Mammaen til Isak Skrevet 14. november 2009 #1 Skrevet 14. november 2009 Siden du skreiv om denne kaka i går så har jo jeg drømt om den i natt ;o) Kan du dele oppskriften med meg? Hvordan er formen din om dagen,er ryggen stabil eller blir den verre?? Godt det drar seg mot januar ) Klem!
Snilla med 3 skatter :-) Skrevet 14. november 2009 #2 Skrevet 14. november 2009 Kakeoppskrift skal bli. :-) 250 gr. hasselnøtter ( malte) 200 gr. sukker 4 egg 2 ss hv.mel 1 ts bakepulver Egg og sukker piskes til tykk eggedosis, tlsett malte nøtter, hv.mel og bakepulver, Ha røren over i en 24 cm springform. Kan også bruke 26 cm men da blir bunnen flatere. Stekes på 160 grader i vanlig stekeovn i 3 kvarter. Skru av ovnen, og la kaken stå i ytterligere 1 kvarter med døren oppe. Kakefyll: Kok opp 2 bokser fløte (1/2 liter) og 2 plate koksesjokloade, La den avkjøles over natten og pisk til krem. Kremen skal bres over kaken og kantene, Kaken skal ikke deles, siden den blir porøs og lett. Jeg pleier å bruke en håndsveivet mandelkvern for å male nøttene, synes selv at kaken blir luftigere da enn hvis jeg bruker elektrisk kvern, ( Det skal være mer fyll enn kake) Denne er også kjempefin å fryse når du har hatt på kremen, og kan brukes som iskake. Kos deg, det gjør jeg, er en av mine favoritter :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå