Gå til innhold

Er jeg en svindler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sammen med BF, men vi ble først sammen noen mnd etter at babyen ble født. Vi bor ikke sammen, men han er her av og til og sover her kanskje en natt i uka. Pappaen og jeg er studenter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er du. Så lenge du er sammen med bf så er du ikke alenemor!

Skrevet

nei det er du ikke. så lenge du ikke bor sammen med han er du alenemamma.

Skrevet

Jeg syns du er en svindler, for du er sammen med bf. Jeg valgte også å bo borte fra BF, mens vi fortsatte å være sammen, men det var vårt valg. Det hadde vært svindel om jeg fikk ekstra penger for å være alenemor når jeg ikke var det. Vil dere spare penger, kan dere flytte sammen.

Skrevet

Ja, i følge regelverket har du ikke krav på støtte når du av og til lar HAM overnatte. Selvsagt har du like store utgifter som "ekte" alenemødre, men de vil gjerne utelukke slike som deg.

Du blir nok tatt i razzia en dag, til stor glede for dem som bare har andre enn bf på overnatt :-)

Skrevet

Det trodde en venninne av meg også, men hun ble tatt av NAV og fikk beskjed om å betale tilbake det hun hadde fått i støtte som alenemor fordi hun per defenisjon ikke var alenemor så lenge hun var sammen med bf.

Ble en dyr erfaring for henne det.

Skrevet

Hmm.. Ja snakket nemlig om dette på møte med NAV før hun ble født, og dem sa at så lenge jeg har hovedomsorgen for babyen og han har lite samvær så kunne jeg fint være sammen med BF. Han bor ikke her og har ingen ting her heller.. Hender at han glemmer igjen en genser eller noe

Skrevet

Men om vi vil flytte sammen, noe som ikke skjer med det første, pga sånn ting er mellom oss. Så melder jeg fra til NAV.

HI

Skrevet

Jeg vil tro at dette er i gråsonen.

Du er kanskje sammen med barnefaren, men hvis det er som du skriver at han bare er der av og til, så tror jeg faktisk at jeg ville kalt deg alenemor/enslig forsørger.

"Du må også være alene om omsorgen for barn og fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med."

Dette mener nav. Og det som regnes for å leve sammen med en person i Norge er å bo sammen, dele utgifter og dele ansvaret for barnet.

Så så lenge dere ikke lever sammen, så mener hvertfall jeg at man ikke er noen svindler.

Dere studerer ferdig og skal i gang med to lange arbeidesliv etterpå. Se på dette som er "fri pakke" som du skal betale skatt på i mange år på fremover.

Skrevet

Jeg er ferdig utdannet, men jeg ble gravid det året jeg hadde friår fra jobb osv.. Typisk. Men jeg tar noen studier ved sidna permisjonen for å generell studiekompetanse

Skrevet

Så lenge dere er kjærester er du pr definisjon ikke enslig forsørger..

Om min samboer hadde flyttet til andre siden av landet for å ta en utdanning, men hadde kommet til meg på besøk og overnattet av og til hadde ikke jeg vært enslig forsørger. Jeg hadde hatt en mann som bodde borte et år...

Skrevet

Du kan fint ha en kjæreste som overnatter en gang i uka uten at det går ut over trygderettighetene dine, men om det er faren til barnet som er kjæresten din har du ikke krav på støtte lenger!

Skrevet

Det hadde vært annerledes om dere tidligere hadde bodd sammen. Da hadde du ikke vært enslig forsørger(pr. def) om dere nå var kjærester og kanskje hadde planer om å flytte sammen senere.

Men siden dere ikke har bodd sammen før, og enda ikke gjør det, så er du egentlig enslig forsørger. Det er litt gråsone dette, og vil nok bli sett på med litt skjeve øyne av en del. Men etter regelverket, så er du nok enslig forsørger.

Regner med at du i tillegg har foreldreansvaret alene?

Skrevet

En veninne av meg har det akkurat likt, og hun er ikke en svindler så lenge barnfar faktisk ikke bor sammen med henne. Hun tar jo hånd om ungen nesten alene hver dag så det er jo mye tøffere for henne enn oss med mann som kommer hjem hver dag så og si.. Hun sa til NAV at hun var sammen med ham, og at han var jo på besøk innimellom, og de sa hun hadde krav på støtte da.

Skrevet

Hva i hovedinnlegget skulle tilsi at du svindler?

Skrevet

Er du helt blond?

Det står jo i hovedinnlegget at hun har baby, og studerer, og har utgiftene til å bo etc. alene. Da er det vel klart at hun ønsker penger som gave i stedet for som lån? At hun altså har OS i stedet for å leve på Lånekassa.

Spørsmålet er altså om hun er en svindler i og med at en teit regel bestemmer at når den mannen som overnatter en gang i blandt dessverre er bf, så skulle hun egentlig levd av lån. Og ikke av OS slik de "stakkars" alenemor-studentene gjør.

Skrevet

Selvfølgelig er hun ikke en svindler,hun bor jo ikke sammen med noen! Hun har like mye krav på OS som andre alenemødre.

Skrevet

Nei, det står ikke det du skriver i hovedinnlegget.

Uansett bør hi spørre Nav om regelverket.

Skrevet

Det står ikke fordi man skjønner det likevel, hvis man ikke er deg.

Uansett bør hi ikke spørre Nav om regelverket. Hun ER jo en svindler som har feil mann til overnatting. Ingen vits i å la NAV få snusen i det. Og ingen vits i å tilpasse seg økonomiske realiteter ved å ligge med en annen mann. Pengene TRENGER hun, og hverken hun eller barnet er tjent med at hun har seg med en som NAV godtar uten trekk i livsgrunnlaget hennes.

Skrevet

Til 15:49:

Jeg tror det er DU som skal lese litt mer i regelverket. Jeg la en link til det litt lenger oppe her.

Skrevet

"Enslig forsørger regnes en person som er ugift, skilt eller separert, og som har aleneomsorg for barn. En ugift, skilt eller separert person som BOR sammen med den andre av barnets foreldre, blir ikke ansett som enslig forsørger, og har dermed heller ikke rett til de ytelsene enslige forsørgere kan få. Når en enslig forsørger lever i et EKTESKAPSLIGNENDE forhold med en annen enn den andre av barnets foreldre, og har gjort det i minst 12 av de siste 18 månedene, faller retten til stønad som enslig forsørger bort".

Om du er kjæreste med barnefar eller en annen mann har ingenting å si. Det er hvorvidt dere deler bosted, utgifter og den daglige omsorg for barnet som har noe å si.

Skrevet

Det holder ikke at bf har et annet bosted, hvis han blir tatt på fersken i ektesenga en tidlig morgen. Selv om han deler utgift og omsrog på den foreskrevne måten som er bidrag og maks 40% omsorg.

Skrevet

det kommer jo ann på hva Hi har skrevet i papirene sine til NAV. når man søker på stønader så må man skrive på om man har et forhold til BF eller om det er sansynlig at man får det og vidre skriver man under på at man skal si i fra om sivilstatus endrer seg.

om du har opplyst om at dere er sammen men ikke bor sammen og de har bevilget stønader er jo saken grei.

har du opplyst om at dere ikke er sammen og dere nå er det og ikke bor sammen og du ikke har opplyst nav om det så vil jeg anbefalle deg å gjøre det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...