Gå til innhold

Dere med tørre barn, hvordan fikk dere det til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var barnet motivert selv? Mange uhell før det ble bedre? Vi har ei jente på 2,5 som vi har øvd med siden hun ble 2 rett før sommeren. Når hun er naken er hun kjempeflink å gå på potte, men med klær på så har hun rett som det er uhell. (Hun har bleie på ute og når hun sover).

Vi vil ikke presse henne, så hun får velge selv på dagtid om hun vil ha bleie eller truse på. I perioder er hun kjempeflink, men så etterfølges det av en rekke uhell og vi får nesten lyst å gi opp. Kan problemet være at det blir så ukonsekvent med når hun har bleie på og ikke?

Men det verste er nesten at hun plutselig har sluttet å si fra når hun har full bæsjbleie. Før vi begynte med alt dette ga hun alltid beskjed om bæsj i bleia, men nå kan hun gå med det helt til vi først oppdager det..Tro om det er en konsekvens av alt styret, at hun opplever det som stress?

Gode råd tas imot med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en som er 2år og 7mnd, han begynte selv å ville gå på do og forstod hva det ville si å gå på do å tisse,da han var 15mnd, skal også sies at han har en storebror på 4år også da,så kan være derfor han også ville være stor gutt å gå på do.

Hadde igrunn ingen planer om å starte før nå i sommer med dette,samme som storebror,men han var så villig selv,og endag før sommer ferien,fikk jeg beskjed i bhg om å levere han uten bleie dagen etter,for han hadde selv bestem at han skulle ikke ha bleie mer,og da var det gjort,ingen vei tilbake da =) nå er han helt tør på dagtid,sover uten bleie på dagtid også,men enda nattbleie på,tisser såpass mye på natta at den skal han få lov å ha en stund til.

Bæsjen tok en stund før han gjorde på do,ville ha bleia på når han gjorde det,og helt i orden for oss,plutselig bæsjet han på do en dag han var litt dårlig i magen,tror ikke det var helt planlagt akkurat,og da var det også gjort =)

Lillebror har så å si ikke brukt potte heller,bare do.

Eneste jeg kan gi tips om er å la henne ta det i hennes tempo,oppmuntre,prøve å sette henne der,spøre om hun må tisse og slikt.. noe annet går nesten ikke så lenge de ikke vil selv.

Og hun er jo bare 2,5år,og enda tidlig igrunn til å slutte med bleie =)

masse lykke til =)

Skrevet

Vi hadde det veldig lett med eldste, så er kanskje ikkje den rette til å svare på dette, men eg kan no fortelle korleis det heile arta seg.

Guten har bursdag i september. Sommaren før han fylte 2 ville han av og til tisse på do, og det fekk han lov til. Han gjekk ein del utan bleie, tissa nokte gongar på do, nokre gongar på golvet. Viss han fekk truse/bukse på gløymde han å gå på do.

Om hausten ville han ikkje gå på do meir, så då lot vi vere å prøve.

Neste sommar gjekk vi ein dag på handlesenteret då guttungen stoppa opp og blei ståande stille. Eg spurde om han kom snart og då han svarte "bare vent litt, eg må bare tisse ferdig først" skjønte eg at tida var moden.

Frå den dagen tok vi av bleia. Han gjekk ofte rundt i berre boxer og t-skjorte, eller utan boxer heime. Han hadde kanskje 3-4 uhell den første veka, deretter hadde han vel ikkje meir enn 2-3 uhell det neste året. Dei første to vekene etter dagbleieslutt hadde han våt nattbleie berre ein gong trur eg, så vi valgte å kutte ut den og då vi kom heim frå ferie tre veker etter dagbleieslutt.

I ditt tilfelle trur eg at eg ville bestemt meg for enten/eller. Enten å satse beinhardt og øve konsekvent eller å vente eit par månader og sjå om ho er meir mottagelig då.

Lille er akkurat fylt 2, og har begynt så vidt å tisse og bæsje litt på do, men det er stort sett viss ho er på badet og er naken når ho merkar at ho må på do. Håpar det går like greitt å få hå tørr som broren, kanskje til sommaren...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...