde slått han møter vi selvfølgelig den ene ansatte på avdelingen hans i barnehagen!! åååååÅÅÅÅ føler meg ikke som en mor som kan håndtere barnet mitt da nei;) Men ,men alle vet at barn har sine trassige perioder:=) Her lar jeg knotten spise med gaffel selv. Dersom hen er sulten og ikke får det til så får jeg lov å mate han. Men som oftes lar jeg han grise selv:) Bruker dessert bestikk fra IKEA til alle barna. Det er akkurat passe str på kniv, gaffel og skje;) Så er det også vanlig at de i prioder ikke vil spise eller smake på noe særlig.... La hun styre det selv;) Her bestemmer jeg hva vi skal spise også bestemmer barna hvor mye de vil spise. Ikke lurt å mase for da mister de hvertfall interessen! Og husk at ingen friske barn sulter seg selv;) Ang tannpuss så har vi slitt skikkelig med det! Prøvd å tvinge det gjennom, men er jo ikke noe hyggelig når han skriker til han mister pusten og spyr.... Vi fant tilfeldig ut løsningen for oss; pappen så på når vi skulle pusse og når jeg fikk pusset litt så hoppet pappaen opp og ned mens han jublet og tullet;) Det falt i god smak så etter det kan vi pusse litt og juble litt om hverandre til jeg er fornøyd;) Må hoppe masse og juble høyt!!! Jo mer jeg tuller jo mer får jeg pusse:=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå