Gå til innhold

Når skal vi fortelle nyheten?


Gila

Anbefalte innlegg

Er førstegangsgravid og 6+3 idag. Er så lykkelig og dør etter å fortelle nyheten til hele verden! Hittil har jeg sagt det til tre nære venninner, men gleder meg sånn til å si det til foreldrene våre. Når synes dere det passer seg å si det, er det mange som venter helt til uke 12? Tror nemlig ikke jeg klarer det.. Og vet noen en artig måte å fortelle foreldre nyheten på? Takknemlig for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sa det til foreldren mine når jeg v ar omtrent like langt på vei som du er nå. Jeg ga de bare beskjed om at det var hemlig til jeg var 12 uker å vei.. Skjønner godt at du holder på å sprekke av lyst til å fortelle:)) Akkurat likedan jeg også. Nå er jeg gravid på nytt og 5 fullgåtte uker i dag. Jeg skal prøve å holde det hemlig til juleaften, men vet ikke om jeg klarer;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal prøve så godt vi kan å holde det hemmelig til julaften. Planen er å ha julemiddag med begges foreldre tilstede. Slitsomt å holde det hemmelig, men om vi klarer det blir det artig å fortelle alle det samtidig. Planlegger å gi foreldreparene julekort før middag. Så legger vi bildet fra ul i går og det vi skal ta ved neste ul i desember inni kortet og skriver en hilsen til bestemor og bestefar fra babyen. =)

 

Vi har også kjøpt kopper til dem som vi skal skrive "Bestemor " og "Bestefar " på som vi pakker inn og legger sammen med de andre gavene under treet. Vi skal også finne på noe morsomt til de som blir tanter og onkler tenkte vi, men ikke helt sikker på hva det blir enda.

 

Skal bli så godt å få fortalt alle sammen for det er vanskelig å forklare ting nå uten å avsløre. Som f.eks hvorfor vi ønsker å ha bryllupet i april og ikke i juni som vi har pratet om før. Regner med det blir mye babyprat i julen når alle er samlet. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke sagt det til noen enda, men er kun 5 uker på vei. Jeg kommer nok til å si det til et par venninner hvis jeg føler at jeg trenger litt råd etterhvert, men drøyer så nært 12 uker som mulig. Jeg kommer til å være ca 10 uker når vi drar til foreldrene mine på juleferie, så de kommer til å få vite det da. Samme med søsknene mine. Er 12 uker på vei akuratt 1. januar (lett å huske), så planen er at det ikke blir "offisielt" før etter nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ventet med å fortelle. Vi skal ha nr. 3 og fortalte foreldre og søsken nyheten samme dag som vi tok positiv test. Skal ha fest i en annen anledning før jul, og da kommer vi til å annonsere det for vennene våre. Har ikke mistet selv før, men har erfaring med noen i familien som har. Vi har bestemt oss for at vi ønsker at familie, og nære venner skal vite om at vi venter en liten, før de hadde fått vite at vi hadde mistet (noe som selvfølgelig ikke skal skje...men) Det ville vært en vanskelig situasjon, og da hadde jeg ønsket støtte fra de nærmeste... Samtidig har jeg stor respekt for dem som ønsker å vente de første 12 ukene. Vi har nok forskjellige behov i denne flotte ventetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ventet til uke 12 første gang fordi jeg fikk inntrykk av at det var det som var normalt. Forrige gang var jeg kjempetrøtt, sliten og kvalm så det var tungt at ingen fikk vite det. Nå har jeg sagt det til sjefen min, et par venninner og familiene på begge sider. Selv om formen til nå er upåklagelig (6 uker på vei) er det godt at noen vet det i tilfelle noen dager blir litt tyngre. Godt å ha noen å støtte seg til i tillegg til samboer.

 

Dette er et personlig valg og har du lyst til å si d så gjør det!

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er min første og jeg er 6 uker på vei...jeg valgte å fortelle det til mine foreldre for en uke siden. Samboeren min øsnker å vente til vi har vært på første svangerskapskontroll som er 30 november. Dette viser bare at vi i forhold til dette er veldig forskjellige. Jeg ønsket å si det til mine foreldre så tidlig slik at jeg hadde noen flere enn bare samboern å prate med om noe skal gå galt..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen for fine svar, det hjalp masse. Godt å se at vi alle ser forskjellig på dette, noen forteller det tidlig og andre venter lengre. Får se om vi ikke dropper "bomba" etter ultralyd om to uker hvis alt står bra til, er da 8+2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, Gila. =)

 

Jeg skal fortelle det til mamma og min næreste venninde idag. Resten av familie, og venner skal vi prøve å holde det hemmelig for til uke 12. Jeg kjenner følelsen din, jeg har også lyst å rope ut til hele verden at jeg er gravid. =) Dette er en helt utrolig følelse! Jeg gråter og ler om hverandre, og føler meg litt snål.. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 5+4 på vei, og har fortalt det til to venninner.Jeg håper å holde det skjult frem til julaften.Vi bor langt unna familie og venner, og ønsker derfor å si det ansikt til ansikt. I tillegg hadde det jo vært en perferkt julegave :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter også til julaften :-)

Det er jo en koselig julaften-overraskelse for familien.

 

Vi har mistet en gang før i uke 10, derfor vil vi vente med å fortelle noe.

Tror maksimum jeg klarer holde det skjult til julaften, siden det er tredjemann - magen kan vel komme tidlig.

 

Vi har to små barn fra før - og for deres skyld ville jeg gjerne ventet med å si noe til etter fostervannsprøven, siden det ikke er sikkert alt går fint før vi har den i hus - men er usikker på om familien klarer å holde det skjult for ungene en hel månede...

Føles også litt feil at foreldrene våre vet det før ungene våre, men vet ikke hvor godt en 3åring og en 6åring kan forstå det hvis noe går galt og det ikke blir noen baby likevel.....

Hva tror dere ?

Hvor tidlig involere så små søsken ?

Da vi ventet nr. 2 så fortalte vi ikke noe til førstemann (som da var 2,5 år) før jeg var ca 5 måneder, men regner med at 6-åringen vår kommer til å lure når magen vokser..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg er 7+3 veker på vei med nr 3 og er allerede kvalm heile dagen som med dei to første, Eg har sagt det til foreldre på begge sider og fleire på jobben siden eg er kvalm og må sette meg ned ofte, jobber i barnehage. Har blitt sjukemeldt neste veke pga kvalmen, må og vaksinere dei to me har fra før pga smittefare, dei fekk vete att dei skulle få baby til sommeren i helga, dei er 5 og 8 år. må jo fortelle dei noko siden dei må vaksinere seg, dei er jo ikkje i noko risiko gruppe. Dei gleder seg masse til sommeren, men skal prøve å holde det hemmelig ei stund til, men er ingen krise hvis fleire får vete det=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tredjegangsgravid og har igrunn ikkje så stort behov for å vente med å sei det. Dvs første gang var eg så redd for at noko skulle gå galt så eg ville vente til det var "sikkert" og så var det så fint at berre eg og kjærasten visste det.

 

No vil eg vente med å seie det fordi eg ikkje vil at ventetida skal bli så lang for søskena og eg vil ikkje at alle andre skal vite det før. Har sagt det til søstra mi fordi ho ser eg ikkje til jul og ei venninne på telefon som spurte meg direkte. Både gler og gruar meg til å seie det på jobb... Men trur eg ventar til etter nyttår om eg ikkje må seie det før pga arbeidsoppgaver eller planleggingsmøte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Gratulerer så masse:) Jeg er 4+4 i dag.. Og har nettopp funnet ut at jeg er gravid, vil skrike det ut til ALLE.... Samboeren min er skeptisk til å fortelle det til noen før uke 12, men jeg vil gjerne fortelle det til min søster og noen venninner... Ettersom jeg har en del smerter som føles ut som "menssmerter" så er det godt å snakke med noen som har litt erfaring...

 

Vi skal fortelle svigerfamilien når det har gått 12 uker og da er det tilfeldigvis bursdagen til svigermor, så vi skal pakke inn ultralydbilde og gi det til henne i bursdagsgave :) Resten av familien vet jeg ikke helt...

 

Lykke til :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt oss for å holde dette så hemmelig vi klarer, fram til jul.

 

Tenkte da at vi noen dager før jul skal fortelle nyheten til den vordende storebror. Og la han få komme med infoen til besteforeldrene.

Det blir nok først Svigers noen dager før jul, og så mine foreldre på julaften.

Har tenkt å gi han litt drahjelp på julaften, med å gi han boka "i magen bor en baby" som julegave.

 

Så får vi se hvor fort nyheten kommer ut til venner og kjente. Vet ikke hvor lett det er å få en 3-åring til å holde ting hemmelig et par uker ekstra...

 

Er ca 10 uker å vei til jul, og er vel litt redd for at det blir noe synlig før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

 

Eg er 7+5 og skal vente te eg e 12 veker på vei... men tur det e mangen som har mistanken om at eg e da.. siden e er sykemelt og at gubben min og sønnen min tok vaksinen for ei veka siden så da fekk ei mistanke, men men=) er snart bare 4 veker i gjenn og er 3 mnder den 21 des, men trur eg skal sei det den 17 desember, for da skal eg te legen :)=)=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er 8uker på vei i dag og håper jeg klarer og holde meg 4-5uker til...

har sakt det til min bestevenninne (som nylig fikk en kjempe nydelig sønn) greit å ha noen og snakke med hvis er noe lurer på og noen som støtter opp...

 

men vet ikke åssen jeg skal fortelle det til mine foreldre :S

 

alltid fått beskjed om at unger haster det ikke noe med..

må ha fast jobb og lappen osv.......

 

så gruer meg litt der åssen de vil reagere på dette her....

 

mamma har egentlig ikke noe og si,hu var 22år når a fikk meg,hadde ikke fast jobb selv og ikke lappen....

 

jeg er 24år (rekker kanskje og bli 25år)

 

ikke tenkt og bli gammel mor eller,er den første som er på vei nå...

er den siste i venneflokken som skal ha nå,de andre er på vei med nr 2 eller 3 nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet tidligere og var den gang veldig glad det ikke var så mange som visste jeg var gravid.

Vi skal derfor vente til å fortelle folk til jeg er tre mnd på vei, men det er skikkelig hardt!

Har fortalt to gode venner da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...