Gå til innhold

Hva gjør mann når man har LUS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har fått lus i barnehagen, og vi har jo aldri vært igjennom dette. Hva skal mann gjøre? Og han skal egentlig i barnehagen til tirsdag igjen, skal jeg da ringe å holde han hjemme?

Helt ny på det her, og aldri hatt det selv, så vet ingenting om det!

huff. dumme spm, men som sagt, har jo ikke opplevd dette før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må rett meg selv, vet jo ikke om han har fått det i barnehagen, kan jo ha fått det selv. Men fått med skriv om at det gikk lus i barnehagen, så "gikk ut i fra det"

Hi

Skrevet

Kjøp lusevask på apoteket. Han kan gå i barnehagen igjen 12 timer etter første behandling, tror jeg det er.

Skrevet

legg også alt sengetøyen i fryseren et par timer , da dør lusen, og man slipper lettere unna.

Kjøp også lusekam og gre GODT morgen og kveld.

Den i metall er bedre enn den i plast!

Skrevet

What?? i noen timer???

- Kjøp lusmiddel, det er mange forskjellige så hør hvordan den du kjøper skal brukes..

-Kjøp luskam¨, bruk morgen og kveld hele uka for å fjerne egg.

- Vaske ALLE klær på 60 grader, det som ikke tåler så høy tempratur skal ligge i fryseren i en stengt plastpose i 24 timer, eller i en stengt pose med insektmd i 1 uke eller 2 uker i en stengt pose uten insektmd.

- Vask kammer/børster, tørk støv på de fleste flater.

- ta av trekket på sofaputer enten vask på 60 grader el i fryseren.

Det er noe dritt å få lus og enda verre er det når folk ikke vet at dette kommer tilbake igjen så man MÅ ha en ny kur etter 8 dager ( eller 7 med noen prudukter) for da risikerer man å få det flere ganger selv..

For fremtiden så kjøper du "prevantiv" luskur så når det er lus i barnehagen vasker du håret til poden to dager med det så slipper du alt dette styret en gang til..

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg har også lest det med ny kur om 8 dager igjen, så det gjør vi garantert!! Nå har jeg også slengt det meste i fyrseren (i poser), vaskemaskinen står på, med masse klær i vente..

Takk igjen for svar :-)

Hi

Skrevet

Hvis han kler kort hår ville jeg klippet det med klippemaskin. Så mye lettere både å gre og sjekke.

I England anbefales ikke lenger kjemiske kurer pga mye resistens, så vær obs på at greing er det desidert viktigste.

Man trenger ikke vaske "hele huset". Holder med sengtøy.

Og ikke bruk midler uten at man har lus. Det er ikke sunne greier verken for barn eller lus, og man kan øke resistens.

Skrevet

Merklig at du påpeker dette..

Jeg har nemlig fått stikk motsatt beskjed, lus kan leve i opptil 14 dager uten en vert så derfor er det lurt å vaske nøye eks rundt senga, på barnerommet, børster, puter som barna bruker osv..

Har også blitt anbefalt å behandle hele familien samtidlig for å ikke spre smitten..

Det verste med lus er jo det at den kan leve i 14 dager uten en vert å dermed reinfisere samme vert flere ganger.

Kanskje det er like mange "regler" på dette som meninger om SI vaksinen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...