Gå til innhold

Er JEG en svinler, da?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo ann på om du jobber svart eller hvitt det da, smartass.

Skrevet

svinler? Er det latteren til grisen? Det er vel kanskje ikke så lurt å prate høyt at du er det i disse svineinfluensatider.

Skrevet

Takk, takk annie 16.51. Er så lei av folk som tror jeg tjener ok fordi de tar for gitt at det jeg tjener "er jo svart". Det er det IKKE. Jeg betaler skatt som alle andre enda lønna er lav nok før skatt.

HI

Skrevet

Hvor mye tjener man på dette i mnd? Hvitt altså, pr barn?

Skrevet

Mann får 6.000 pr barn pr måned. Altså tror enkelte at man sitter igjen med 18.000 "utebetalt" for full jobb (tre barn), og det er jo like mye som ved lønn på 27.000 før skatt.

Sannheten er heller følgende: 900 pr barn pr måned går til utgifter.

Altså 15.300 pr måned FØR skatt. Forøvrig ingen feriepenger, altså ingen penger i juli. Og ofte foreldre som synes du bør tjene enda mindre enn 15.300 i f.eks. desember, for da kommer jo ikke barna hver dag.

Skrevet

Synes du tjener greit for en relativt enkel jobb. Hvis det er så ille kan du heller bare bytte yrke, null problem.

Skrevet

Nå betaler ikke vi dagmammaer så mye skatt da, vi kan jo trekke fra utgifter til tegnesaker, leker osv. I tillegg kan vi trekke fra for slitasje på eget hus, for renhold osv. Skatteprosenten blir ikke akkurat høy.

En lav pris å betale for fulle trygderettigheter, i motsetning til de som er svarte dagmammaer og ikke har en eneste rettighet om de skulle bli syke, for ikke å snakke om hva de taper av pensjonspoeng.

Man blir ikke rik av å være dagmamma, men det er en enkel og trivelig jobb å ha en periode av livet.

Skrevet

Vi kan trekke fra 950 kr pr måned av betalingen for hvert barn til tegnesaker, mat, slitasje, vogn etc. Dette er jo utgifter vi faktisk har. Nettopp derfor blir LØNNEN før skatt ca 5.000 pr barn, ikke 6.000 som foreldrene betaler.

Så Anno 19:02 synes en årslønn på 11*15.150= 166.000 er greit for en relativt enkel jobb (å ta seg av tre 1åringer).

Ja vel, men det er uansett irriterende at så mange tar for gitt at jeg er en svindler som har 166.000 i lomma, bare fordi 166.000 minus skatt egentlig er for lite å leve av.

En annen over her nevner at skatteprosenten ikke blir så høy. Sant nok, på den lønna blir ikke skatten mer enn f.eks. 25.000 i året. Kanskje bhg-assistenter, butikk ansatte etc. også andre i enkle yrker også fint kunne hatt like lav lønn i og med at de også ville fått mindre skatteprosent?

Uansett: Har man bare ca 13.000 i måneden utbetalt, er det lite hyggelig med foreldre som synes at i desember bør man få enda mindre fordi man som alle andre har fri i jula. Hvordan betaler man husleie og mat etc. med enda mindre den måneden?

HI

Skrevet

Det virker du har valgt helt feil jobb, du er jo så bitter og misfornøyd..

Det sier seg jo selv at det begrenser seg hva en dagmamma kan ta i lønn før det ikke lønner seg å bruke deg og foreldrene heller blir hjemme med barnet selv.

Er enig med deg i at du skal ha full lønn i desember da, foreldrene får lønn for de røde dagene de også.

Men bortsett fra det, du har selv valgt et lavtlønnsyrke så jeg skjønner ikke hva du klager over. Jobben har jo sine fordeler også, regner med det er derfor du har valgt nettopp denne jobben. Synes du det er så ille får du heller ta en jobb i matbutikk eller som assistent i barnehage da..

Skrevet

Det jeg klager over, er at folk ofte tar for gitt at jeg er en svindler, altså at jeg jobber svart.

En annen sak er at jeg synes alle som tjener lite har en viss rett til å klage over at akkurat deres yrke er dårlig betalt, selv om de likevel foretrekker akkurat dette yrket. Det gjelder også alenemødre som går på OS. De må gjerne klage over at de har så lite å rutte med, selv om de foretrekker full OS heller enn jobb.

HI

Skrevet

Nei, du er jo ikke en svindler så lenge du betaler skatt. Merkelig spørsmål. De fleste antar ikke at dagmammaer er svindlere...syns du virker nokså paranoid. De som svindler er jo de som jobber svart, og hvertfall de som jobber svart og er sykmeldte eller mottar andre typer trygder og stønader beregnet på dem som er uføre, enslige etc- og man ikke er det.

Skrevet

Er foresten uenig i utsagnet ditt om at man har rett til å klage når man selv velger et yrke og inntekt ut fra trivsel/ønsker/behov. Alenemødre som mottar full OS gjør jo gjerne kun det i en periode- men dersom det er et bevisst valg istedet for å jobbe, unner jeg ikke dem å klage heller.

Hilsen alenemor i arbeid uten OS.

Skrevet

Dere er jammen rare...!

Det skrytes mye av hvilken innsats man gjør dersom man går hjemme med barna, å være hjemmeværende tilsvarer 2 fulltidsjobber osv.

Men hvis man er dagmamma til tre 1-åringer (ofte i tillegg til egne barn), da har man valgt en så ENKEL jobb, at man trenger ikke høyere lønn??

Idioter!

Skrevet

Jeg har ikke sagt noe om at jobben er enkel eller ikke- men spørsmålet var jo om HI var en svindler...og det er hun jo ikke....Mener likevel at hun har valgt yrket selv bevisst på at det er en jobb som ikke er spesielt bra betalt- og dermed har hun ikke nevneverdig grunn til å klage. Om yrket er slitsomt og burde vært betalt bedre blir jo en annen sak.....Hilsen hun med de to innleggene før deg.

Skrevet

Ja, jeg er sikkert paranoid som startet denne tråden med å si at jeg er dagmamma og spørre om folk trodde jeg var en svindler. Ble veldig glad for første svar, at det kom an på om jeg jobbet svart eller hvitt :-)

Og du alenemor i arbeid uten OS, har sikkert aldri følt det som noe problem at folk tror du får masse støtte som du faktisk ikke får :-)

HI

Skrevet

Jeg ville heller stilt spm.tegn ved at ett menneske har ansvaret for 3 ettåringer samt eget/egne barn. Mulig jeg burde synes det er heroisk eller noe slikt, men når det gjelder andres barn synes jeg vel bare det er i meste laget.

Ville dere hatt ett-åringen deres hos en person med hendene fulle?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...