Gå til innhold

Er det ikke rart at man sender barna i barnehagen i alle ferier når mor jobber i skolen og har ferie?

Anbefalte innlegg

Er helt enig med HI, det er rart med foreldre som helst skulle hatt barnehagen åpen på julaften. Det tyder på en fryktelig egoisme som det er mye av i dagens samfunn. Jeg synes synd på barn av foreldre som helst bruker tid på seg selv, de er det for mange av!

Fortsetter under...

Til HI,

jeg synes også at du bør ta dette opp med personalte i bhg der du jobber. Dere må finne ut av om dette er et problem, uten å skrive inn om det på en slik åpen side.

Begynner å lure på om du har god støtte på arbeidsplassen, det kan jo være noe i miljøet som gjør det vaskelig å ta opp det man lurer på.

Men jeg er uenig med deg om at foreldre som betaler fullplass skal bruke den mindre for å gi barnet "fri". Mitt syn på bhg er at det skal være den sosiale arenaen for barnet. Har man ikke andre barn hjemme, bør barnet gå i bhg selv om mor har fri for å bli stimulert.

Det blir for tynt grunnlag å kalle noe for omsorgsvikt om foreldre har barnet 8-9 timer i bhg og tre ukers ferie. Om dere kaller inn en slik sak til bv, eller begynner på en uskyldig mor med undersøkelser, vil dere kunne bli stilt til ansvar selv.

Pick your fights!

Jeg tror dette er noe som allerede er en snakkis blant personalet i barnehagen og det skjønner jeg godt. Tror ikke HI mener at dette har noe med omsorgssvikt å gjøre, men undrer seg over at mor ikke ønsker tid med barna.

Jobber selv i barnehage og har også undret meg over enkelte som aldri har fri selv om mor er hjemme med mindre søsken eller har "fri". Bruker ikke mye tid på dette, men synes jo det er rart at barnet alltid er i bhg.

Har man fått barn, må man da ønske å tilbringe litt tid med dem også, eller er det rart.........?

Det med at barna skal være i barnehagen for å bli sosialisert med andre er jeg helt enig i, men det behøver da ikke skje 5 dager i uka, 48 uker i året. Barn har også fortjent å få fri i blant.

Jeg har en gutt som er kjempeglad de dagene han kan få fri i barnehagen. Det er ikke alltid vi gjør så mye, men bare det å kunne ta det med ro og ikke stresse avgårde på morningen er en deilig følelse for både små og store.

Jeg syns jo ikke at jeg trenger å ta dette opp med foreldrene. de bestemmer jo selvfølgelig selv hvor mye de vil sende barna i bhg. og ja jeg vet jo at for mange er det best å være i bhg hele dagen.... og selvfølgelig er det bra for barna å gå i bhg.... men man trenger ikke være i bhg hver dag hele året for å å lære f.eks sosial kompetanse....

jeg har stor forståelse for de foreldrene som faktisk ikke har fri i f.eks julen, påsken osv. Eller de som jobber så pass langt borte at de bruker lang tid på å kjøre barna i bhg og hente dem....de får da naturlig nok lange dager i bhg. de barna jeg tenker på har lange dager pga at foreldrene jobber et stykke unna bhg.... når mor da har mye ferie i løpet av året skjønner jeg ikke hvorfor hun ikke ønsker mer tid med barna.....

og du her oppe, jeg hadde halvdagsplass til eldste i starten av permisjonen..... men så flyttet vi og hun begynte i ny barnehage og der var det ikke halvdagsplasser.... halvdagsplass gir ikke plass til andre barn heller. men er en plass som er fra 8.30 - 15.00

• 2 uker senere...

Det er da opp til hver og en. Min søster jobber i skolen, og barna har sommerfri i rundt 4 uker. Men det er faktisk bedre for barna å være i barnehagen og ha masse moro rundt seg enn å gå hjemme med mamman sin i åtte uker altså! Når det gjelder alle de andre dagene i året så er det opp til den forelderen, og du burde legge vekk irritasjonen:) Det er nok bare sånn noen er!

• 4 uker senere...

Det kan jo være mange årsaker til at barnet er i barnehagen selv om mor har fri.

Mange barn er jo svært aktive og har godt av å være i barnhagen hver dag. På den måten får mor og barn et mye bedre samvær enn om barnet går hjemme hele dagen og kjeder seg med en sliten mor.

Synes noen her inne legger seg borte i vel mye og er svært dømmende jeg.

jobber selv i barnehage som pedleder,men jeg legger meg da ikke i om barnet kommer i barnehagen om jeg vet at mor har fri.

Foreldrene betaler for plassen og bruker den slik de vil, det har ikke vi eller noen her inne noe med

Annonse

Jeg skjønner tankene dine HI! Herregud, så mye sutring det er her inne! SÅ mye som blir diskutert også er dette så forferdelig av HI?? Nei, ærlig talt, såpass til spørsmål får en tåle.

Hvorfor er det viktig å vite om hun er assistent eller ped.leder??

Jeg er sikker på du gjør jobben din flott jeg, HI! Jeg skulle ønske det ikke var mulig alltid å være anonym, for folk tror det er bare å lire av seg guff når man svarer bak et anonym!

Har selv observert mye rare valg oppigjenom.

Selv har poden fri i jula og det er superherlig. Oppe lenger enn vanlig, leker og ser film. Bare slapper av. Han elsker det! <3

Hehe, ja, her var det moro å lese...

Jobber selv i skolen og har en sønn på 5 år med full plass i bhg. Stort sett er han der hver dag selv om jeg har fri innimellom. Dette fordi det blir kjedelig å være hjemme da han ikke har noen å leke med. Han har fått valget flere ganger og valgt å være hjemme.

Det går greit fram til formiddagen hvor han da begynner å kjede seg og angrer på at han ikke dro alikevel. Da blir det bare mas om å se på tv, og da er det for meg bedre at han er i bhg og leker med kompisene sine. Ofte er det slik at barna har det gøy i bhg hvor de kan leke med de andre barna og det skjer noe hele tiden, men vi koser oss på morgenen og tar det med ro før vi kjører.

jeg er enig med innlegger. jobber selv i barnehage, hvor jeg også har mine barn...

Synes det er helt sykt for å være helt ærlig, nå snakker jeg ikke om dere andre her inne men ett og flere tilfeller jeg har og har hatt der en av foreldrene er lærer o.l uansett f.... sender ungene i barnehagen, nå de selv har fri.. og ikke kom her og snakk om at dere jobber så mye utenom elev tiden og retter oppgaver osv, for dere bruker ikke hele fritiden på det.

jeg har flere barn som har foreldre som lærere som er første mann til å komme og siste mann til å bli hentet.

Får dere aldri dårlig samvittighet som foreldre???

hvorfor fikk dere barn da?? det første jeg gjør når anledningen byr seg der jeg får fri fra jobb eller avspaserer, det er å hente ungene,

fordi jeg er så lite med de ellers, i hverdagen, pga jobb.

Det har ikke skjedd en eneste gang at jeg ikke tenke på ungene hvis jeg kommer opp i en slik situasjon der jeg har fri eller ferie at ungene ikke er inkludert.

og det som irriterer meg mest som mor og som barnehage ansatt er at " disse" foreldrene som har sammenhengene 8 ukers ferie, om sommeren, alikevel bare tar barna sine ut av barnehagen de faste tre ukers sammenhengende ferie som er kravet.

men foreldrene selv koser seg hjemme.....

At dere ikke sliter med dårlig samvittighet det skjønner ikke jeg.

men dette er min mening og heldigvis er vi ulike....

Har fått med meg at dette temaet har vert mye diskutert den siste tiden. Mange som er veldig fordømmende til at barn er i barnehagen når en forelder har fri. Skal være forsiktig med å skjære alle over en kam synes jeg..

Er vel selv en av disse mødrene som det viskes og tiskes om da siden jeg har mye fri og min sønn går i barnehagen hver dag fra ca 10 til14-15 (har heldagsplass).. Grunnen er at han selv foretrekker å gå i barnehagen og leke med vennene sine fremfor å være med meg å handle og se på når jeg gjør husarbeid og lager middag. Barnehagen har en kjernetid mellom 10 og 14 og vil at barna skal komme senest 10 og gå etter kl 14, så kan ikke hente før kl 14.

Han blir spurt hver mrg (når jeg er hjemme) om han vil være hjemme eller gå i barnehagen, om han sier han vil være hjemme så får han det. Men stort sett så vil han gå. Han er aldri sliten når jeg henter han, alltid blid og fornøyd. Ser ingen grunn til å holde han hjemme når jeg har fri når han da blir gående å kjede seg på dagtid når han koser seg sånn i barnehagen. Blir best sånn for begge så får jeg gjøre alle ærender og husarbeid i fred og ro, og så vi har hele ettermiddagen til å være sammen..

Da må foreldre engasjere seg i barna da. Ikke sette dem foran Drømmehagen og la dem underholde seg selv. Er så mange tåpelige grunner til at hjemmeværende mødre skal ha ungene sine i barnehagen. Jeg ser ofte at ungene er fra 7.30 til 17.00, og da er mor hjemme hele dagen selv. De ungene som er lengst og som alltid blir hentet sist er mest slitne, leie, sure og trøtte. Kom ikke her og si at barnehagen bare er best, for det er den ikke.

Jeg håper ikke at du jobber i barnehagen. Jeg regner med at det er en spesiell person du sikter til som dette gjelder, og dersom man mener at en foreldre gjør noe som er skadelig mot barnet, så burde man ta det opp med den det gjelder. Det blir bare for dumt å henge det ut på et forum.

Men når det gjelder den generelle debatten - skal barnet være hjemme hele tiden når foreldrene er det? NEI det er jeg helt uenig i.

Jeg er selv student og tenkte det slik de første årene mitt barn gikk i barnehagen, det endte opp med at mitt barn kjedet seg enormt med å være hjemme i 8 uker med bare oss foreldre, savnet barnehagen. Det er også slik at når man får ferie er det greit å ha litt tid til å gjøre ting man ikke har tid til å få gjort i hverdagen. Det handler ikke om at mor/far skal sitte på sofaen hjemme å sløve i dagesvis alene.

Jeg mener at barn iallefall burde ha 4uker sammenhengende ferie (noe som er et krav i de fleste barnehager), men ut over det er det kanskje en bedre løsning å ha korte dager i barnehagen, bare for å få den leken og det samværet med andre barn.

Men slutt å vær så trangsynt, å tenkt at folk er dårlige foreldre med engang man gjør ting annerledes enn hva du selv vil gjøre, alle gjør valg ut fra sine situasjoner - JA finnes nok endel foreldre som tenker for mye på seg selv, men man må nå i det minste la vær å dømme SÅ mye og se med negative øyne på alt. Det er ganske mange som sliter med dårlig samvittighet, stress osv fordi de har jobber som krever mye og fordi de MÅ ha barn lenge i barnehagen. Så vær snill å tenk dere litt om før dere henger ut foreldre som gjør slike valg.

HI her...

Jeg har stor forståelse for at barna ikke har 8 uker sommerferie, 1 uke høst ferie, 2 uker juleferie, 1 uke vinterferie og 1 uke påskeferie..... men det jeg ikke skjønner er når ungene er i bhg fra 7.30 -16.15 hver eneste dag... hvorfor ikke da ha de fri av og til. ikke i julen engang hadde de en fri dag......hvorfor har de da fått barn?

Når barna kommer litt seinere når mor har fri, dvs kanskje 8.15 og blir hentet 16.16 igjen.... så virker det som at hun ikke har lyst å ha mer tid sammen med de...

men eg tror ikke ungen ehar vondt av å være i bhg.... men bare ikke hele tiden....

Annonse

Er enig med HI eg.

Forundrer meg over foreldre som får mange barn, men som ikke ønsker å være med dei. Som leverer først og henter sist, som har ungene i barnehagen og full sfo for ungene både hverdager og ferier.

Hva skal dei med barn da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...