Anonym bruker Skrevet 14. november 2009 #1 Skrevet 14. november 2009 Så gikk til legen, hun sykemeldte ikke gravide men skrev heller ut et tilretteleggings ark til arbeidsgiver. Hvor mye kan en bhg tilrettelegge egentlig? I henhold til svimelhet, kvalme, bekkenløsning... Tok kontakt med hun som anbefalte meg, å hun ringte legen fikk da to ukers sykemelding men for noe helt annet.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2009 #2 Skrevet 14. november 2009 Å bli sykemeldt er ofte ikke førstevalget. Å prøve tilrettelegging er det første man gjør og da synes jeg du skulle prøve det. Bedre enn å være sykemeldt
Anonym bruker Skrevet 14. november 2009 #3 Skrevet 14. november 2009 Dersom legen hadde nektet å sykemelde meg hadde jeg blitt passe sur. Sliter også med svangerskapskvalme og har ingenting på en arbeidsplass å gjøre akurat nå. Det er jo veldig typisk de som har hatt perfekte svangerskap uten det spor av kvalme eller bekkenløsning å si at svangerskap ikke er en sykdom. Det er jo sant nok, men å ikke gjenkjenne bivirkninger og ta hensyn til dette når man er lege synes jeg er hårreisende.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2009 #4 Skrevet 14. november 2009 legen min prøvde å få meg ut i arbeid etter en periode med sykemelding, for jeg var jo passert uke 12 og da er jo aaaalle gravide over kvalmen...jaaada...jeg spydde ikke bare jeg tok en dusj, eller prøvde å rydde liksom...
Gjest Filifjonka Skrevet 14. november 2009 #5 Skrevet 14. november 2009 Jeg har også vært i denne situasjonen. Jeg hadde hyperemesis, men fikk ikke sykmelding. Ikke delvis sykmelding eller anbefalt tilrettelegging heller. Så jeg måtte pent møte opp på jobb, men tilbrakte vel egentlig mer tid med å henge over doskåla enn med å gjøre noe fornuftig. Og sånn sett var det kollegene mine som fikk støyten. Det som hjalp meg var da jeg kom til jordmor på kontroll. Da jeg skulle reise meg fra benken svimte jeg av, og da lurte hun på hvordan det egentlig sto til. Så jeg fortalte om kvalme og oppkast som aldri sluttet, og så sjekket hun vekta. Den hadde selvsagt gått nedover. Jordmor tok med journalen min, marsjerte inn til legen og kom tilbake med en sykmelding. Moralen er: Kom deg til jordmor! Legene er oppdratt til at "svangerskap er ingen sykdom". Jordmødre er opptatt av at mor og barn skal kunne ha det bra.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2009 #6 Skrevet 14. november 2009 Anbefaler dere med så sære leger å bytte fastlege. Hvis man ikke er i stand til å jobbe bør man sykmeldes helt eller delvis, enten man er gravid eller har en "ordentlig" sykdom. Ærlig talt.
Gjest Filifjonka Skrevet 14. november 2009 #7 Skrevet 14. november 2009 Bytte fastlege? Joda... Jeg vet at alle har krav på det, men det er ikke alle steder i Norge det fungerer slik skjønner du. Jeg bor på Bygda. Vi har et legekontor, med to stillingshjemler. Kommunelege 1 og Kommunelege 2. De to stillingene har felles ansvar for listepasientene. De siste årene har som regel en av stillingene vært besatt (noen ganger ikke det engang). Jeg kan ikke huske sist det var to faste leger her. De dekker det inn med innleide 14-dagersvikarer. Selvsagt kan jeg velge en fastlege i nabokommunen. Da kommer det med avstand inn. Det vil bli en 70-80 kilometers kjøring en vei for å komme seg til legen. Dessuten er nabokommunene i samme stilling som min kommune: De sliter med å få tak i leger. Dermed vil man antagelig oppnå akkurat det samme ved å bytte, i tillegg til ulempene med vesentlig lengre kjørevei. Jeg er for øvrig helt enig med deg i at legen bør kunne sykmelde gravide som åpenbart ikke fungerer i jobb pga helseplager. Enten det er bekkenløsning eller hyperemesis.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2009 #8 Skrevet 14. november 2009 Jeg har selv hypermesis, har vært sykemeldt i 3 måneder 100%, men nå fant legen ut at han ville gi meg aktiv sykemelding. Jeg tror ikke helt at han forstår hvordan det er å spy døgnet rundt, gruer meg til å snakke med jobben på mandag. Det er som en over her sier ikke arbeidsplassen som gjør at en ikke fungerer i jobb, men formen jeg er i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå