Gå til innhold

Er det ikke rart at man sender barna i barnehagen i alle ferier når mor jobber i skolen og har ferie?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

F.eks så har disse to barna alltid kun tre uker sommerferie. Ingen høstferie, ingen juleferie, ingen vinter ferie og er de heldig så får de fri onsdagen i påske, (siden det da kun er åpent frem til 12) ...

 

syns det er veldig rart jeg. skjønner jo at man som forelder kan trenge litt tid for seg selv...men om sommeren har da moren 5 uker ferie helt alene... er ikke snakk om korte dager heller. fra 9-16.15 hver dag......

i tillegg sendes de i barnehagen mens de hoster, er snørrete osv mens mor har ferie..... tok en time så var feberen komt også....

 

skjønner det ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge barna trives så er det vel ikke noe i veien for det. Mulig barna har selv fått valget, og velger å være i den morsomme barnehagen hvor de kan leke med alle vennene sine istedetfor å være med mor på husvask eller ærender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

110% enig.

 

Har nyskjerrige "tante"/sladdre kjerring i bhg selv.

 

Er møkka lei all synsingen hennes, er du på jobb for å gjøre noe eller å snoke i andres liv?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke hva du som barnehageansatt har med dette å gjøre?? jeg jobber selv i barnehagen og tar i mot alle barn som kommer og gjør dagen deres best mulig. det er MIN jobb. Hvordan familiene velger å disponere sin tid og hvilke valg de tar, det er ikke min jobb å legge meg oppi, så lenge det ikke er snakk om omsorgssvikt...og det er det vel strengt tatt ikke i det hele tatt om mor har noen dager for seg selv.. Kanskje mor har sine grunner som ikke er "åpenbare" for å sende barna i barnehagen...

 

Og at barn får feber utover dagen er heller ikke uvanlig...er ikke lett å se ordentlig tidlig om morgenen hvilken form barna er i... og dersom de ikke har feber er det jo ingen grunn til at barna ikke skal gå i barnehagen.... tipper dette skjer innimellom i barnehagen...også med andre barn?? hos oss skjer det rett som det er!

 

Bare konsenter deg om jobben din du...så går nok dette helt fint!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Har du spurt moren om dette direkte eller r du like anonym i barnehagen også? Vet du at hun har ferie og later seg hele dagen eller kan det hende hun har en ekstra jobb, eller kanskje andre familiemedlemmer som trenger ekstra pleie? Har man betalt for full barnehageplass og barna trives godt så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje mor jobber? Jeg er lærer selv, og har ikke fri fordi om det ikke er elever på skolen. Har mer enn nok å henge fingrene i, og utrolig deilig å kunne arbeide litt mindre hektisk enn tiden elevene er på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha...her var det mangen sure svar gitt... Tror bare HI synes dette er litt rart, hun gjør sikkert jobben sin slik hun skal.

Jeg har også hørt andre som jobber i barnehage forundrer seg over slike foreldre. Det som forundrer meg mest er de som sender barna i barnehagen når de har feber, og bare sier: bare ring hvis *n blir verre! og telefon får de, gang på gang.... Men folk er ikke like. Noen er supermammaer hele tiden, mens andre synes det er SÅÅÅ deilig å få litt fri fra ramp-ungene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes det er litt rart kanskje.. Man kan jo begrense det litt i hvertfall og kose seg hjemme med barna litt når man har fri;) Skjønner godt de første dagene siden man behøver å slappe av litt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du også det er rart at denne moren ikke får tilbake betalt ekstra ferie, eller krever permisjon pga hun tar lengre ferier.

 

Synes du det er helt ok at hun skal betale for å ha barnet hjemme?

 

Ikke krev at foreldre skal ha langeferier og kortedager uten at dere også krever kutt i foreldrebetalingen. Synes dere bør få stemplingskort i bhg også betaler vi foreldre timer.

 

Vedder at dere hadde sluttet å syte da når det betyr innstramning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg ganske enig med HI her. Synes det er rart at hun får så mange negative tilbakemeldinger.

 

Har man valgt å få barn så må man da vel ha lyst til å tilbringe litt tid med dem også? Klart barna har det bra i barnehagen, men de har også godt av å ha noen fridager hvor tempoet er lavere enn i barnehagen. Og når det her er snakk om lærerbarn hvor foreldre har "fri" 10/12 uker i året må det være lov å undre seg.

 

Voksne har en arbeidsmiljølov som skal beskytte våre interesser, men barna da? De kan være i barnehagen lange dager uten at det blir stilt spørsmål. For de har det jo så bra der......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

typisk å ikke svare på det jeg spør om:

 

Hva med betalingen skal ikke den nedjusteres om de ansatte "mener" et barn bør ha mer fri?

 

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idiot! selv om jeg har betalt for at barnet mitt skal gå i barnehagen, så kan jeg da for svarte ha ham hjemme fordetom?? Er jo barnet mitt.

Da jeg jobbet deltid hadde jeg han hjemme ofte selv om jeg hadde full plass. bare fordi jeg VILLE d og hadde lyst å kose meg med ham. Synes at det kan bli litt lite kos når all tiden man har med barna er ettermiddager og helger. jeg er ikke HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si meg enig med Hl her utifra det hun beskriver. Nå kjenner jo ikke ikke jeg til bakgrunnshistorien her, men er enig i at jeg syns det er rart å kun gi barnet 3 ukers sommerferie når man selv har lang ferie, og ikke juleferie eller noen ting. Vet godt at lærerne gjerne jobber noe den første uken etter at elevene har tatt sommerferie og starter en uke før, men de har allikevel fort 5-6 ukers sommerferie. Ser ikke noe galt i om man unner seg en fridag innimellom alene, men dette har jo noe med å ønske å tilbringe tid med barnet sitt. Barnet trenger jo også ferie akkurat som vi voksne.

Selvfølgelig har ikke de ansatte i barnehagen noe med det, men det er vel ikke det som er poenget til Hl å bry seg med andre. Som jeg tolker innlegget er det at hun syns det er rart at man ikke ønsker å tilbringe mer tid med barna og at man ikke unner dem ferie også. Trodde det var sånn at man betaler for 11 mnd og må ta 4 uker ferie i hvertfall i de fleste barnehager. Og ja vi gir gladelig snuppa vår mer enn 4 uker ferie selvom vi betaler for full plass 11 mnd i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hvem du er : )

 

At du har barnet på deltid men betaler full plass, ditt liv ditt valg.

 

Hvorfor ba du ikke om halvplass?

Man kan få det. Man fyller bare ut et skjema og så går det lett i orden.

 

Eller er du en sånn som bestiller ferie i høysesongene, kjøper brødet på bensinstasjonen og fyller tanken mandags ettermiddag?

Noen må jo holde liv i det markedet også, flott stå på. De som lever av slikt pleier å si: "det fødes en xxxx hver dag."

 

Lykke til : )

 

Heldigvis så har de aller fleste ansatte det givende og spennende på jobben sin i bhg, det er et ansvar vi alle har, å gjøre jobben givende : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 09:10- Er du en av de foreldre som synes at man må utnytte plassen sin fullt ut og leverer barnet når bhg åpner og henter når den stenger? Bare for at du skal få det du betaler for?

 

I så fall er det ditt tap og barnet ditt sitt. Bhg er bra det, men barna bør da tilbringe litt tid med foreldrene også. Har en mulighet til å tilbringe en dag sammen i ny og ne er jo det flott. Når skolehverdagen kommer er det slutt på den friheten.

 

Jeg har jobbet i bhg i 11 år og har heldigvis ikke møtt mange av den typen, men har hørt andre prate om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg er hun som har jobbet deltid men hadde full plass. Jeg hadde full plass fordi jeg hadde et håp om å få jobbe fulltid, og noen uker gjorde jeg dette fordi jeg var vikar og visste aldri hvor mye jeg skulle jobbe. Så det var vel en forderdelig enkel forklaring på det??? Høres ikke helt smart ut du... kjøper aldri mat på bensinstasjonen nei...latterlige argumenter du kommer med da. ta deg i sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med HI. Syns det er rart.

 

Men man vet jo ikke hva som ligger bak. Og det kan være grunner som ikke blir fortalt i bhg.

 

Har selv en venninne som har ikke jobbet ett år. Hun hadde tilsynelatende fri for naboer og bhg ansatte. Sannheten var at hun var syk, gikk hyppig til behandling og hadde enormt redusert kapasitet. Men det var ikke noe hun ønsket at andre enn familie og nære venner skulle vite. Regner med at det var endel som tenkte sitt...

 

Tanken å få full valuta for pengene i bhg er latterlig. Det er ditt eget barn det er snakk om!

 

Vi betaler full plass men har så korte dager som vi har mulighet til. Og bare en bonus hvis vi kan få til ekstra fridager. Og det har vi- hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i bhg og vet at man ikke alltid skal tro noe om folk man ikke kjenner. Har flere barn som er lenge i bhg selv om mor eller far er hjemme eller er lærer. Noen er veldig syke både fysisk og psykisk som gjør at de ikke klarer og ta vare på barnet sitt opptimalt hele tiden. Noen lærer jobber ekstra om sommeren for å få litt bedre råd slik at de kan ta med ungene på ekstra ting. Spes alene mødre.

Vi har også de barna som vi gjerne vil at skal være i bhg fordi de ikke finner plassen sin og da trenger de og være mye der slik at de skal bli trygge.

 

Så ikke fordøm før dere vet bakgrunne til mennesker.

 

De aller verste til og ha barna mye i bhg er foreldre som setter jobben og eget liv først. De er i bhg fra tidlig morgen til sent å¨kvelden og aldri mer fri enn det i de må. Men foreldrene reiser til syden og på langhelger uten at ungene får være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du er assistent eller pedagogisk leder, men uansett så er oppgaven din å ta best mulig hånd om barna og ikke gruble over hvorfor barna kommer hver dag. Moren gjør ingenting galt, så lenge barna får de 4 ukene ferie de skal ha. Barna har ofte nettverket sitt i barnehagen og de vil gjerne leke mest mulig med vennene sine, også om sommeren? Moren kan ha mye husarbeid, rydding osv, som hun ellers må gjøre om ettermiddagen. Kanskje familien har tid til å finne på aktiviteter på ettermiddagen når moren har "ferie", fordi moren da er ferdig med f.eks trening, venninnebesøk,rydding, shopping og husarbeid når barna kommer hjem? Kanskje hun har bedre tid til å lage middag? Lærere trenger mer fri om sommeren, fordi at de i skoleåret jobber mye på kveldstid med retting og planlegging. de jobber vanligvis ca en uke etter skoleelevene tar sommerferie og begynner ca en uke før skolestart. så jeg tenker at det bare blir 3 uker før barnas ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her..

 

jeg har venninner som er lærere og de jobber ikke to av ukene ungene har ferie. så de har 8 uker ferie....

 

jeg syns det er latterlig å si at foreldrene skal betale mindre om de har kortere dager i blandt. Det jeg er opptatt av er at disse barna har lange dager i barnehagen alltid. Har liten tid sammen med foreldrene.... foreldrene r for alt i verden kjempe hyggelige og flinke med dem. Men som mor selv så får jeg meg ikke til å skjønne at man ikke vil ha ungene sine hjemme når man har fri selv. selv om man betaler for en barnehageplass. jeg har hatt et år i permisjon. jeg hadde da eldste i barnehagen. hadde fullplass men hun var der aldri mer enn fra 9-10 - 14-14.30.... Da fikk hun lekt litt og jeg og minsten fikk kost oss litt sammen. Så hadde vi rolige morgninger og hadde god tid på ettermiddagen... hva skal man med barn om man ikke orker å ha dem hjemme? Er det vi som barnehageansatte som skal oppdra barna for dem? nei sånn syns jeg ikke det skal være.

 

og selvfølgelig tar ikke barna skade av å være i barnehagen. og for noen barn vet jeg jo at det er for det beste at de er hele dagen i barnehagen. Men det er noe jeg ikke syns for disse barna..... de vet jo også at mamma er hjemme så de spørr jo heletiden når hun kommer og henter dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo svare om du er assistent eller ped.leder.

 

Du kunne da hatt barnet ditt i redusert plass når du var hjemme, da kunne et annet barn ha fått plass og. Tenkte du ikke på det?

 

Det er mange foreldre som føler seg presset til å kutte i stillingen, pga de føler bhg ikke er et tilbud hvor barna kan være i 8 timer. Noen forteller at grunnen er personale som er ufine om de har lange dager og korte ferier. Dette begynner å bli allment kjent, blandt arbeidsgivere, fagforeninger, kommune og topp politikere.

 

Politikerne vil heller lage gode ordninger for mor og barn hjemme og oppfordre til redusert bhgplass, enn å sløse penger på fulle plasser som bare blir brukt 60%, men betales for 100%.

 

For husk at det er ikke foredrene som betaler det meste av bhg regningen, men skattebetalerne.

 

 

Titt for tatt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at du bør ta dette opp med resten av personalet i på avdelingen og styrer og med mor. I tillegg bør du og få en samtale med barna der de kan fortelle fritt om hva som skjer hjemme. Da kan du enten få bekreftet eller avkrftet din bekymring for barna. Det kan være mange grunner til at barna har lange dager i barnehagen. Jeg mener at det ikke er hvor mange timer barnet er i barnehagen som skal bestemme om man er en god mor eller ikke. Prøv heller å få snakket med barna om hvordan de har det i den tiden de faktisk er hjemme med mor. Og hvor er far, besteforeldre og resten av nettverket i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...